یاد و خاطره شهدای مظلوم بمباران تاسیسات نفت و گاز گچساران/ تاسیسات نفتی که ۵۶ بار بمباران شدند + عکس


ساعت: 19:00
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۱۹
کد خبر: 1889081

شرکت نفت گچساران با ظرفیت تولید ۷۴۰ هزار بشکه نفت در روز و با قرار گرفتن ایستگاه پمپاژ گور، قلب تپنده نفت ایران، دومین تولیدکننده بزرگ نفت خام صادراتی در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح زاگرس ؛ شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران یکی از شرکت های مهمی است که در طول 43 سال انقلاب نقش موثری در اقتصاد کشور ایفا کرد و این در حالی بود که دشمن بارها سعی کرد جلوی صادرات را بگیرد. محصولات این شرکت در خارج از کشور بارها و بارها به این منطقه حملات هوایی انجام داد که با تلاش شبانه روزی مسئولان صنعت نفت دشمن نتوانست به اهداف خود دست یابد.

پیروزی انقلاب اسلامی نشان از مقاومت همه اقشار و گروه های مردمی در برابر توطئه ها و فشارهای مختلف بر این نظام بود و همه دست به دست هم دادند تا به پیروزی های پی درپی دست پیدا کنیم تا ایرانی سربلند داشته باشیم. کارگران نفت و گاز یکی هستند. آنها با بستن شریان نفتی حیاتی که به راحتی نمی توان از آن گذشت، یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین نقش های تاریخی در پیروزی انقلاب را ایفا کردند. باشد که جمهوری اسلامی در جهان سربلند بدرخشد.

این شرکت در تمام مدت پس از پیروزی انقلاب و با شروع جنگ تحمیلی، بارها دشمن را در رسیدن به اهداف خود ناکام گذاشت و در این راستا 31 شهید تقدیم این نظام کرد، اما هرگز اجازه صادرات نفت و … را نداد. چرخ‌های اقتصاد برای لحظه‌ای متوقف شد و در عین حال نفت و گاز در سنگر اقتصاد و سنگر جبهه و جنگ حضور پررنگی داشت. تاسیسات نفت و گاز گچساران 56 بار مورد حمله هوایی قرار گرفت و هفت تن از کارکنان این شرکت در حین انجام وظیفه به شهادت رسیدند.


67727840 aa09 4a7f b35a 1f1faee75d1f خبر خاکستری

بعد از جنگ انواع تحریم ها از کاهش و توقف صادرات نفت گرفته تا ممنوعیت قطعات کارکردی بر صنعت نفت اعمال شد، اما این تحریم ها برای صنعت همیشه سربلند و تلاش اقتصاد برای افزایش تعداد چاه ها کارساز نبود. و کارخانه ها روز به روز و با افزایش تولید تحریم ها را به فرصت تبدیل کردند. آری تاریخ این صنعت سرشار از افتخارات است، افتخاراتی که جوانان این مرز و بوم به دست آورده اند.

این شرکت در تمامی عرصه ها از نگهداری تولید تا مسئولیت های اجتماعی تا محیط عملیاتی پیرامون تاسیسات نفت و گاز و تولید قطعات لازم با تکیه بر خودباوری و نیروهای بومی و بومی با محوریت شعارهای مقام معظم رهبری اهداف را به نمایش گذاشت. اقتصاد مقاومتی که با مقاومت می توان به پیروزی رسید.

با این تفاسیر، جنگ نه با اولین شلیک به پالایشگاه بزرگ آبادان، بلکه با دسیسه های تحریک آمیز آمریکا و متحدانش و منافقین برای عملیات خرابکارانه در خطوط لوله و تاسیسات نفتی کشور، ماه ها به صنعت نفت تحمیل شد. قبل از 31 شهریور 59 از مناطق نفت خیز جنوب آغاز می شود.

از سوی دیگر، عملیات حفاری شرکت ملی نفت ایران در مناطق مرزی غرب کشور با حملات مخرب و سپس با حمله مستقیم بعثی ها قطع شد و این حرکت دشمن نشان داد که تنها راه ضربه زدن میهن اسلامی قطع شریان حیاتی اقتصاد و اخلال در روند تولید و صادرات نفت است.


b354a3a0 23bb 4c16 a63c 5bff48503789 خبر خاکستری

در آن زمان تدبیر و هوشیاری امام راحل و شجاعت، رشادت و آموزش کامل مدیران و کارکنان صنعت نفت در حراست و حراست از تأسیسات باعث شد که اگرچه مراکز و واحدهای مهم صنعت نفت کشور بودند. مورد هجوم پیاپی دشمن، نه گاه روند تولید و صادرات نفت در طول هشت سال جنگ تحمیلی متوقف نمی شود.

رژیم بعث عراق با بمب افکن های فوق العاده فرانسوی، موشک های اگزوز و آرما، هواپیماهای میگ و سوخوی روسی، گاز خردل آلمانی و معادن ایتالیایی و بسیاری از سلاح های مدرن آن روزگار، پیوسته به تأسیسات و خطوط لوله نفتی حمله می کرد. او با موشک های خود کارگران صنعت نفت را می زد.

در سال های جنگ، مدیران و کارکنان صنعت نفت در مناطق نفت خیز جنوب، علیرغم بیش از 2500 حمله هوایی و موشکی، هرگز یک لحظه چشمان خود را نبستند و پشت نکردند و با دل و نفت ایستادند. تاسيسات و واحدهاي اين مناطق آن را فعال نگه داشتند تا برنامه حفظ ظرفيت و پايداري توليد با نرخ متوسط ​​3 ميليون بشكه در روز ثابت بماند.

در بمباران تاسیسات نفت و گاز گچساران، شهید حسین بالدار، محمد مرادولی، شهید علمدار امینی، شهید محمد تیموری ارلو، شهید نادعلی زارمی، شهید طاهر کرمی ارهلو و شهید فردوس کاظمی به شهادت رسیدند.


cbd804b8 917f 4836 a64d db24f9906ba3 خبر خاکستری

شهید «حسین بلدار» این شهید والامقام در 13 اسفند 1315 دیده به جهان گشود و در 28 مرداد 1345 در جبهه حق علیه باطل به شهادت رسید.

وصیت شهید: خدایا به حق صفاتت و به عزتت و به عظمت اولیاء و به نور انبیا و به عظمت اولیای الهی و به دعای سیدالشهدا و بحمدالله. دعای فقیر توفیق شهید در ریش خدایا به صفاتت و به جلال و جلال تو و به بزرگ ترین شکوهت و به نور پیامبرانت و به عصمت تو سوگند. دوستان و به خون شهدای خود و به دعای نیازمندانتان از شما می خواهم که توفیق شهادت را در راه خود که هدایت شرعی است نصیب من کنید. فقط به تو امید دارم سرورم

پروردگارا در این شرایط بحرانی که همه ابرقدرت ها و رعیت ها شکل گرفته اند کمک کن تا خون جوانان ما هدر نرود. خدایا به ما کمک کن تا ریشه این کفار را ریشه کن کنیم. خدایا به ما توفیق عطا کن که در جبهه حق علیه باطل قدم برداریم خدایا. خودت می دانی که ما فقط برای رضای تو و برای اسلام می جنگیم. پروردگارا ما را در آخرین لحظات فراموش نکن و بگذار فراموشت کنیم.


daf45347 813b 4270 a51b 87cfccb04ade خبر خاکستری

شهید «علمدار امینی» در 19 دی 1335 به دنیا آمد و در 28 مرداد 1366 به شهادت رسید و تحصیلات خود را تا ششم ابتدایی با موفقیت به پایان رساند و سپس وارد شرکت نفت شد که در یکی از حملات باع به شهادت رسید. دولت ملحد بمباران تاسیسات نفتی منجر به شهادت شد.

شهید «محمد تیموری ارحلو» در خانواده ای بسیار محروم به دنیا آمد، تحصیلاتش تا ششم ابتدایی بود، در سال 56 به خدمت سربازی فراخوانده شد و پس از پایان خدمت در شرکت نفت مشغول به کار شد و مسئولان می گویند در حالی که وی که در میدان نفتی گچساران خدمت می کرد، در تاسیسات نفتی بی بی حکیمه که توسط دشمن بمباران شد، شربت شهید نوشید.

پیام شهید: از همسرم می خواهم که پس از من همچنان که تا به حال تلاش کرده برای نگهداری از فرزندانم فعالانه فعالیت کند که اجر آن را از خداوند خواهید گرفت.


baa221b3 10e5 4d31 a3cd b648af8cd9ac خبر خاکستری

شهید نادعلی زردونی در 8 آبان 1333 به دنیا آمد و در 19 مرداد 1345 به شهادت رسید.شهید تا کلاس دوم راهنمایی تحصیل کرد سپس به شرکت نفت اعزام شد و پس از بمباران تاسیسات شرکت نفت به شهادت رسید.

