پیش از این پول یارانه از جیب دهک های پایین به جیب خارجی ها می رفت.


ساعت: 14:46
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۲۳
کد خبر: 1838472

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی گفت:

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی گفت: حدود 10 میلیون اتباع خارجی در کشور داریم، یعنی پیش از این پول یارانه ها از جیب دهک های کم درآمد به جیب اتباع خارجی می رفت. بالاتر از دهک‌ها، اما اکنون آن را به خود مردم داده است.»

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ واقف بهروزی در گفت و گو با تبریزبیدار درباره اصلاح هدفمندی یارانه ها گفت: از نظر علمی و اقتصادی ثابت شده است که یارانه هایی که معمولا در صنایع غذایی توزیع می شود، با توجه به مصرف، نشت اصلی افراد پردرآمد است. از صنعت غذا توسط دهک های بالای درآمدی، دهک های پایین همیشه کمتر مصرف می کنند. یارانه ها علاوه بر بار مالی بر دوش دولت و کسری بودجه، از جیب دهک های پایین درآمدی گرفته و به جیب دهک های بالا می رود.


یارانه اصلاحات برای برداشتن بار مالی تحمیل شده بر فقرا

وی ادامه داد: از سوی دیگر، این نوع یارانه عمومی، هزینه های تورم و نقدینگی را نیز به بازار تحمیل می کند که در نتیجه دهک های کم درآمد این تورم را تحمل می کنند. درست است که یارانه نقدی را در عمل نگه داشته ایم، اما بار بر دوش فقرا در حال افزایش است.


جراحی اقتصادی بزرگ اجتناب ناپذیر است

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی با بیان اینکه جراحی بزرگ اقتصادی امری اجتناب ناپذیر است، افزود: باید توزیع یارانه ها را موثر کنیم و این امر در اکثر کشورها اتفاق افتاده است.

پیش از این پول یارانه از جیب دهک های پایین به جیب خارجی ها می رفت.

وی با اشاره به مزایای اصلاح یارانه ها گفت: حدود 10 میلیون اتباع خارجی در کشور داریم، یعنی پیش از این پول یارانه ها علاوه بر دهک های فوق از جیب دهک های کم درآمد به جیب اتباع خارجی نیز می رفت. اما اکنون به خود مردم «داده خواهد شد.


نظارت بی سابقه برای جلوگیری از سرایت افزایش قیمت به سایر کالاها

وی به نگرانی مردم از عوارض افزایش قیمت یا واقعی شدن قیمت سایر کالاها اشاره کرد و گفت: دستگاه های اجرایی بر جلوگیری از سرایت گرانی به کالاهای دیگر نظارت دارند و نظارت ها بسیار سخت گیرانه است و نظارت ها در چند روز اخیر ادامه دارد. بی سابقه است.” بنابراین امیدوارم مردم نگران نباشند.

بهروزی خاطرنشان کرد: میزان یارانه 400 هزار تنی سه دهک پایین درآمدی به طور کامل محاسبه شده است. یعنی مصرف خانوار کالاهای مصرفی و مرجوعی به صورت نقدی محاسبه می شود. قدرت خرید مردم تا دهک نهم بالا رفته و یارانه نقدی با احتساب تعداد افراد و مصرف خانوارها که در آینده نزدیک تبدیل به یک کالا می شود به حساب خانواده ها واریز شده است و جای نگرانی نیست. وجود ندارد.

وی با بیان اینکه دغدغه اصلی مردم سرایت قیمت برخی کالاها در کالاهای دیگر است، افزود: در این مورد کنترل شدیدی اعمال می شود و تمام درد دولت مقابله با این معضل است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی تاکید کرد: تا زمانی که دولت نسبت به طرح پایلوت خود در شهر زنجان قانع نشده و نتایج آن بررسی نشود، قیمت نان سنتی افزایش نخواهد یافت.


بازماندگان یارانه نگران نباشند

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تبریزبیدار مبنی بر نحوه تعیین مانده یارانه ها گفت: برخی افراد قبلا مشمول دریافت یارانه نبوده اند و در جریان اصلاحات هدفمندی یارانه دریافت نمی کنند و این نگرانی وجود دارد که آیا واجد شرایط دریافت یارانه هستند یا خیر. یارانه‌ها می‌شود یا خیر. چندین رژیم برای این مشکل وجود دارد؛ برخی در سال 93 برای یارانه ثبت نام نکرده‌اند یا رها شده‌اند. این بازماندگان در آینده نزدیک در سامانه هدفمندی یارانه‌ها ثبت می‌شوند و می‌توانند درخواست خود را ثبت کرده و در صورت واجد شرایط بودن یارانه به آنها اعطا می شود و حتی مبلغ یارانه قبلی نیز به آنها پرداخت می شود.

بهروز در خصوص سایر مقوله ها نیز گفت: ممکن است برخی از افراد در زمره بازماندگان نباشند و دولت آنها را از دریافت یارانه محروم کرده باشد یا برخی به دهک آنها اعتراض داشته باشند. این افراد در صورت اعتراض می توانند شکایت خود را در سامانه ثبت کنند تا رسیدگی شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید