منابع خرد و سرمایه های خانوادگی باید به سمت تولید هدایت شوند


ساعت: 15:34
تاریخ انتشار: 1401/08/14
کد خبر: 1908673

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: منابع خرد و سرمایه خانواده باید به سمت تولید سوق داده شود و فرهنگ وقف و ایجاد وام های خیریه در حوزه اشتغال گسترش یابد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ طرح ملی اکوسیستم اشتغال یکی از اولویت های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که در راستای برنامه اشتغال دولت سیزدهم برای کاهش بیکاری و گسترش اشتغال و کارآفرینی در کشور در حال پیگیری است.

بر اساس گزارش ها، بیش از 70 تشکل دولتی و مردمی در این طرح مشارکت دارند و بیش از 180 گروه کاری فعالیت ها و فرآیندهای لازم را در این حوزه دنبال می کنند.

جنبش های مردمی، کارگران، کارفرمایان و کارآفرینان با راهنمایی، کمک و حمایت بخش دولتی در اکوسیستم اشتغال ملی نقش دارند. در حال حاضر یکی از حلقه های مفقوده اشتغال، عنصر آموزش مهارتی است. بنابراین وزارت کار جایگاه ویژه ای را برای مهارت ها در اکوسیستم ملی اشتغال در نظر گرفته است.

به گفته کارشناسان، اکوسیستم ملی اشتغال بستری است که همه مولفه های مرتبط با اشتغال را هماهنگ می کند که در آن مشاغل با توجه به مزیت های ملی، محلی و منطقه ای و صنایع با اشتغال زایی بیشتر در نظر گرفته می شود.

سید صولت مرتضوی – وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سفر اخیر خود به مشهد که به منظور شرکت در اجلاس سراسری اکوسیستم ملی اشتغال برای تبیین برنامه اشتغالزایی دولت سیزدهم برگزار شد، وظیفه دولت را تشریح کرد. زمینه ایجاد اشتغال در کشور را مطرح کرد و گفت: در قانون اساسی و در اسناد اساسی نظام و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، اشتغال به عنوان یکی از مهمترین وظایف دولت ها ذکر شده است.

وی با تاکید بر اینکه حداکثر بهره وری از منابع طبیعی و ظرفیت در کشور انجام نمی شود، گفت: با دستور رئیس جمهور منابع خوبی در استان ها توزیع می شود و طرح های منطقه ای برای ایجاد اشتغال انجام می شود.

وزیر کار تاکید کرد: منابع خرد و سرمایه های خانوادگی باید به سمت تولید سوق داده شود و در حوزه اشتغال نیز فرهنگ وقف و ایجاد وام های خیریه گسترش یابد.

مرتضوی گفت: در حال حاضر سوله های بزرگی در کشور وجود دارد که به دلیل چالش های مالی و نبود دانش تولید تعطیل شده اند، در حالی که می توان از ظرفیت آنها برای طرح های اشتغال زایی استفاده کرد.

اکوسیستم اشتغال متکی بر پنج عامل آموزش، ارتقاء، اطلاع رسانی، شناسایی و مشاوره است تا تأثیر مثبتی بر تولید و اشتغال در کشور داشته باشد.

هدف از الگوی اکوسیستم ملی اشتغال که در اولین جلسه شورای عالی اشتغال دولت سیزدهم ارائه شد، دستیابی به هدف ایجاد یک میلیون شغل در سال است که در این مدل عموم مردم از کارگر گرفته تا فارغ التحصیلان بالاتر آموزش، مسئولیت تولید و اشتغال را بر عهده دارند و باید حداقل مهارت ها را داشته باشند

دیدگاهتان را بنویسید