فرزند شهید: چون در هنگام شهادت چهار سال بیشتر نداشتم، مادرم به من گفت که یک روز قبل از شهادتش که به خانه آمدند، فقط به آسمان نگاه می کردند و حال و هوای دیگری داشتند. دیگران روزها و ما بسیار متاسف بودیم از این رفتار ما تعجب کردیم و وقتی شب می خواستند بروند سر کار مادرم گفت ما خوابیم همه ما را بوسیده و با حالتی خاص از مادرم خداحافظی کرده است. طوری به محل کارش رفت که انگار می‌دانست اتفاقی می‌افتد و روز بعد. آن روز در خیابان مشغول بازی بودم که یک هواپیمای عراقی بر فراز شهر به پرواز درآمد و صدای انفجاری از دور شنیده شد و پس از دقایقی دود از منطقه دشت بلوط بلند شد. وقتی مادرم را ناراحت دیدم به خانه رفتم و پاهایم را شستم. آرام و آرام است تا اینکه چند ساعت بعد خبر شهادت پدر را به ما رساندند.

شهید فردوس کاظمی در پانزدهم بهمن ماه به دنیا آمد و در 29 مرداد 66 بر اثر بمباران تاسیسات نفتی در منطقه بی بی حکیمه به شهادت رسید.


25a7b5dd f50e 48f6 b2bd 76383a88cc5d خبر خاکستری

زندگی نامه یک شهید: شهید کاظمی به مسائل دینی بسیار علاقه مند بود و به ولایت فقیه و امام علاقه زیادی داشت. چندین بار به جبهه اعزام شد، اما آخرین بار در تاسیسات نفتی منطقه در حین خدمت بر اثر بمباران رژیم عراق کشته شد.

وصيت شهيد: بسم الله الرحمن الرحيم و لا تشبين الدين فتلاوا در راه خدا مردگان نزد پروردگارشان زنده مي شوند. تصور اینکه کشته شدگان در راه خدا مرده اند، اما زنده اند و از خدا تغذیه می کنند، اشتباه است.

وظیفه انسانی و الهی خود دانستم که به ندای حسین زمانم لبیک بگویم و در جبهه حق علیه باطل شرکت کنم و تا زمانی که در بدنم و به قول ما هستم با دشمن زبانها مبارزه خواهم کرد. امام بزرگوار، تا پایان ستیز و ستم جهانی مبارزه کنید. در دنیاست باید بجنگید و بجنگید و با توجه به صریحات خداوند در کتاب قرآن می فرماید: حتی قاتلان هم باید تا آخر فتنه بجنگند، پس اگر فکری کرد حق است.

باید بداند که روزی باید از این دنیا برود اما انسان مؤمن و مسلمان همیشه تلاش می کند تا زندگی خوب و خوشی داشته باشد و شاد از دنیا برود و چه مرگ یا مردن بهتر از قرار گرفتن در راه خداست. کشته شوند و طبق آیه مذکور کسانی که در راه خدا جهاد می کنند نمرده اند و روزی آنها از آن خداست.


f2611d43 a62c 4550 9eba 8cbbc48db77d خبر خاکستری

شهید «طاهر کرمی ارجالو» متولد 11 فروردین 1318 و در 28 مرداد 1345 به شهادت رسید، وی از کارکنان فعال شرکت ملی نفت بوده و پس از بمباران تأسیسات نفتی در شهرستان گچساران دارای 8 فرزند بود. عزیز و دیگران. برخی از همکارانش به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

پیام شهید: از همسر عزیزم زینب وار تقاضا دارم پیام من را به فرزندانم برسانند و تمام تلاش خود را برای تربیت آنها به کار گیرند.

بنابراین تعداد تاسیسات این شرکت تا قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی 9 واحد بهره برداری، 2 واحد نمک زدایی، 1 مجتمع گاز و گاز مایع بود، اما در حال حاضر شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران ظرفیت تولید 740 هزار بشکه را دارد. نفت در هر دانه با 10 واحد عملیاتی، 7 دستگاه آب شیرین کن، 12 ایستگاه تقویت فشار و تزریق گاز، 3 مجتمع بزرگ پالایش گاز و گاز مایع و حدود 7384 کیلومتر خط لوله، با موقعیت ایستگاه پمپاژ نفت گور گالب تپنده، دومین تولید کننده نفت خام صادراتی به شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب.

صنعت نفت یکی از کارآمدترین و بزرگترین صنایع جهان به ویژه ایران است و علاوه بر اینکه منبع اصلی تامین انرژی در جهان امروز است، نقش مهمی در تعیین سطح قدرت ملی و بین المللی ایفا می کند. پرستیژ، علیرغم اینکه کارکنان صنعت نفت همواره در تلاش هستند تا تا رسیدن به خودکفایی کامل در تولید، تعمیر و تامین تجهیزات، لحظه ای از تلاش دست نکشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید