علت رکود و افت بازار سرمایه کاهش نقدینگی است/ لزوم جلوگیری از فروش اوراق توسط دولت در بازار

ساعت: 08:39
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۶
کد خبر: 1784956

عمیدی ​​با اشاره به لزوم جلوگیری از فروش اوراق توسط دولت در بازار گفت: اگر نقدینگی در هر بازاری کم شود، رکود و رکود را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ هومن عمیدی ​​در گفت و گو با سفیرافلاک اظهار داشت: ناهماهنگی وزارت صمت و نهاد ریاست جمهوری در افزایش قیمت خودرو اولین شوک بازار را به همراه داشت و سپس انتشار و فروش 100 هزار میلیارد ریالی توسط بانک مرکزی منفی را تشدید کرد. واکنش.

وی افزود: تامین مالی ای که دولت می خواهد از طریق فروش اوراق انجام دهد برای بازار جذابیتی ندارد و در شرایطی که دلار به 290 هزار ریال رسیده است، فشار بر بورس برای تامین مالی دولت تبعات خود را دارد که در حال حاضر این تبعات وجود دارد. شاهد پس لرزه ها هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در صورت کاهش نقدینگی یک بازار، این بازار با رکود و رکود مواجه می شود. در حال حاضر شاهد کاهش ارزش معاملات هستیم زیرا در حال حاضر نقدینگی در بازار سرمایه وجود ندارد، اما دولت در حال حاضر فشار می آورد.

وی افزود: از سوی دیگر نرخ سود بین بانکی به 22 درصد می رسد و این برخلاف رویه ای است که نرخ سود بانکی را از 16 درصد به 18 درصد تعیین می کند. در سهام می بینیم.

عمیدی ​​گفت: علیرغم اینکه شرکت های صادرات محور ما با رشد دلار پتانسیل خوبی خواهند داشت، اما این مسائل از جمله طرح افزایش نرخ سود بانکی به 23 درصد و سپس ناهماهنگی در آزادسازی نرخ سود خودرو است. و سپس تامین مالی دولت بازار سرمایه با 100 هزار میلیارد ریال شاخص بورس نتوانست به سطح یک میلیون و 500 هزار واحد مهم برسد و در این سطح اتفاقات مهمی داریم که متاسفانه با توجه به شرایط ایجاد شده دسترسی به آنها کمی سخت شد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: نرخ دلار می توانست محرک خوبی برای بازار باشد اما این شرایط رخ داد. پیشنهاد 12 میلیاردی بانک مرکزی فشار زیادی را وارد خواهد کرد. این کار قبلا انجام شده است، اما گفته ایشان از یک قسمت اشتباه است و آن اینکه اشخاص حقوقی سرمایه (پول) ندارند و منابع آنها در انبار است و بازار را به تامین مالی ترغیب می کنند که ممکن است بازار را تحت تاثیر قرار دهد، اما ما امیدوارم این رکودهای بازار زودتر تمام شود و روند مثبت شروع شود، اما فکر می‌کنم این مواردی که ارائه شد به همراه بودجه در چشم‌انداز بازار تاثیرگذار باشد.

وی گفت: دوستانی که در بازار سرمایه فعال هستند، افق های خوبی را برای بازار در نظر می گیرند، اما اصرار دولت و مجلس برای تغییر قوانین و رعایت نکردن برخی قوانین باعث ایجاد بلاتکلیفی در بازار شده است. هر زمان که ابهاماتی داشتیم، در واقع فروشندگان ترجیح می‌دهند با نقد کردن سهام خود منتظر باشند تا ابهامات برطرف شود و اگر می‌خواهیم آزادسازی نرخ سود در دستور کار قرار گیرد، آن دستورالعمل‌های یک شبه که روند را کند می‌کند، ممکن است درست نباشد. بودن.

عمیدی ​​گفت: موضوع دیگر این است که رئیس کل بانک مرکزی از قبل رئیس بورس است و می داند که تامین مالی از بورس امکان پذیر نیست و اگر بخواهد این اتفاق بیفتد قطعا فشار به بازار سرمایه وارد می شود. و در این شرایط به جای آن بهتر است. بنابراین هر زمان که بازار مثبت و در شرایط خوبی قرار گرفت و نقدینگی زیادی وارد بازار سرمایه شد، باید اجازه تامین مالی داده شود، نه اینکه در دوره بلاتکلیفی و کاهش شدید ارزش معاملات بازار و از 100000 در روز باشد. یک میلیارد ریال به 40 هزار میلیارد ریال رسیده و امروز به 3300 میلیارد تومان رسیده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: زمانی که 60 تا 70 درصد معاملات بازار (در مقایسه با 100 تریلیون دلار در روز معاملات بازار) کاهش می یابد، امیدواریم معرفی 100 هزار میلیارد تومان در چنین بازاری راه حل حرفه ای نباشد. به منظور جلوگیری از فروش اوراق بهادار در بازار به منظور احیای بازار و بازگشت به روزهای گذشته، در همین راستا سهامداران حقیقی نیز از افزایش قیمت دلار و افزایش ارزش سهام خود استقبال کردند که سودآوری را افزایش می دهد. از شرکت ها

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید