گروسی درباره اجرای توافق ایران و آژانس: پیشرفت‌هایی حاصل شده است، اما نه به اندازه‌ای که انتظار داشتم/ ابتدا دستگاه نظارت بر غنی‌سازی را در فردو و نطنز نصب کردیم.

گروسی درباره اجرای توافق ایران و آژانس: پیشرفت‌هایی حاصل شده است، اما نه به اندازه‌ای که انتظار داشتم/ ابتدا دستگاه نظارت بر غنی‌سازی را در فردو و نطنز نصب کردیم.

گروسی خطاب به 35 کشور عضو شورای حاکم گفت: در این گزارش می توانید روند اجرای بیانیه مشترک را مشاهده کنید. [ایران و آژانس] شروع شد و پیشرفتی حاصل شد، اما نه به اندازه ای که انتظار داشتم.»

وی ادامه داد: اما این بخشی از آن چیزی است که ما متصور بودیم و آنچه اکنون باید اتفاق بیفتد یک روند ثابت و مستمر است که منجر به اجرای همه تعهدات مندرج در بیانیه مشترک می شود. [ایران و آژانس] بلافاصله افزایش خواهد یافت.»

مدیرکل آژانس افزود: در ابتدای ماه می، آژانس دوربین های نظارتی را در مغازه های مونتاژ روتور سانتریفیوژ نصب کرد. علاوه بر این، آژانس برای نظارت بر غنی‌سازی با خلوص بالا در تأسیسات اعلام‌شده، برای اولین بار یک مانیتور غنی‌سازی را در کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو و همچنین کارخانه آزمایشی غنی‌سازی سوخت نطنز نصب کرد.

گروسی افزود: “این به ما کمک می کند تا هر گونه تغییر در سطوح غنی سازی در این تاسیسات را سریعتر شناسایی کنیم.” اما این بخشی از چیزی است که ما تصور می کردیم.”

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین درباره پیشرفت در پرونده ادعایی کشف ذرات اتمی در مکان‌های اعلام‌نشده در ایران گفت: ایران توضیح احتمالی برای وجود اورانیوم ضعیف شده در بخشی از سایت موسوم به مریوان ارائه کرد.

وی با بیان اینکه ارزیابی ما از این سایت همچنان پابرجاست، گفت: باز هم تاکید می کنم که باقیمانده مسائل پادمانی ناشی از تعهدات ایران در چارچوب توافق جامع پادمان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی است و همچنان باید اجازه داده شود تا آژانس بتواند تضمین کند. ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران

دیدگاهتان را بنویسید