ایران غنی سازی را با سانتریفیوژهای پیشرفته در فردو آغاز می کند


ساعت: 19:00
تاریخ انتشار: 1401/04/18
کد خبر: 1882022

رویترز با استناد به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران غنی سازی با سانتریفیوژهای پیشرفته در فردو را آغاز کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رویترز گزارش داد که آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد ایران غنی سازی با سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6 در فردو را آغاز کرده است.

رویترز در این گزارش نوشته است که سانتریفیوژهایی که ایران در فردو نصب کرده است برای افزایش میزان غنی‌سازی اورانیوم از 5 درصد به 20 درصد است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی به اعضای آن سازمان بین‌المللی که نسخه‌ای از آن در اختیار رویترز قرار گرفت، اعلام کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید می‌کند که ایران گاز هگزافلوراید اورانیوم غنی‌شده تا 5 درصد را به سانتریفیوژ Cascade 166 تزریق کرده است. – 6 در فردو راه اندازی شد.

سه هفته پیش آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرد که ایران آماده تزریق اورانیوم به سانتریفیوژهای پیشرفته در تاسیسات غنی سازی فردو است.

گزارش قبلی آژانس مدعی شده بود: «ما هیچ توضیحی از ایران دریافت نکردیم که آیا آمادگی‌های این کشور راه را برای غنی‌سازی اورانیوم بین 5 تا 20 درصد هموار می‌کند یا خیر».

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیراً در گفت‌وگو با شبکه خبری العربیه گفت: دوربین‌هایی که ایران از تاسیسات هسته‌ای خود برداشته بود، وظیفه ما را برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران مختل کرد.

وی ادامه داد: ایران توانمندی های هسته ای خود را افزایش داده است اما به آستانه تولید سلاح هسته ای نرسیده است و امروز اطلاعاتی که نشان دهد ایران سلاح هسته ای دارد یا قصد ساخت سلاح هسته ای دارد نداریم و این موضوع بسیار است. مهم. مهم این است که من به این موضوع اشاره کردم».

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه (18 ژوئن/8 ژوئیه) با 30 رأی موافق، 2 رأی موافق (روسیه و چین) و 3 رأی «ممتنع» قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که در آن ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم کرد. (هند، لیبی و پاکستان) تصویب شد.

ساعاتی پیش از تصویب این قطعنامه، سازمان انرژی اتمی ایران با صدور بیانیه ای از خاموش شدن تعدادی از دوربین های امنیتی آژانس در ایران خبر داد.

در بیانیه سازمان انرژی اتمی ایران آمده است: جمهوری اسلامی ایران همکاری های گسترده ای با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته است که متاسفانه آژانس نه تنها از این همکاری ها قدردانی نکرده است، بدون اینکه این همکاری ها ناشی از حسن نیت باشد. ایران، بلکه به یک معنا تعهد ایران نیز محسوب می شود. به همین دلیل تصمیم گرفته شده است که عملکرد دوربین های فوق امنیتی دستگاه اندازه گیری خطوط سطحی OLEM غنا و دبی سنج نمایندگی متوقف شود که به مسئولان مربوطه دستور داده شده است.

این اتفاق در حالی رخ داد که مذاکرات برای لغو تحریم ها در وین برای چند ماه متوقف شده بود. از ابتدای این مذاکرات، دولت آمریکا به‌جای ارائه ابتکارات عملی برای پیشبرد مذاکرات، بارها تلاش کرده است تا کشورهای مختلف را در به تعویق انداختن روند مذاکرات و ایجاد موانع بر سر راه آن مقصر بداند.

همچنین ایران در سال 2015 با کشورهای موسوم به گروه 1+5 برای حل تنش ها بر سر برنامه هسته ای خود به توافق رسید. با وجود تشخیص آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر پایبندی ایران به تمامی تعهدات خود، دولت آمریکا در ماه می 2017 به‌طور یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت جدید آمریکا به ریاست “جو بایدن” مدعی است که قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در وین، آمریکا را به توافق هسته ای برجام بازگرداند، اما تاکنون از انجام تعهدات خود در این زمینه خودداری کرده است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید