ایران غنی سازی اورانیوم را با آبشار IR-6 در نطنز آغاز کرد


ساعت: 22:49
تاریخ انتشار: 06/07/1401
کد خبر: 1893676

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش جدیدی اعلام کرد که ایران غنی سازی اورانیوم با آبشار IR-6 در نطنز را آغاز کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعلام کرد که ایران غنی‌سازی اورانیوم را در یکی از سه آبشار سانتریفیوژ پیشرفته IR-6 که اخیراً در سایت هسته‌ای نطنز نصب کرده بود، آغاز کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی به اعضای خود در 12 اوت ماه گذشته اعلام کرد که ایران فرآیند نصب سه آبشار سانتریفیوژ IR-6 در کارخانه غنی‌سازی سوخت نطنز را تکمیل کرده است.

این تحول جدید در حالی صورت می گیرد که مذاکرات بین ایران و کشورهای غربی بر سر موضوع هسته ای ایران ادامه دارد.

ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، چهارشنبه گذشته (دوم شهریور) از دریافت پاسخ دولت آمریکا به دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در مورد حل و فصل مسائل باقی‌مانده در مذاکرات لغو خبر داد. تحریم ها از طریق هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات.

سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد: بررسی تفصیلی اظهارات طرف آمریکایی آغاز شده است و جمهوری اسلامی ایران پس از تکمیل بررسی ها، نظرات خود را در این زمینه به هماهنگ کننده اعلام خواهد کرد.

پس از پنج ماه وقفه، دور جدید مذاکرات لغو تحریم ها علیه ایران از 22 مرداد ماه در وین آغاز شد و این مذاکرات روز دوشنبه 26 مرداد با پرواز هیات های شرکت کننده به پایتخت ها پایان یافت.

این دور از مذاکرات پس از آن برگزار شد که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله ای در روزنامه فایننشال تایمز گفت که بسته جدیدی از پیشنهادات را روی میز گذاشته است که حاوی راه حل های به روز در مورد لغو تحریم ها و اقدامات هسته ای ایران است.

پس از پایان دور جدید مذاکرات، نمایندگان آمریکا و اتحادیه اروپا گفتند که به همه طرف ها «متن نهایی» ارائه شده است که قابل تغییر نیست و یا باید پذیرفته شود یا مذاکرات شکست خورده اعلام شود. این ادعا از سوی یک مقام وزارت امور خارجه ایران تکذیب شد و اعلام کرد: با توجه به ادامه بحث در مورد چند موضوع مهم باقی مانده، هنوز در مرحله ای نیستیم که بتوانیم درباره نهایی کردن متن توافق وین صحبت کنیم.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها، کسب تضمین در مورد دوام برجام و رفع ادعای پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از خواسته‌های اصلی خود در مذاکرات لغو تحریم‌ها دانسته و تاکید کرده است که تنها بازگشت به برجام است. توافق دوجانبه ای که در جایگزینی برخی محدودیت ها منافع اقتصادی ملموسی برای ملت ایران به همراه خواهد داشت و همراهی را منطقی می داند و می پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید