رئیس سازمان انرژی اتمی: گروسی اگر بخواهد می‌تواند به ایران بیاید، اما نمی‌توانیم آنها را قبول کنیم که بیایند و بگویند ایران «سایت اعلام‌نشده» دارد/ کجا دامداری است و کجا ضایعات می‌فروشند، چطور می‌توانند. تاسیسات هسته ای باشد؟

رئیس سازمان انرژی اتمی: گروسی اگر بخواهد می‌تواند به ایران بیاید، اما نمی‌توانیم آنها را قبول کنیم که بیایند و بگویند ایران «سایت اعلام‌نشده» دارد/ کجا دامداری است و کجا ضایعات می‌فروشند، چطور می‌توانند. تاسیسات هسته ای باشد؟

روز جدید محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ما اعلام کرده ایم که آقای گروسی اگر بخواهد می تواند به ایران بیاید. همچنین در مورد مذاکره با آژانس گفتیم که به موارد و سوالات ادعایی پاسخ داده شد، اما آژانس قانع نشد و سپس ملاحظاتی از سوی سه کشور اروپایی و آمریکا برای استفاده از این موضوع به عنوان اهرم فشار صورت گرفت. درست نیست. او گفت: نمی‌توانیم قبول کنیم که بیایند و بگویند ایران یک «شیء اعلام‌نشده» دارد. جایی که در آن گاوداری وجود دارد و قراضه می فروشند چگونه می تواند سایت هسته ای باشد؟

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: بارها اعلام کرده ایم که صدور قطعنامه یا استفاده ابزاری از مصوبه در شورای حاکمیت نمی تواند نتیجه ای داشته باشد.

محمد اسلامی با تاکید بر اینکه برنامه توسعه صنعت هسته‌ای ایران در چارچوب پادمان‌های همه جانبه است و حق قانونی ماست و برنامه‌های توسعه‌ای خود را بر اساس قوانین آژانس پیش می‌بریم، افزود: با وجود بیست سال تحریم در حال پیشبرد این برنامه هستیم.

وی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه در مذاکرات برجام نتیجه این بود که مطالعات ادعایی در قالب PMD کنار گذاشته شود، گفت: در مذاکرات و اسناد نهایی نوشتند که هیچ مدرکی وجود ندارد. نشان می دهد که ایران از برنامه صلح منحرف شده است. بنابراین زمان بندی مجدد این موضوعات فایده ای ندارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ایران می خواهد به این رفتار دوگانه استاندارد پایان دهد. ما توانمندی هسته‌ای خود را در چارچوب قانون راهبردی توسعه می‌دهیم و بارها گفته‌ایم که صدور تصمیم یا ابزاری کردن تصمیم در شورای حاکم نمی‌تواند نتیجه‌ای داشته باشد.

اسلامی تاکید کرد: هر مصوبه ای عکس العملی دارد و از آنجایی که این مصوبه به موضوعاتی می پردازد که اساساً بی ربط بوده و قبلاً حل شده است، اعلام کرده ایم که اگر مصوبه ای صادر شود، از همین روز نسبت به آن واکنش نشان خواهیم داد. با حضور بازرسان آژانس، برخی اقدامات هسته ای از جمله گازگرفتن مدارهای جدید در نطنز و آغاز تولید اورانیوم 60 درصد در فردو انجام شد.

وی اعلام کرد که 60 درصد تولید اورانیوم در فورد برای اولین بار با همین دستگاه های نسل جدید (IR-6) انجام می شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: همیشه گفته ایم که برای رفع ابهامات با آژانس همکاری کرده ایم. ما انتظار نداریم بخشی از آنچه در سند برجام 2015 آمده بود، بسته جامع و معیار عمل باشد و موازی کاری دوباره شکل بگیرد. ما همه مشکلات خود را با آنها در سند 2015 مشخص کرده ایم و اگر کشورهای دیگر اراده و این منطق را داشته باشند که به سند 2015 برگردند، آماده تعامل و همکاری با آنها هستیم.

معاون رئیس جمهور در خصوص ادامه مذاکرات با آژانس در شرایط فعلی و موضوع سفر بازرسان به تهران، گفت: اعلام کرده ایم که آقای گروسی در صورت تمایل می تواند به ایران بیاید. همچنین در مورد مذاکرات با آژانس گفتیم که به موارد و سوالات ادعایی پاسخ داده شد، اما آژانس قانع نشد و سپس ملاحظاتی از سوی سه کشور اروپایی و آمریکا برای استفاده از این موضوع به عنوان اهرم فشار صورت گرفت. درست نیست.. این سوالات قبلا در قالب PMD در سال 2015 مطرح شده بود که پاسخ های لازم به آنها داده شد.

اسلامی خاطرنشان کرد: کشورهای غربی نباید از آژانس به عنوان ابزار سیاسی استفاده کنند، باید از این روش ها برای فشار بر ایران دست بردارند. ایران همیشه با آژانس همکاری داشته و نیت خوبی دارد تا اینکه این همکاری مورد توجه قرار نگرفت. آمریکا از برجام خارج شد و ایران ماند، این اقدام و تصمیم ایران برای اعتمادسازی و حسن نیت بود.

او تاکید کرد که ما نمی‌توانیم بپذیریم که آنها بیایند و بگویند ایران یک “شیء اعلام نشده” دارد. جایی که در آن گاوداری وجود دارد و قراضه می فروشند چگونه می تواند سایت هسته ای باشد؟ چرا اتهامات ناشی از یک جنبش تروریستی که دانشمندان ما را کشته و انفجارهای هسته ای و خرابکاری انجام داده و با صدای بلند می گوید “من این کار را کردم” در کشور ما به راحتی می تواند اتهام ناعادلانه خود را مطرح کند؟

دیدگاهتان را بنویسید