3 محور قراردادهای نفتی ایران و عمان؛ از توسعه یکپارچه میدان هنگام تا صادرات خدمات فنی و مهندسی


ساعت: 10:19
تاریخ انتشار: 1401/03/02
کد خبر: 1840781

دو طرف در ادامه دیپلماسی انرژی و سفر وزیر نفت کشورمان به عمان، بر روی فعالیت های نفتی در سه محور توسعه یکپارچه میدان مشترک، صادرات خدمات فنی و مهندسی و تجارت پتروشیمی و فرآورده های نفتی به توافق رسیدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جواد اوجی وزیر نفت ایران روز شنبه در آستانه سفر آیت الله ابراهیم رئیسی عازم عمان شد.

این سفر در ادامه مذاکرات نفتی ایران با کشورهای منطقه و کشورهای همسایه است تا ایران با استفاده از ظرفیت های موجود در صنعت نفت و گاز مهمترین نقش را در بازار انرژی ایفا کند.

سفر وزیر نفت که با دیدار با وزیر نیرو و معادن عمان آغاز و دیروز با وزیر امور خارجه رایزنی شد، ایران موفق شد در سه محور با این کشور عمانی به توافق برسد. امضا شود.


توسعه میدان مشترک یکپارچه زمانی که

مهمترین توافقی که در این سفر حاصل شد، توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی هنگام است. بر این اساس میدان هنگام منطقه مشترک ایران و عمان است که به صورت یکپارچه در حال توسعه است تا بتوان از بالاترین سطح آن حفاظت کرد.

توسعه یکپارچه ذخایر مشترک در خاورمیانه مشکلی است که با وجود حجم بالای ذخایر نفت و گاز در این جغرافیای جهان هرگز به آن پرداخته نشده است و همین امر منجر به برداشت بدون حفاظت از ذخایر مشترک و استخراج زیرزمینی شده است. منابع و از دست دادن همیشه.

نادیده گرفتن توسعه یکپارچه منابع مشترک در خاورمیانه، در حالی که اغلب میادین رایج در کشورهای اروپایی از جمله میادین مشترک در دریای شمال، همواره به صورت یکپارچه توسعه می‌یابند که نه تنها هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهد، بلکه منجر به تولید حداکثر نفت و گاز می‌شود. تولید .

این در حالی است که شرکت های غربی که بیشترین سهم را در توسعه میادین نفت و گاز خاورمیانه دارند، همواره بر طبل اختلافات کشورها در توسعه این میادین کوبیده اند تا بیشترین بهره را از خود ببرند.

اما در میادین مشترکی که تاکنون به صورت رقابتی در خاورمیانه توسعه یافته و تولید آن آغاز شده است، استخراج ناامن بوده و عمر این میادین نفت و گاز را کاهش داده است.

بنابراین، توافق ایران و عمان بر سر توسعه یکپارچه میدان مشترک در بخش نفت این کشور، علاوه بر افزایش ظرفیت تولید نفت دو کشور، می‌تواند راه جدیدی برای توسعه سایر میادین مشترک از جمله میدان مشترک آرش باشد. کشورهایی که بتوانند بالاترین میزان برداشت را با محصول حفاظتی داشته باشند و سهم بیشتری از منابع را از زیرزمین استخراج کنند.


صادرات خدمات فنی و مهندسی در صنعت نفت

محور دوم که در سفر اوجی به عمان به توافق دو کشور تبدیل شد، تمرکز بر صادرات خدمات فنی و مهندسی در بخش های بالادستی و پایین دستی زنجیره نفت بود.

ایران در سال‌های اخیر علی‌رغم تحریم‌ها توانسته است قدرت خود را در اجرای پروژه‌های نفت و گاز گسترش دهد، به‌طوری‌که در حال حاضر تولیدکنندگان صنعت نفت ایران این امکان را دارند که ۸۵ درصد تجهیزات صنعتی و تا ۱۰۰ درصد در زمینه مهندسی بسازند. و طراحی.کارشناسان کشور.

بنابراین ایران می تواند با تکیه بر ظرفیت داخلی خود، پروژه های نفت و گاز را در کشورهای همسایه اجرا کند که علاوه بر درآمدزایی و ارزآوری برای کشور، توسعه روابط سیاسی و اقتصادی را به دنبال دارد.


تجارت فرآورده های پتروشیمی و فرآورده های نفتی ایران و عمان

محور سوم توافقات در این سفر مشارکت دو کشور در تجارت محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی بود. ایران طی چند سال گذشته ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی خود را افزایش داده است و این فرصت را به کشور می دهد تا در بازارهای بین المللی حضور داشته باشد.

سال گذشته 15 میلیارد دلار صادرات صنعت پتروشیمی بوده است. مشارکت دو کشور و استفاده از توانمندی های موجود می تواند این بازار را برای ایران گسترش دهد.

به گزارش ایرنا، دولت سیزدهم در کمتر از یک سال توانسته روابط منطقه ای و جهانی انرژی را توسعه دهد. سفرهای اخیر وزیر نفت و دیدارهای وی با نمایندگان کشورهای مختلف در ایران نیز تاییدی بر رونق دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم است.

ایران با تکیه بر این دیپلماسی نه تنها می تواند تحریم ها را دور بزند و همانطور که تاکنون توانسته صادرات نفت خود را افزایش دهد، به تدریج به سمت ناکارآمدی تحریم ها و توسعه صنعت نفت و گاز خود پیش می رود.

انتهای پیام/
منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید