قرارداد یک تریلیون دلاری توسعه میدان گازی عظیم چالوس روسیه و چین بیشتر از ایران سهام دارند؟

آیا قرارداد یک تریلیون دلاری توسعه میدان گازی چالوس روسیه و چین بیشتر از ایران است؟

روز جدید : هدف از این قرارداد توسعه اکتشاف گاز چند تریلیون دلاری در میدان چالوس است. شرکت های روسی و چینی و پس از آن شرکت های ایرانی سهم عمده ای در توافق نهایی خواهند داشت. این در حالی است که چالوس در بخش ایرانی دریای خزر است و ایران بر آن حاکمیت کامل دارد. داده های اخیر نشان می دهد که میادین هالوز کل ذخایر گاز طبیعی ایران را به 4.9 تریلیون متر مکعب می رساند. داده های اخیر نشان می دهد که میادین هالوز کل ذخایر گاز طبیعی ایران را به 4.9 تریلیون متر مکعب می رساند.

اقدام اخیر روسیه برای به دست آوردن بیشترین سهم از اکتشاف ذخایر عظیم گازی چالوس در ایران، اقدامی است که می تواند پیامدهای اقتصادی و ژئوپلیتیکی بزرگی داشته باشد.

یک مقام ارشد روسیه معتقد است که این اقدام برای کنترل بازار انرژی اروپا است. علیرغم اینکه به نظر می رسد ایران از نظر اقتصادی از این قرارداد متضرر شده است، اما حمایت ژئوپلیتیکی یک نهاد در ایران منجر به اجرایی شدن این قرارداد با روسیه شده است.

منابع آگاه به اویل پرایس به طور انحصاری گفتند که این قرارداد هفته گذشته امضا شد و هدف آن توسعه یک میدان اکتشاف گاز چند تریلیون دلاری در چالوس است. شرکت های روسی و چینی و پس از آن شرکت های ایرانی سهم عمده ای در توافق نهایی خواهند داشت. این در حالی است که چالوس در بخش ایرانی دریای خزر است و ایران بر آن حاکمیت کامل دارد.

میلیاردها دلار بودجه اضافی باید توسط مؤسسات مالی اروپایی در آلمان، اتریش و ایتالیا برای این پروژه تأمین شود، زیرا شواهد نشان می دهد که اکنون ذخایر گاز چالوس بیش از حد انتظار است. یک مقام ارشد روسی که در این مذاکرات شرکت داشت گفت: «این آخرین اقدام روسیه برای در دست گرفتن کنترل بازار انرژی اروپا است.

منابع آگاه به اویل پرایس گفتند: اکتشافات روسیه در چالوس نشان می دهد که این کانسار دوقلو بوده و این دو کانسار در 9 کیلومتری یکدیگر قرار دارند.

چالوس بزرگتر با 5.9 تریلیون مترمکعب و چالوس کوچکتر با 1.2 تریلیون مترمکعب دارای منابع گازی هستند که در مجموع 7.1 تریلیون مترمکعب گاز را شامل می شود.

داده های اخیر نشان می دهد که میادین هالوز کل ذخایر گاز طبیعی ایران را به 4.9 تریلیون متر مکعب می رساند.

روسیه که از دیرباز بزرگترین ذخایر گاز جهان را در اختیار دارد، رسما کمتر از 47 تریلیون متر مکعب گاز دارد. در نتیجه بررسی ها در چالوس نشان می دهد که ایران بزرگترین دارنده ذخایر گازی در جهان است.

گازپروم مسئولیت مدیریت توسعه میدان گازی چالوس را بر عهده خواهد داشت و انتظار می رود ترانس نفت عملیات انتقال گاز را انجام دهد و سینوپک چین منابع مالی و تسهیلات بانکی را کنترل خواهد کرد.

به گفته این وب سایت، به نظر می رسد ایران با این قرارداد برای دستیابی به فناوری مورد نیاز برای توسعه برنامه موشکی موافقت کرده است.

شرکت ترانس پترولیوم روسیه تخمین می زند که میدان گازی چالوس به تنهایی می تواند 72 درصد کل گاز طبیعی مورد نیاز آلمان، اتریش و ایتالیا را برای 20 سال تامین کند.

علاوه بر این، تنها چالوس می تواند تا 52 درصد از کل گاز مورد نیاز اتحادیه اروپا را در این مدت تامین کند.

دیدگاهتان را بنویسید