فاجعه کفایت سرمایه 6 چگونه بانک های دولتی / دارایی های عمومی به جیب بانک های بازنده سرازیر می شوند؟

فاجعه کفایت سرمایه 6 چگونه بانک های دولتی / دارایی های عمومی به جیب بانک های بازنده سرازیر می شوند؟

روز جدید : وضعیت نظام بانکی ایران در سال‌های اخیر بسیار بحث برانگیز بوده و بانک‌های خصوصی به جذب سپرده‌های بانکی بیشتری روی آورده‌اند. بنابراین ۲۸ درصد سپرده‌های بانکی متعلق به بانک‌های دولتی و ۷۲ درصد در اختیار بانک‌های خصوصی است. اما وضعیت کفایت سرمایه بانک های بزرگ منفی است. بنابراین از 8 بانک دولتی، کفایت سرمایه 4 بانک منفی است.

سرمایه بانک ها

داده‌های مربوط به نسبت کفایت سرمایه بانک‌های دولتی نشان می‌دهد که به‌ویژه در سال‌های اخیر، دولت‌ها به تعهدات خود در ارائه خدمات اعتباری بهینه به فعالان اقتصادی اعم از شرکت‌ها و خانوارها به طور مطلوب عمل نکرده‌اند.

براساس ماده 6 دستورالعمل محاسبه سرمایه نظارتی و کفایت سرمایه مؤسسات اعتباری، کفایت سرمایه بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی باید حداقل 8 درصد باشد. این در حالی است که میانگین ارزش این شاخص بر اساس برآوردهای مرکز پژوهش های مجلس و صورت های مالی بانک های دولتی منهای 1.1 درصد است. از بین 8 بانک دولتی کشور، 4 بانک نسبت کفایت سرمایه منفی دارند و کفایت سرمایه تنها دو بانک حداقل استاندارد قانونی است.

کفایت سرمایه بانک های دولتی

بانک هایی مانند سپه، پست بانک و توسعه تعاون از جمله بانک های دولتی هستند که با بحران منفی کفایت سرمایه مواجه هستند. بانک صنعت و معدن و بانک کشاورزی اگرچه از نظر کفایت سرمایه مثبت هستند، اما همچنان در 8 درصد از سرمایه قانونی کافی در دسترس هستند. بنابراین از بین بانک های دولتی تنها دو بانک مسکن و توسعه صادرات هستند که بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی توانسته اند بالای 8 درصد این شاخص را در عملکرد خود داشته باشند.

بر اساس ماده 25، چنانچه نسبت کفایت سرمایه بانک های دولتی کمتر از 4 درصد باشد، بانک مرکزی موظف است موضوع را به هیأت وزیران گزارش کند. به گزارش مرکز پژوهش ها، بر اساس این ماده از 8 بانک دولتی 6 بانک در گزارش این بخش قرار دارند. زیرا نسبت کفایت سرمایه آنها زیر 4 درصد است.

در چنین شرایطی یکی از راهکارها افزایش سرمایه است اما داده های مرکز پژوهش های مجلس نشان می دهد که برخی از این بانک ها شرایط قانونی افزایش سرمایه را ندارند. بر اساس قانون، بانک ها هر 5 سال یکبار فرصت دارند از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها بدون پرداخت مالیات، سرمایه خود را افزایش دهند. کاری که به عنوان مثال بانک توسعه صادرات انجام داده و اکنون توانسته به نسبت کفایت سرمایه مثبت دست یابد.

البته بحث های زیادی در مورد این استراتژی وجود دارد که به یک سنت برای بانک ها تبدیل شده است تا صورت های مالی خود را حفظ کنند. کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس معتقدند که افزایش سرمایه‌ای که جریان نقدی ندارد، مانند تجدید ارزیابی دارایی‌ها یا تسویه بدهی‌ها، کمک لازم برای توانمندسازی مالی بانک‌ها محسوب نمی‌شود.

مهم ترین بانک هایی که کفایت سرمایه آنها زیر حداقل استاندارد قانونی است، بانک کشاورزی و سپه هستند که حتی به صورت قانونی نمی توانند سرمایه خود را نه با تزریق نقدینگی که با تجدید ارزیابی دارایی ها افزایش دهند. در چنین شرایطی دولت در لایحه بودجه 1401 به دنبال افزایش سرمایه بانک های دولتی به طور مستقیم از موجودی خزانه است.

بر اساس مصوبه هیات وزیران، دولت باید تا سقف 30 هزار میلیارد تن از سهام و سهام خود در شرکت های دولتی و اموال منقول و غیرمنقول را برای افزایش سرمایه بانک های دولتی اختصاص دهد.

اولین ایراد مرکز پژوهش های مجلس به مصوبه دولت این است که مشخص نیست دولت سهام و اموال منقول و غیرمنقول خود را به این منظور واگذار می کند و سپس پول خود را به بانک های دولتی می دهد یا مستقیماً به بانک ها منتقل می کند. اگر مورد دوم باشد، تصمیم به خودی خود حیاتی است زیرا منجر به افزایش دارایی های غیر پولی بانک ها می شود.

در صورتی که هدف از افزایش سرمایه بانک های دولتی نه تنها بهبود ظاهری صورت های مالی این بانک ها باشد، بلکه کیفیت افزایش سرمایه نیز باید منجر به جریان نقدی شود. به گفته مرکز پژوهش ها، برنامه دولت در بودجه سال آینده به دلیل بی کیفیتی و غیر پولی بودن حتی به نظر نمی رسد بتواند کفایت سرمایه این بانک ها را تغییر دهد.

دیدگاهتان را بنویسید