مالیات بر سفته بازی گامی اضافی در اصلاح نظام مالیاتی است

تحقق 101 درصدی درآمدهای مالیاتی در 9 ماهه امسال نه با فشار بر بخش‌های تولیدی اقتصاد، بلکه با شناسایی 2.5 میلیون مودیان جدید و کشف فرار مالیاتی صورت گرفته است. این افراد خارج از شبکه مالیاتی بودند، در حالی که همه مشاغل، کارمندان و کارگران مالیات پرداخت می کردند.

در گزارش این روزنامه، ادعای افزایش فشار مالیاتی بر تولیدکنندگان در حالی مطرح شد که در سال جاری کاهش 5 درصدی مالیات تولیدکنندگان اعمال شد و در یک رویه بی سابقه در سال دوم، دولت کاهش 2 درصدی را پیش بینی کرد. درصد کاهش مالیات

مالیات بر سفته بازی از دیگر رویکردهای دولت در انتظار تصویب این قانون در مجلس است و وزیر اقتصاد 30 شهریور امسال در نامه ای به رئیس شورای اسلامی برای تسریع در تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه، نامه ای را به رئیس شورای اسلامی ارائه کرد. به طوری که پس از تبدیل این طرح یک بار برای همیشه به این رویه افراد با ارزش پول ملی کشور که دلالی و سفته بازی می کنند پایان داده شود.

مالیات بر عایدی سرمایه عمدتاً برای مهار فعالیت‌های سوداگرانه، ایجاد عدالت اجتماعی، افزایش منابع عمومی و افزایش کارایی اقتصادی در کشورهای مختلف جهان وضع شده است.

افزایش هزینه های فعالیت های غیرمولد مانند سفته بازی و احتکار در بازار املاک، ارز، سکه و غیره به طوری که عملاً مزیت خود را از دست بدهند، یکی از اهداف مالیات بر عایدی سرمایه است. اعمال این مالیات باعث کاهش انگیزه تجار برای شروع خرید و فروش دارایی، کاهش تقاضای سوداگرانه و افزایش مصرف واقعی و خانگی می شود.

بهبود عادلانه مالیاتی از دیگر مزایای این قانون خواهد بود، زیرا در حال حاضر همه کارکنان و کارگران قبل از دریافت دستمزد خود مالیات پرداخت می کنند. اما دلالان و سوداگران غیررسمی به ویژه در زمینه های زمین، مسکن، طلا و ارز علیرغم فعالیت های غیرمولد خود از پرداخت مالیات اجتناب می کنند و حتی گاهی نظام اقتصادی را مختل می کنند.

این ادعا که اجرای این قانون منجر به فرار سرمایه می شود، اظهارنظر صحیحی نیست، زیرا سرمایه گذاری در بخش اقتصادی مولد نه تنها با افزایش مالیات مواجه است، بلکه مشمول مشوق هایی نیز از طریق وضع مالیات بر فعالیت های سفته بازی و آنها می شود. از دست دادن، سرمایه بیشتری وارد بخش ژنراتور می شود که اقتصاد را هدایت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید