رویکرد اصلاح نظام مالیاتی نباید صرفاً افزایش درآمد/نیاز به حمایت از صنایع تولیدی با معافیت مالیاتی باشد.


ساعت: 10:42
تاریخ انتشار: 05/02/1401
کد خبر: 1885052

این کارشناس اقتصادی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

یک کارشناس مسائل بانکی با اشاره به خلأهای اطلاعاتی مالیات استانی به مودیان گفت: اصلاح نظام مالیاتی استان و افزایش درآمد دولت به معنای افزایش سطح مسئولیت دولت است و سیستم های مالیاتی گامی رو به جلو برای دسترسی مودیان است. اطلاعات و توانایی وضع مالیات های نظارتی نظام مالیاتی کشور محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر، راه دانا; یکی از الزامات رونق اقتصادی در کشور ما داشتن یک نظام مالیاتی موثر است. بنابراین مالیات استانی عادلانه انجام می شود و درآمد مالیاتی صرف بهبود مدیریت کشور می شود و در ماه های اخیر با تغییر روند مالیات استان بر اساس تراکنش های مالی با اعتراض اتحادیه ها و اتحادیه ها مواجه شده است که نشان می دهد سیستم کامل نیست آنها مالیات استانی عادلانه ای در کشور دارند.

کامران ندریکارشناس بانکی درباره لزوم افزایش شفافیت اقتصادی در قوانین مالیاتی و ایجاد یا عدم ایجاد نظام مودیان موجب افزایش انصاف در مالیات های استانی می شود؟ از خردمندان؛ وی تصریح کرد: مشکل اصلی در فرآیند مالیات استانی عادلانه در کشور ما این است که زیرساخت های لازم برای داشتن یک سیستم مالیاتی موثر به صورت ساختاریافته را نداریم و اطلاعات شفاف و روشنی از نحوه کسب درآمد در حوزه های مختلف وجود ندارد. برای مالیات دهندگان

فقدان اطلاعات تصمیمات مالیاتی را اشتباه می کند

وی ادامه داد: نداشتن اطلاعات، اخذ مالیات را با مشکل مواجه می کند و تصمیم گیری مالیاتی را با مشکل مواجه می کند. موضوع جدی و اساسی برای حل این مشکل در حوزه نظام مالیاتی، ایجاد زیرساخت های لازم با الگوی سرزمینی ماست.

وی با اشاره به اینکه دلیل عدم وجود نظام مالیاتی موثر در کشور، بی توجهی به رشته علوم انسانی در سال های اخیر است، گفت: این رشته بسیار پیچیده است و بی توجهی به آن مشکلات زیادی در برقراری عدالت اجتماعی و اقتصادی ایجاد می کند. از طرفی ما از تجربه کشورهای دیگر در این زمینه استفاده نمی کنیم. مسائل مالیاتی بخشی از اقتصاد و علوم انسانی است. ما در این زمینه به طور جدی عقب هستیم. متأسفانه در نظام مالیاتی با آزمون و خطا پیش می رویم و نتیجه همان مشکلاتی است که در نظام مالیاتی استانی کشور می بینیم و پس از سال ها آزمون و خطا همچنان در تعیین مالیات، شناسایی مشکلات زیادی داریم. مالیات دهندگان و جمع آوری مالیات.

این کارشناس بانکی و سرمایه گذاری گفت: با توجه به تغییر ساختارهای جدید باید منتظر نتایج به دست آمده از آن باشیم تا در مورد کارآمدی این سامانه اظهار نظر کنیم. اگر سیستم مودیان بتواند خلأهای اطلاعاتی مودیان را پر کند، می تواند برای کشور مفید باشد. با ایجاد امکان دسترسی به اطلاعات مودیان و امکان وصول مالیات های نظارتی، این سامانه گامی رو به جلو در نظام مالیاتی شما محسوب می شود و در اولین قدم می تواند اقدام مناسبی به عنوان اولین گام برای اصلاح ساختار مالیات استانی باشد. سیستم در کشور

برخی از مردم در روند بهبود مالیات سنگ اندازی می کنند

ندری با اشاره به اعتراضات موجود گفت: همه این اعتراضات نمی تواند مربوط به نظام مالیاتی و ضعف آن باشد. شفاف سازی اطلاعات طبیعتا مخالفان و اعتراض هایی خواهد داشت. چرا که عده ای از شرایط غیرشفاف اقتصادی کشور سوء استفاده می کنند و نمی خواهند اطلاعات را شفاف کنند و همیشه هستند افرادی که از این فضاها برای فرار مالیاتی استفاده می کنند و موافق ایجاد زیرساخت های لازم برای اصلاح وضعیت کشور نیستند. ساختار مالیاتی

وی با اشاره به نقش دولت بیان کرد: در شرایط فعلی اقتصادی و لزوم حمایت از تولید داخلی، برخی از صنایع می توانند با حمایت مالیاتی و عدم پرداخت مالیات به فعالیت خود ادامه دهند و این تصمیم باید مورد توجه دولت مردان قرار گیرد. از صنایع تولیدی فعال داخلی حمایت کنید و توجه داشته باشید که اگر نرخ مالیات افزایش یابد و به دلیل شفاف بودن اطلاعات خود مجبور به پرداخت مالیات واقعی شوند، ممکن است نتوانند به کار خود ادامه دهند. این مشکل به نفع فضای اقتصادی و تولیدی کشور نیست. بنابراین با اصلاح زیرساخت ها باید میزان مالیات نیز بازنگری شود و در مجموع برخی اعتراضات شعب صحیح است و باید شنیده شود.

رویکرد اصلاح نظام مالیاتی نباید صرفاً افزایش درآمد دولت باشد

این کارشناس مالی خاطرنشان کرد: رویکرد دولت در اصلاح نظام مالیاتی نباید صرفاً افزایش درآمد دولت باشد. این دیدگاه اشتباه است و مشکلاتی را به دنبال دارد. مالیات استانی مناسب می تواند منجر به افزایش درآمد دولت شود، اما هدف ما نباید افزایش درآمد دولت با اصلاح نظام مالیاتی کشور باشد. از سوی دیگر باید توجه داشت که افزایش مالیات به معنای افزایش مسئولیت دولت است. دولت باید به مردم توضیح دهد که درآمد حاصل از مالیات منطقه را به درستی در کجا هزینه کرده است. در غیر این صورت مشکلاتی پیش خواهد آمد که قابل جبران نیست.

به گزارش را دانا؛ بی عدالتی در اخذ مالیات، عدم شفافیت در جریان کالاها، پایین بودن درآمد مالیاتی نسبت به تولید ناخالص ملی و عدم دسترسی به اطلاعات مودیان از جمله مشکلاتی است که کارشناسان معتقدند در نظام مالیاتی ایران وجود دارد. برای رفع این مشکلات قوانین متعددی در شورای اسلامی تصویب شد و سازمان امور مالیاتی نیز اقداماتی را انجام داد. اما به گفته کارشناسان، این تلاش ها کافی نیست و باید اصلاحات اساسی در ساختار مالیاتی کشور انجام شود.

قانون پایانه های تجاری و نظام مالیاتی یکی از مصوبات مجلس یازدهم است که برای اصلاح نظام مالیاتی کشور اجرا می شود. اتصال دستگاه های کارتخوان به سیستم مودیان، شفافیت اقتصادی در کشور را افزایش می دهد و زمینه را برای مالیات استانی عادلانه فراهم می کند. از سوی دیگر، اخذ مالیات مناسب منجر به افزایش انگیزه مردم برای پرداخت مالیات می شود و در نهایت منجر به کاهش اقدامات مخرب و سوداگرانه و افزایش میل به انجام فعالیت های تولیدی خواهد شد.

0e7450c0 383b 414e 87a1 0524d8354e00 خبر خاکستری

در مورد این موضوع بیشتر بخوانید:

مالیات چه تاثیری بر اقتصاد کشور دارد؟

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید