قرارداد 40 میلیارد دلاری بین ایران و روسیه در حال انجام است

قرارداد 40 میلیارد دلاری بین ایران و روسیه در حال انجام است

روز جدید : حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال گذشته حدود 4 میلیارد دلار بوده است. اکنون که روسیه نیز مانند ایران تحت تحریم های غرب قرار دارد، اقتصاد و تجارت بین دو کشور ده برابر خواهد شد. علاوه بر این، به دلیل حمله روسیه به اوکراین و کمبود غلات و گرانی غلات در جهان، روسیه مجبور است 5 میلیون تن غلات به ایران عرضه کند. این در حالی است که روسیه به تعهدات خود برای تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر عمل نکرده است و در پی بحران ولیعهد که واکسیناسیون تاج و تخت ایران بود، به تعهدات خود عمل نکرده است. باید دید روسیه این بار به تعهدات خود عمل خواهد کرد یا خیر. جزئیات بیشتر توافق ایران و روسیه را که وزیر نفت گفته است را می خوانید.

وزیر نفت در تشریح جزئیات قرارداد تجاری ایران و روسیه گفت: توافق نهایی برای خرید 5 میلیون تن گندم یا 5 میلیون تن غلات از روسیه در بخش کشاورزی حاصل شده است.

جواد اوجی وزیر نفت چهاردهم درباره دیدار هیئت روسی به ریاست الکساندر نواک معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه با مقامات عالی رتبه کشورمان گفت: سقف روابط تجاری ایران با روسیه در حال حاضر دلار است. 4 میلیارد.” برنامه ریزی برای افزایش این سقف به 40 میلیارد دلار در سال است.

وی افزود: رئیس مشترک کارگروه همکاری های تجاری و اقتصادی ایران و روسیه در دولت به اینجانب تحویل داده شده است. از طرف روسیه، آقای شولگیونف ابتدا به عنوان وزیر انرژی انتخاب شد. آقای نواک از سال 2012 تا 2019 رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه بوده و تجربه خوبی دارد و همچنین عضو اوپک پلاس است.

وزیر نفت گفت: با دستور رئیس جمهور ایران کارگروه عالی اقتصادی به ریاست دکتر محمد محبر تشکیل شده است. گزارش ها به این کمیته مشترک ارائه شد و جلسات هفتگی دکتر محمد محبر ریاست خواهد داشت.

اوجی ادامه داد: خوشبختانه با توجه به مذاکرات دوجانبه در همه زمینه ها، آقای نواک در این سفر با کمیسیون عالی و نمایندگان وزارتخانه های مختلف از جمله انرژی، صنعت، حمل و نقل، مجمع فدراسیون روسیه، استانداران آستاراخان، چلیابینسک دیدار و گفتگو کرد. و کشاورزی در همه حوزه ها در سطح مجلس: وزارتخانه ها در کنار آنها بودند و از قدرت کامل برخوردار بودند، جلسات فشرده دیروز و برخی از آنها امروز برگزار شد و توافقات بسیار خوبی حاصل شد و مهمترین موضوعات مورد بحث، کارت شتاب مالی و بانکی ایران بود. ارتباط با روسیه میر کارت سوییچ، بانک مرکزی ایران و تشکیل کارگروهی در این زمینه و استفاده از خط اعتباری 5 میلیارد دلاری اعطایی نزدیک به 50 درصدی دولت روسیه به جمهوری اسلامی ایران نیز با استقبال خوبی مواجه شد. وزیر نفت همچنین از توافقات در حوزه انرژی، نیروگاهی و حمل و نقل و … خبر داد. وی افزود: در حوزه حمل و نقل یکی از محورهای مهم مذاکرات، بحث توافقات کریدور حمل و نقل بین المللی شمال – جنوب و خط ریلی راش – آستارا است. و راه آهن گرمسار – اینچه برون و بحث در زمینه کشتیرانی و کشتیرانی و حوزه حمل و نقل ریلی و زمینی که کارگروه خوبی است که در وزارت راه و شهرسازی و با همکار از طرف روسی و حوزه حمل و نقل روسیه. در حوزه کشاورزی نیز با توزیع 5 میلیون تن گندم یا 5 میلیون تن غلات به جمهوری اسلامی ایران موافقت شد که طی آن توافقنامه نهایی منعقد شد.

وی ادامه داد: در بخش صنعت که یکی از محورهای مهم مذاکرات ما با آقای نواک بود، حمایت از توسعه همکاری های صنعتی دو کشور، افزایش صادرات متقابل صنعت از جمله مواد اولیه مورد نیاز دو کشور در حوزه راه آهن، ماشین سازی، صنعت هوانوردی.»، موجودی و تجهیزات کشتی سازی و کشاورزی و توافقات خوبی در بحث پیگیری لغو روادید تجاری و توریستی حاصل شد.

اوجی گفت: با این تفاهم نامه ها و تفاهم نامه ای که بین وزارتخانه ها از جمله انرژی، حمل و نقل و بیانیه مشترکی که با آقای نواک امضا کردیم، مردم ثمره این توافقات را با روسیه خواهند دید.
وزیر نفت گفت: هم ایران و هم روسیه تحت تحریم های سرکوبگرانه هستند. با پتانسیل و ظرفیت خوب این دو کشور می توانیم این تحریم ها را در حوزه انرژی، حمل و نقل، صنعت، کشاورزی و صادرات تجهیزات و دارو خنثی کنیم. وی ادامه داد: سال آینده قرارداد 40 میلیارد دلاری بین ایران و روسیه و قراردادهای مرزی بین شمال و جنوب دو کشور منعقد خواهد شد که اینها ایران و روسیه و راه آهن گرمسار – اینچه برون و همه حوزه های مختلف بانکی بودند. صنعت، انرژی و نیرو، ساخت و ساز و حمل و نقل، بحث و گفتگو با این تفاهم نامه و منجر به توافق در زمینه انرژی. روسیه و تا یک سال و نیم آینده با برنامه ریزی هایی که در دستور کار داریم تا سقف 40 دلار میلیارد دلار در سال با روابط تجاری ایران و روسیه شکل می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید