تعادل در بازار ارز ایجاد شده است. افزایش عرضه نسبت به تقاضای ارز در سامانه نیما


ساعت: 10:04
تاریخ انتشار: 1401/04/08
کد خبر: 1879474

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تعادل خوبی در تقاضا و عرضه ارز در بازار وجود دارد، تاکید کرد: در بسیاری از روزها در سامانه نیما شاهد افزایش عرضه نسبت به تقاضا هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، علی صالح آبادی در پنجمین نشست هم اندیشی اقتصاددانان با محوریت «سیاست پولی بهینه و رابطه متغیرهای پولی و ارزی» که در بانک مرکزی برگزار شد، گفت: همواره بازار ارز را با جدیت و همراهی مدیریت کنید. یک مکانیسم سفارش روزانه

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: با نظر اقتصاددانان حاضر در جلسه موافقم که بانک مرکزی باید در بازار ارز حضور موثری داشته باشد و این بانک می تواند به طرق مختلف که تاکنون به دست آمده تعادل و ثبات در بازار ایجاد کند. “

وی با اشاره به اینکه اقدامات متعددی در دستور کار قرار دارد و در حال حاضر برنامه هایی برای مدیریت بازار ارز در حال انجام است، افزود: در مدیریت بازار ارز بخشی از هماهنگی بانک مرکزی با وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده است. بخشی دیگر به موضوع مدیریت عرضه ارز می پردازد تا صادرکنندگان بتوانند ارز کسب شده را به کشور برگردانند و وارد چرخه تجاری شوند. در این راستا کمیته اقدام ارزی با توجه به شرایط تصمیم گیری می کند. نتیجه این راهکارها تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار است.

رئیس شورای پول همچنین گفت: در حوزه نقل و انتقالات ارزی که پاسخگوی سامانه نیست، در حال حاضر تعادل نسبتا خوبی در عرضه و تقاضا داریم.

وی افزود: برخی روزها شاهد هستیم که ارز به اندازه کافی وجود دارد اما خریدار و تقاضا برای آن وجود ندارد و در واقع می توان گفت در بسیاری از روزها عرضه ارز بر تقاضا مازاد است.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه تاکید کرد: در حوزه حواله و اسکناس مشکل خاصی وجود ندارد، اما باید تاکید کرد که وضعیت ارز بانک مرکزی همانطور که قبلا هم گفتم بسیار خوب است و خوشبختانه صادرکنندگان به ویژه نه بخش نفت از نظر قیمت های فروش توافقی ارزها گام های موثری برداشته اند.

رئیس کل بانک مرکزی در بخشی دیگر از سخنان خود به موضوع مدیریت انتظارات تورمی اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی به طور جدی با موضوع مدیریت انتظارات تورمی برخورد می کند و این موضوع در دولت نیز در دستور کار قرار دارد. “

صالح آبادی همچنین درباره برخورد قاطع بانک مرکزی با دلالان ارز و دلالان بازار گفت: اخیرا با تلاش و همکاری دستگاه ها و سازمان های نظارتی و انتظامی ذیربط، با برخی کانال ها در فضای مجازی که در برخی اخبار و انتظارات موج می زند. تورم کاذب با قیمت گذاری رسمی و شرط بندی روی قیمت ارز پاسخ داده شد.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه مبارزه جدی با قاچاق کالا و ارز در دولت سیزدهم جدی است، گفت: عرضه ارز غیررسمی که نوعی قاچاق محسوب می شود باعث قیمت گذاری کاذب در بازار شده است. همچنین ما در حال کار هستیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید