سکوهای لازم در حوزه های مختلف حمل و نقل ریلی مهیا شده است/ با برنامه ریزی انجام شده، هدف گذاری ۵ میلیارد دلاری تجارت خارجی ایران با روسیه محقق می شود.


ساعت: 09:42
تاریخ انتشار: 25.08.1401
کد خبر: 1911267

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: مبانی و مبانی لازم در حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل ریلی، دریایی و جاده‌ای مهیا شده است و در صورت برنامه‌ریزی و تلاش بخش خصوصی و دولتی هر دو کشور، هدف 5 دلار است. میلیارد دلار تجارت خارجی ایران محقق خواهد شد.» و روسیه امکان پذیر خواهد بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نشست تجاری ایران و روسیه با حضور یک هیئت صد نفره متشکل از شرکت های تجاری و اقتصادی فعال در حوزه های مختلف صنعتی، کشاورزی و بازرگانی به ریاست سرگئی کاترین، رئیس اتاق صنعت و بازرگانی روسیه برگزار شد. و مدیران ارشد و نمایندگان شرکت های ایرانی فعال در تجارت با روسیه، 3 آبان ماه در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد.

پیش از آغاز رسمی این نشست بزرگ تجاری که به همت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد، شفیعی، رئیس اتاق ایران و سرگئی کاترین، رئیس اتاق صنعت و بازرگانی روسیه، در دیداری دوجانبه ضمن بررسی آخرین تحولات روابط اقتصادی دو کشور، مهمترین موضوعات در دستور کار همکاری های تجاری دو کشور از جمله کریدور شمال و جنوب، گمرک، حمل و نقل، کشتیرانی در دریای خزر، حمل و نقل ریلی، نقل و انتقالات بانکی، سرمایه گذاری، همکاری های منطقه ای و همکاری در اتحادیه اقتصادی اوراسیا مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه که یکی از سخنرانان این نشست بود، اگرچه این همایش اقتصادی را مهم می داند، اما اراده جدی روسای جمهور دو کشور را برای ارتقای سطح مبادلات تجاری و اقتصادی بیان کرد. روابط اقتصادی ایران و روسیه و اقدامات و رایزنی های انجام شده بین مقامات دو کشور در یک سال و نیم اخیر این کشور به این نکته اشاره و تاکید کرد که سایت ها و سکوهای لازم در حوزه های مختلف حمل و نقل ریلی، حمل‌ونقل دریایی، جاده‌ای و ترکیبی، تسهیل امور گمرکی، ترانزیت، ایجاد زیرساخت‌های بندری و ریلی لازم، تسهیل سرمایه‌گذاری برای نقل و انتقال پول و بانکی و … آماده شده است و در صورت برنامه‌ریزی و تلاش بخش خصوصی و دولتی هر دو کشور، دستیابی به هدف 5 میلیارد دلاری تجارت خارجی ایران و روسیه امکان پذیر خواهد بود.



در این نشست سرگئی کاترین، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع روسیه نیز موضوع مهم حمل و نقل (کریدورها) و تسهیل مبادله ارزهای ملی دو کشور را به عنوان دو موضوع مهمی که می تواند تاثیرگذار باشد، مورد بحث و بررسی قرار داد. ارتقای همکاری های تجاری و اقتصادی ایران و روسیه. ، تاکید کرد. وی همچنین خروج شرکت های خارجی از روسیه به دلیل تحریم ها را فرصت خوبی برای برنامه ریزی شرکت های موفق ایرانی عنوان کرد.

در این دیدار نمایندگان و مدیران شرکت‌های دو کشور راه‌های توسعه همکاری‌ها را در نشست‌های مشترک دوجانبه مورد بررسی قرار دادند.

لازم به ذکر است، هیئت روسی امروز در دو بخش و برنامه های جداگانه به استان های اصفهان و گیلان سفر می کند تا به اصفهان و رشت سفر کند و مذاکرات و رایزنی های تجاری با مقامات استانی و بخش خصوصی انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید