کمبود نقدینگی دلیل رکود بازار سرمایه است


ساعت: 14:13
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۲
کد خبر: 1903237

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: دلیل اصلی وضعیت فعلی بازار سرمایه کمبود نقدینگی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علیپور رمضان ارزش معاملات را به کمترین میزان در دو ماه اخیر رساند و افزود: روند خروج پول واقعی از بازار ادامه دارد.

وی تصریح کرد: تا زمانی که شاهد افزایش ارزش معاملات و هجوم پول واقعی نباشیم، این روند اصلاحی تغییر چندانی نخواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در حال حاضر نسبت p/e بازار سرمایه به حدود 5.9 واحد رسیده که در سه سال گذشته بی سابقه بوده و ارزش دلاری بازار سرمایه به کمترین میزان خود یعنی 210 میلیارد دلار رسیده است. که در نوع خود بی سابقه است.

وی تاکید کرد: این دو عامل مهم از نظر بنیادی نشان دهنده ارزش بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تاثیر افزایش نرخ سود بین بانکی بر بازار سرمایه افزود: کنترل این نرخ به عنوان یکی از مهمترین و موثرترین عوامل می تواند از خروج پول از بازار سرمایه جلوگیری کند و در مورد کارآمد نیز همین امر صدق می کند. اوراق بهاداری که خارج از بازار هستند سرمایه برداشت شده، شرایط بازار و میلیون ها سهامدار باید دیده شود.

وی درباره افزایش ساعات معاملات فرابورس نیز گفت: بازار سرمایه ایران کمترین زمان معاملات را نسبت به سایر بازارهای مالی بین المللی دارد.

پور رمضان افزود: افزایش ساعات معاملاتی گامی موثر در راستای استانداردهای جهانی است و انتظار می رود این قانون در نمادهای بورسی نیز اجرا شود تا شاهد رعایت ساعات معاملات در تمامی تابلوهای بازار سرمایه باشیم.

وی افزود: افزایش ساعات معاملات مزایای زیادی دارد که از مهم ترین آنها می توان به افزایش نقدینگی بازار، سازگاری و هماهنگی بهتر با بازار ارز و بازارهای جهانی، افزایش حجم معاملات روزانه و کمک به تسهیل بلوک های بازار اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید