سفته بازی در بازار خودرو در نتیجه عدم تعادل عرضه و تقاضا/ تاثیر نرخ ارز بر قیمت کالا از 5 طریق


ساعت: 20:31
تاریخ ارسال: 10/07/1401
کد خبر: 1920534

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صنعت خودرو یک بیماری زمینه ای دارد که عرضه و تقاضا برابر نیست و زمینه برای سفته بازی وجود دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سیدرضا فاطمی امین با بیان اینکه قیمت ارز از پنج جهت بر قیمت های داخلی تاثیر می گذارد، گفت: اولین راه مواد است، به عنوان مثال مواد اولیه برخی از محصولات از خارج وارد می شود، بنابراین زمانی که قیمت ارز افزایش می یابد، قیمت این محصولات نیز افزایش می یابد.البته افزایش قیمت این محصولات سه تا چهار ماه طول می کشد که راهی برای افزایش قیمت خودرو نیست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: دومین اثر قیمت ارز روی کالاهایی است که هم تولید داخل و هم وارداتی هستند مانند لاستیک های سنگین که 30 درصد تقاضای این محصول از طریق واردات تامین می شود و 70 درصد از این کالا را تامین می کند. درصد از تولیدات داخلی استقبال می شود، بنابراین با افزایش قیمت ارز، قیمت لاستیک های وارداتی افزایش می یابد و بنابراین این موضوع بر قیمت محصولات داخلی نیز تأثیر می گذارد و بازار سیاهی شکل می گیرد و در این راستا افزایش قیمت خودرو باعث می شود. از این جهت نیامده .

وی با اشاره به مسیر سوم که متاثر از افزایش قیمت ارز است، گفت: در این مسیر قیمت های داخلی با قیمت های خارجی مرتبط است که در واقع تصمیم اشتباهی بود، به عنوان مثال در سال های گذشته گفته می شد که قیمت گاز ترکیبی است از قیمت گاز در اروپا، انگلیس، آسیای شرقی و آمریکا به این صورت است که وقتی قیمت در آنجا افزایش می‌یابد و قیمت گاز نیز افزایش می‌یابد، در نتیجه قیمت گاز نیز افزایش می‌یابد که بر اساس آن ثابت شده است. در پیگیری و سفارش ویژه معاون اول و البته قیمت ماشین هم از این مسیر است.بدون تصور.

وزیر صامت تصریح کرد: در راه چهارم وقتی قیمت ارز بالا می رود مردم تورم مورد انتظار را تجربه می کنند و سعی می کنند ارزش پول خود را حفظ کنند، بنابراین برای حفظ ارزش ارز کالا می خرند و افزایش قیمت اتومبیل از این جاده است

وی بیان کرد: پنجمین بار تورم پیش بینی شده است بنابراین با افزایش قیمت ارز کالاها و خدمات گرانتر از عرضه کننده ها می شوند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای خودرو دو قیمت داریم یکی قیمت کارخانه و دیگری قیمت بازار، اما چرا قیمت در بازار افزایش می یابد زیرا صنعت خودرو بیماری اساسی دارد و عرضه و تقاضای آن وجود دارد. متعادل نیستند و احتمال حدس و گمان در آن وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید