سرمایه گذاری 160 میلیارد دلاری با اجرای تفاهم نامه نفتی ایران و روسیه


ساعت: 13:35
تاریخ ارسال: 05/05/1401
کد خبر: 1885909

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان تصریح کرد: تفاهم نامه 40 میلیارد دلاری با روسیه اولین گام و فرصت تحقق سرمایه 160 میلیارد دلاری مورد نیاز در صنعت نفت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عبدالله ادهری اهوازی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص تفاهم نامه سرمایه گذاری با گازپروم روسیه اظهار داشت: برای ایجاد حداکثر ثروت ذخایر هیدروکربنی و تولید متناسب با حجم ذخایر عظیم کشور، سرمایه گذاری حدود 160 میلیارد دلار در این زمینه ضروری است. صنعت نفت اما عملا در 10 سال گذشته میزان سرمایه گذاری در این صنعت به 10 میلیارد دلار نرسیده است. به ویژه دولت قبل در هشت سالی که کشور در انتظار اجرای برجام و FATF بود و به دلیل سوء نیت کشورهای مختلف، در توسعه این صنعت استراتژیک دچار تاخیرهای زیادی شد.

وی ادامه داد: بنابراین همکاری ایران با شرکت روسی گازپروم می تواند تولید نفت و گاز از ایران را افزایش دهد که این امر پس از خروج آمریکا از برجام و پشت وعده های شرکت های غربی به تعویق افتاده است.

به گفته مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان، هم اکنون قراردادهایی به ارزش 4 میلیارد دلار با شرکت های مختلف روسی برای سرمایه گذاری در میادین نفتی ایران در حال انجام است.

وی افزود: گازپروم که در چند دهه گذشته شروع به سرمایه گذاری در خارج از روسیه کرده بود، اما اکنون که با قطع روابط تجاری خود با اروپا و آمریکا و تحریم های مختلف اقتصادی مانند ما مواجه است، همراه با روابط راهبردی عمیق و دوستانه بین دو کشور. دو کشور، امکان جذب سرمایه گذاری خارجی و همکاری مشترک بین دو کشور را بیشتر نمایان و قابل دسترس کرد.

ادهری اهوازی ادامه داد: در این بین بزرگترین تفاهم نامه سرمایه گذاری در صنعت نفت و به عبارت دقیق تر بزرگترین تفاهم نامه اقتصادی تاریخ ایران، بدون توافق هسته ای و FATF منعقد شد. و اکنون رسالت مهم ایجاد جذابیت سرمایه گذاری، شناسایی منافع مشترک و پیگیری تا رسیدن به قرارداد و نتیجه کامل است و این فرصت از آن جهت حائز اهمیت است که می تواند الگویی برای سرمایه گذاری بیشتر نه تنها در صنعت نفت، بلکه در همه زمینه ها باشد. مناطق کشور و این گام در حال پلمپ است و این لغو تحریم های اقتصادی است، بنابراین با اجرای این تمهیدات آثار تحریم ها در کشور به تدریج از بین می رود و این مقدمه ای خواهد بود تا سایر شرکت های رقیب به دنبال یک حضور در این منطقه

وی گفت: محورهای اصلی این تفاهم نامه شامل همکاری در توسعه میادین نفت و گاز ایران از جمله کیش، پارس شمالی، پارس جنوبی و شش میدان نفتی، تبادل گاز و فرآورده های نفتی، پروژه های LNG، احداث خطوط لوله گاز صادراتی و همکاری علمی این فناوری است. در صورت اجرایی شدن اصول این تفاهم نامه، بیش از 40 میلیارد دلار توسط گازپروم در ایران سرمایه گذاری خواهد شد که بزرگترین سرمایه گذاری خارجی در تاریخ صنعت ایران محسوب می شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان با اشاره به اینکه تاکید مقام معظم رهبری بر اجرای عملیاتی تفاهم نامه و توافقات ایران و روسیه اهمیت این تفاهم نامه را دوچندان کرده است، گفت: عزم قوی برای تبدیل این تفاهم نامه به قرارداد وجود دارد. صنعت نفت ایران نیاز به سرمایه دارد و بر اساس برنامه های تولید نفت و گاز، پیش بینی می شود در سال 1408 با سرمایه گذاری 160 میلیارد دلاری، ظرفیت تولید روزانه نفت به 5.7 میلیون بشکه و ظرفیت تولید گاز به 1.5 میلیارد مترمکعب برسد. در روز

ادهری اهوازی همچنین با اشاره به سیاست های دولت سیزدهم برای فعال سازی ظرفیت داخلی گفت: در برنامه های توسعه شرکت ملی نفت ایران، ظرفیت سازی و افزایش تولید در شرکت نفت و گاز اروندان نیز از مرز یک میلیون بشکه در روز پیش بینی شده است. .

دیدگاهتان را بنویسید