گروسی: ما باید تردیدها در مورد ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را از بین ببریم / توسط CPF ایران [چارچوب برنامه کشور] داریم/ مطمئنم در همه زمینه ها شاهد پیشرفت خواهیم بود، هرچند در این مسیر نیز با چالش هایی مواجه خواهیم بود.

گروسی: ما باید تردیدها در مورد ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را از بین ببریم / توسط CPF ایران [چارچوب برنامه کشور] داریم/ مطمئنم در همه زمینه ها شاهد پیشرفت خواهیم بود، هرچند در این مسیر نیز با چالش هایی مواجه خواهیم بود.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در خصوص تهیه CPF گفت: ما CPF (چارچوب برنامه کشوری) را از ایران دریافت کردیم که اساسا این است. طرح یک کشور در مورد آنچه باید با آژانس انجام شود مشخص می کند که چه باید کرد و نشان می دهد که در زمینه های علمی با آژانس بین المللی چه باید کرد.

دیدار رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و ذینفعان و کارشناسان صنعت هسته ای ایران عصر روز جمعه برگزار شد. ، 12 مارس.

به گزارش سایت سازمان انرژی اتمی، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در ابتدای این نشست صمیمانه با اساتید دانشگاه، پژوهشگران، محققان و صاحب نظران فناوری هسته ای کشور گفت: جا دارد از میزبان و دوست خوبم آقای محمد تشکر کنم. جا دارد از جناب آقای اسلامی معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران برای این دعوت تشکر کنم. همچنین از همکارانم در وزارت امور خارجه و سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در وین و همچنین از همه شما حضار سپاسگزارم.

وی خطاب به اساتید دانشگاه، پژوهشگران و فعالان صنعت هسته ای گفت: از برگزاری این نشست متاثر شدم و خوشحالم که در سفر و دیدار بسیار مهم خود در تهران، این دیدار را با شما مردان و زنان ایرانی که برای صلح تلاش می کنید برگزار می کنم. ، من شروع کردم

رافائله گروسی گفت: کسانی که در این مؤسسه بسیار مهم فعالیت می کنند عمدتاً مردان و زنان علم و صلح هستند و این شرایط باعث می شود با انرژی بیشتری به کارم ادامه دهم و کارها را با ایران پیش ببرم.

وی خاطرنشان کرد: شرایط بسیار سخت است و می دانم که برای جامعه علمی و افراد دیگر در بحبوحه مشکلات بسیار سخت است که بخواهند رشد و توسعه کنند، اما ایران قبلاً نشان داده است که می تواند رشد کند و امیدوارم که بتواند رشد کند. اینو در آینده تکرار کن..

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: مشکل اصلی این است که در این راه پیش برویم و درهای جدیدی را باز کنیم و بتوانیم محدودیت‌ها را برداریم تا ایرانی‌ها بیش‌تر پیشرفت کنند و همکاری‌های علمی، فرهنگی و مردمی را بیشتر کنند. تا آنجا که ممکن است، شایسته افزایش است.

ایجاد فرصت های جهانی باورنکردنی با استفاده از فناوری هسته ای

گروسی گفت: در حوزه هسته‌ای نیز مانند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران بخشی از این تلاش برای رفع محدودیت‌ها هستیم و مطمئنم اگر کارمان را درست انجام دهیم، آثار آن در جامعه محسوس خواهد بود. همانطور که گفته شد ما در شرایط سختی زندگی می کنیم و مواردی مانند تنش، جنگ و ناامیدی در دنیا وجود دارد، اما باید دانست که فناوری هسته ای و استفاده از آن; فرصت های باورنکردنی به ما می دهد.

وی تصریح کرد: اکنون می توانید ببینید که در همه جا چه می شود و چه مشکلاتی در حوزه انرژی، امنیت غذایی و امنیت سلامت انسان وجود دارد، زیرا همانطور که می دانید در همه این بخش ها حوزه هسته ای نقش بسیار مهمی دارد.

گروسی گفت: وقتی در مورد انرژی صحبت می کنیم. نقش حوزه هسته ای بسیار پررنگ تر می شود و در این راستا ایران تلاش می کند تا سهم انرژی هسته ای به عنوان انرژی پاک را در سبد انرژی کشور افزایش دهد.

وی گفت: از زمانی که به عنوان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فعالیت می‌کردم، سعی کردم صدای کسانی باشم که در حوزه انرژی هسته‌ای فعالیت می‌کنند. ما این کار را در همه کنفرانس‌های بین‌المللی بزرگ انجام داده‌ایم، بنابراین سعی کردم صدای همکارانم در کنفرانس‌های آب و هوا و تغییرات اقلیمی باشم و از این طریق سعی کردم با تبعیض مبارزه کنم.

