توافق عربستان و کویت برای توسعه میدان گازی مشترک با ایران غیرقانونی است


ساعت: 11:02
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1817777

وزیران انرژی عربستان و کویت سند همکاری برای توسعه میدان گازی مشترک با ایران امضا کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش رویترز، بر اساس بیانیه شرکت نفت کویت، وزیر انرژی عربستان سند همکاری با همتای کویتی خود برای توسعه میدان گازی الدوره (آرش) امضا کرده است.

انتظار می رود این میدان گازی که بین عربستان سعودی، کویت و ایران مشترک است، روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز و 84 هزار بشکه میعانات گازی تولید کند.

طرح توسعه شامل استفاده از روش های سازگار با محیط زیست برای افزایش تولید گاز از این پروژه حیاتی است که سرمایه گذاری مشترک آرامکو عربستان و شرکت نفت کویت خواهد بود.

بر اساس این توافق، تولید گاز از این میدان به طور مساوی بین دو کشور همسایه تقسیم خواهد شد، در حالی که مصرف رو به رشد تقاضای انرژی را در هر دو کشور افزایش داده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به توافق عربستان و کویت برای توسعه میدان گازی آرش، بر غیرقانونی بودن این توافق تاکید کرد.

وی گفت: میدان گازی آرش/الدوره میدان مشترک ایران، کویت و عربستان است. هر اقدامی در کار و توسعه این حوزه باید با هماهنگی سه کشور انجام شود. اقدام اخیر کویت و عربستان سعودی در قالب سند همکاری مغایر با رویه جاری و مذاکرات قبلی بوده و غیرقانونی است. ایران همچنین حق بهره برداری از میدان مشترک گازی آرش را برای خود محفوظ می دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید