تفاهم نامه 6.5 میلیارد دلاری با گازپروم روسیه به قرارداد تبدیل شده است


ساعت: 12:33
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۱۱
کد خبر: 1907829

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران گفت: حدود 6.5 میلیارد دلار از تفاهم نامه با شرکت گازپروم روسیه تبدیل به قرارداد شده است. انشاالله 40 میلیارد دلار باقیمانده تفاهم نامه ماه آینده به قرارداد تبدیل می شود و مذاکرات ادامه دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به احتمال تبدیل شدن ایران به هاب گازی منطقه ای گفت: سناریوی ایران برای تجارت گاز با روسیه خرید گاز از آن کشور و سپس صادرات گاز خود است. به کشورهای همسایه

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران گفت: حدود 6.5 میلیارد دلار از تفاهم نامه با شرکت گازپروم روسیه تبدیل به قرارداد شده است. انشاالله 40 میلیارد دلار باقیمانده تفاهم نامه ماه آینده به قرارداد تبدیل می شود و مذاکرات ادامه دارد.



وی گفت: در سفر قبلی وزیر نفت به روسیه، کمیسیون مشترک تبادل نفت و فرآورده های نفتی روسیه را مورد بحث و بررسی قرار داد و تا چند روز آینده ارقام مورد توافق قرار خواهد گرفت.



صفری افزود: قرارداد سوآپ گاز روسیه در حال نهایی شدن است و تنها مشکل به تعویق افتادن این قرارداد، کشور واسطه ای بود که قرار بود گاز روسیه از آن با ایران سوآپ شود.



به گزارش صدا و سیما، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: در مورد ساخت خط لوله فشار قوی توجه داشته باشید که ایران خط لوله را به هیچ کشوری تحویل نمی دهد، بلکه روس ها در آن سرمایه گذاری خواهند کرد. این پروژه. شرکت های روسی باید قرارداد خط لوله گاز در پاکستان بسازند تا گاز از ایران به آن کشور صادر شود.

صفری ادامه داد: به زودی سرمایه گذاری مشترک ایران و روسیه برای احداث خط لوله گاز به کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان که سهم هر دو کشور 50 درصد است ایجاد می شود و روس ها از فناوری ویژه استفاده می کنند. ساخت خط لوله دریایی در این پروژه.

وی بیان کرد: سوآپ گاز روسیه علاوه بر منافع اقتصادی و کاهش هزینه ترانزیت گاز از جنوب ایران به شمال برای تامین سوخت استان های شمالی، موجب افزایش همبستگی سیاسی بین کشورهای ایران، روسیه و کشورهای واسطه از جمله می شود. ترکمنستان و آذربایجان که رویکرد بسیار هوشمندانه ای است و به ثبات و امنیت سیاسی و صلح ملت ها می انجامد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه افزود: باید توجه داشت که اگر گاز روسیه را نخریم یا مبادله نکنیم، روس ها این همکاری را با دیگر کشورها شکل خواهند داد. اخیرا بحث تجارت گاز روسیه با ترکیه مطرح شده است که در نتیجه باید به سرعت از فرصت ها استفاده کنیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: تمرکز مذاکرات سوآپ نفت روسیه بر سوآپ سالانه 10 میلیون تن نفت است و توافقات در آستانه نهایی شدن است.

دیدگاهتان را بنویسید