نقش مهم علم و فناوری هسته ای در ایجاد امنیت غذایی جهانی

گروسی با اشاره به موضوع مهم امنیت غذایی در جهان گفت: وقتی از امنیت غذایی صحبت می کنیم باید گفت که از طریق علم و فناوری هسته ای می توان محصولاتی تولید کرد که در برابر خشکسالی، آفات و حشرات مقاوم تر بوده و دارای … راندمان و مصونیت بالا.. بهترین برنج دنیا در ایران کشت می شود و ما در زمینه تولید این محصول در میانمار و تایلند کمک کرده ایم که باعث افزایش عملکرد و بهره وری در کشت برنج شده است. اینها نمونه های ساده ای از استفاده از انرژی هسته ای هستند.

نقش مهم انرژی هسته ای در حفظ سلامت انسان

وی تاکید کرد: باید گفت انرژی هسته ای در حفظ سلامت انسان نیز نقش دارد و می توان به وجود پزشکی هسته ای اشاره کرد.

گروسی ادامه داد: از سال گذشته برنامه ای را در آفریقا به نام پرتوهای امید آغاز کرده ایم که دسترسی به رادیوتراپی را در کشورهای آفریقایی افزایش می دهد، زیرا همه انواع سرطان ها با رادیوتراپی به طور کامل درمان می شوند؛ این برنامه در کشورهای آفریقایی نیز به صورت کامل انجام می شود. خوشبختانه دسترسی به رادیوتراپی در ایران در شرایط خوبی است در حالی که در برخی کشورها به این نوع درمان دسترسی ندارند.

گروسی ظرفیت بالای کارشناسان هسته ای ایران را فرصتی برای توسعه برنامه های کشورهای همسایه و کمتر توسعه یافته خواند و خاطرنشان کرد: مطمئنم با همکاری ایران می توانیم داروهای هسته ای تولید کنیم و به کشورهای همسایه کمک کنیم.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرد: باید از دانش ایران برای اهداف صلح آمیز استفاده کنیم. اینها چند نمونه است که خدمت شما عرض کردم.

پرداختن به چالش ها برای افزایش اعتماد بین آژانس و ایران

وی با اشاره به اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در خصوص تهیه CPF گفت: ما CPF (چارچوب برنامه کشوری) را از ایران دریافت کرده ایم که اساسا برنامه یک کشور را بر اساس آنچه انجام می دهد تعریف می کند. آژانس و نشان می دهد. آنچه که قرار است با آژانس بین المللی در زمینه های علمی انجام شود را می دهد.

گروسی گفت: مطمئن هستم که در همه زمینه ها شاهد پیشرفت خواهیم بود، البته در این مسیر با چالش هایی مواجه خواهیم شد و مواردی وجود دارد که باید با هم حل و فصل کنیم تا ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بتوانند اعتماد و اعتماد را تقویت کنند. .

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: باید شبهات و شبهه‌ها درباره صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را برطرف کنیم و این کاری است که با هم انجام می‌دهیم.

گروسی تصریح کرد: مطمئنم این دیداری که اکنون در تهران برگزار می کنم خاطره انگیز خواهد بود به دلیل نقطه عطفی که آقای معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفتند رسیده است.

وی گفت: امیدوارم این نقطه عطف در برخی تفاهمات و توافقات متقابل محقق شود.

ما شاهد برابری جنسیتی در حوزه هسته ای هستیم

گروسی گفت: من از شما سپاسگزارم و از بودن در کنار شما عزیزم، احساس خوبی دارم و خوشحالم که با علمای جوان آشنا شدم. من تعداد زیادی از زنان را در این نشست دیدم که نشان می دهد ما شاهد برابری جنسیتی بیشتری در حوزه هسته ای هستیم و امیدوارم در آینده شاهد ورود دانشمندان زن بیشتری به حوزه هسته ای باشیم که لحظه بسیار مهمی است.

گفت: باید یک تعهد مشترک داشته باشیم.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی آرمیتا رضایی نژاد، دختر دانشمند فقید دکتر داریوش رضایی نژاد را به عنوان یکی از سخنرانان این نشست خطاب کرد و صمیمانه گفت: من هم چند دختر دارم که تقریباً هم سن شما هستند. و این دختران متأسفانه غم از دست دادن پدر خود را دارند و دیگر نباید.اگر چنین اتفاقی رخ دهد باید برای صلح تلاش کنیم و باید آینده ای بسازیم که زنان جوان در سایه گذشته زندگی نکنند. ما ابزارها را داریم و این به ما بستگی دارد که آن را محقق کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مطمئنم ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌توانند با هم به این مهم دست یابند.

دیدگاهتان را بنویسید