واکنش وزیر خارجه آمریکا به آغاز غنی سازی 60 درصدی فردو


ساعت: 19:34
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۰۱
کد خبر: 1913012

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا که در دوحه قطر به سر می برد به آغاز غنی سازی 60 درصدی سایت فردوی ایران واکنش نشان داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز سه شنبه به وقت محلی در دوحه، قطر، در پی سیاست معمول واشنگتن مبنی بر انکار پیشرفت ایران، اعلام کرد که نمی تواند آغاز غنی سازی 60 درصدی ایران در تاسیسات فردو را تایید کند.

به گزارش ایرنا، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که تولید اورانیوم 60 درصد در سایت فردو از روز دوشنبه آغاز شد.

وی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران به تشریح اقدامات سازمان انرژی اتمی ایران در تاسیسات فردو و نطنز پرداخت که UF6 با غنی سازی 60 درصد در فردو از سر گرفته شد.

شورای حکومتی آژانس در 26 نوامبر قطعنامه پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی را با 26 رای موافق، 2 رای مخالف و 5 رای ممتنع تصویب کرد.

پس از قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه ایران و در واکنش به این اقدام سیاسی و غیر سازنده، سازمان انرژی اتمی در گام نخست اقدامات متعددی را در دستور کار قرار داد و روز یکشنبه 8 آبان، آنها با حضور بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در مجتمع ها انجام شد و غنی سازی در نطنز و فردو انجام شد.

محسن نظیری نماینده ایران در آژانس با رد قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام گفت: اهداف سیاسی بنیانگذاران این قطعنامه محقق نخواهد شد اما تصویب آن ممکن است روند همکاری ها و همکاری های سازنده را تحت تاثیر قرار دهد. تعامل ایران با آژانس.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در نشست با خبرنگاران گفت: صدور مصوبه در شورای حکام کمکی به حل مشکلات فنی و امنیتی نمی کند و تنها در روند همکاری های فنی اختلال ایجاد می کند. وی یادآور شد: این کشورها پیش از این دست به چنین اقدامات غیرسازنده ای زده اند و ایران نیز بر اساس قانون شورای اسلامی اقدامات متقابل از خود نشان داده است.

سخنگوی دیپلماسی کشورمان کشورهای اروپایی را به رفتار با درایت و درایت و رفتن به سمت دیپلماسی دعوت کرد و هشدار داد: روی آوردن به رفتارهای غیرسازنده به روند دیپلماسی آسیب می زند.

دیدگاهتان را بنویسید