سایه عدم شفافیت برجام بر بازار سرمایه l چه زمانی نقدینگی به سمت بازار سرمایه سرازیر می شود؟

سایه عدم شفافیت برجام بر بازار سرمایه l چه زمانی نقدینگی به سمت بازار سرمایه سرازیر می شود؟

روز جدید عدم شفافیت فرآیند برجام، سایه ابهام را بر بازار سرمایه انداخته است، شرایطی که مانع از ورود سرمایه گذاران به بازار می شود.

ماه هاست که روند شاخص کل بورس نزولی بوده و خروج پول واقعی از این بازار ادامه دارد.

بازار سهام در اولین روز سال 1401 موفق به سبز شدن شد و در 15 فروردین با رشد بیش از 23 هزار واحدی در کانال یک میلیون و 390 هزار واحدی قرار گرفت و علیرغم انتظار جمع بندی. از توافقات هسته ای، بازار را تا ماه آوریل سبز نگه داشت، بعد از پنج ماه طولی نکشید. سال بعد رنگ قرمز بر بازار سهام حاکم شد.

اکنون در پایان شهریورماه، شاخص در محدوده یک میلیون و 390 هزار واحدی در نوسان است که سهام بازار سرمایه نیز در قرمز قرار دارد.

چرا ارزش سهام افزایش نمی یابد؟

در شرایط فعلی به دلیل تحریم ها، سرمایه گذاری در کشور به پایین ترین حد رسیده است. به گونه ای که سطح سرمایه گذاری در سال های اخیر منفی بوده است. در این شرایط خط تولید شرکت ها به خطر می افتد و رشد و توسعه آنها متوقف می شود و در شرایطی که رشدی وجود ندارد، تنها عامل تورم می تواند قیمت سهام را افزایش دهد.

چرا نیروی تورم به شاخص نمی رسد؟

تجربه افراد در سال 2018 تلخ تر از آن است که به زودی فراموش شود. اصلی‌ترین عاملی که از ورود سرمایه‌گذاران به این بازار جلوگیری می‌کند و برعکس خروج پول واقعی را تشویق می‌کند، در هفته اول شهریورماه 706 میلیارد تومان سرمایه واقعی از بورس خارج شد و میانگین خروجی روزانه پول واقعی 141 میلیارد تومان بود – از بازارهای دیگر منابع مالی مانند ارز، طلا، ارز رمزنگاری شده، سکه، خودرو و در برخی موارد مسکن، به دلیل نقدینگی بالا و ریسک سرمایه گذاری کمتر، این روزها برای سرمایه گذاران جذابیت بیشتری دارد و باعث خروج سرمایه ها می شود. پول از بازار سرمایه

بازار سرمایه بیشترین آسیب را از نبود شفافیت می بیند

سرمایه گذاران در اکثر بازارهای مالی و پولی مشتاقانه منتظر نتیجه برجام هستند و شفاف نبودن روند برجام و ابهام آن نیز این روزها بر بازار سرمایه سایه افکنده است. وضعیتی که از ورود نقدینگی سرمایه گذاران به این بازار جلوگیری می کند و رکود بازار را افزایش می دهد.

سرمایه گذاران در حال حاضر به هیچ خبر مثبت یا منفی از برجام واکنشی نشان نمی دهند و منتظر ورود اخبار نهایی به بازارها هستند.

دیدگاهتان را بنویسید