سیاست گذاری و برنامه ریزی حمل و نقل ریلی برای چشم انداز سینمای کشور


ساعت: 16:16
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۱/۰۷
کد خبر: 1900968

معاون اول رئیس جمهور ایجاد سیاست و ریل گذاری برای چشم انداز سینما در کشور را از اهداف تشکیل شورای عالی سینما در دولت سیزدهم برشمرد و گفت: علاوه بر توجه به امکانات زیربنایی، برنامه ریزی برای تولید محتوای منطبق با ارزش های ملی، مذهبی و انقلابی باید در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ صبح امروز (دوشنبه) اولین جلسه شورای عالی سینما به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

در این جلسه که با حضور وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رؤسای سازمان صدا و سیما و سایر اعضای حقوقی و حقیقی برگزار شد. وی از میان اهالی سینما، محمد محبر، هنر و به‌ویژه سینما را مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر ابعاد مختلف زندگی انسان‌ها برشمرد و گفت: صنعت سینما حتی در پیشرفت کشور نقش بسزایی دارد. در حوزه های زیربنایی و اقتصادی و افزایش تولید ناخالص داخلی.

معاون اول رئیس جمهور یکی از اهداف تشکیل شورای عالی سینما در دولت سیزدهم را سیاست گذاری و ریل گذاری برای چشم انداز سینما در کشور برشمرد و تصریح کرد: در کنار توجه به امکانات زیربنایی، وجود دارد. باید برای تولید محتوای منطبق با ارزش های ملی، دینی و انقلابی برنامه ریزی کرد.کار شورای عالی سینما باید قرار گیرد.

وی با اشاره به دستورات مقام معظم رهبری در خصوص تمدن سازی و افزایش تبادل فرهنگی و هنری افزود: سینما یکی از مهمترین ابزارهای رواج و تبیین آموزه های دینی و ارزش های انقلابی در بین جوانان ایران، منطقه و حتی جهان است. و باید افزایش و تقویت شود تولیدات مشترک سینمایی با کشورهای منطقه باید حس و نیاز مشترکی بین فرهنگ جمهوری اسلامی و هنرمندان و فعالان فرهنگی و هنری کشورهای اسلامی همسایه و منطقه مقاومت ایجاد کند.

مخبر اضافه کرد: در سال های اخیر در ساخت پروژه های سینمایی مختلف با کشورهای حوزه تمدن بی توجهی شده و با وجود تربیت متخصصان فیلمسازی از کشورهای دیگر در ایران، هنوز نتوانسته ایم به این مهم دست پیدا کنیم. زبان و محصولات مشترکی برای فیلمسازی و فرافکنی در آن کشورهاست که شورای عالی سینما می تواند با پیروی از مصوبات این شورا گام مهم و قابل توجهی در این راستا بردارد.

معاون اول رئیس جمهور به سیاست خارجی دولت سیزدهم در راستای بهبود همه جانبه روابط با کشورهای همسایه اشاره کرد و تاکید کرد: با تلاش دولت سیزدهم و تعامل گسترده در یک سال گذشته ظرفیت برجسته ای برای تعامل با دولت ایجاد شد. و ملت های همسایه جمهوری اسلامی ایران تأسیس شد و بیان شد که در این راستا دیپلماسی فرهنگی و هنری با کمک سینماگران و اهالی فرهنگ و هنر می تواند زمینه ساز افزایش تبادلات و روابط بین مردم و مردم شود. دولت ایران با منطقه

وی خاطرنشان کرد: باید برنامه عملیاتی مشخصی برای ماموریت های نهادهای مسئول در حوزه دیپلماسی فرهنگی و هنری و همچنین تولید فیلم های مختلف تهیه و تدوین شود.

مخبر با اذعان به تلاش وزیر فرهنگ و رهبری برای تشکیل شورای عالی سینما در دولت سیزدهم، تصریح کرد: مصوبات شورای عالی سینما به جایی برسد که به تصمیمات این شورا خدشه وارد نشود. با تغییراتی در دولت، صدا و سیما و سایر نهادهای فرهنگی، تا بتوان برای اعتلای سینمای ایران در منطقه و جهان، هدف‌گذاری و مسیریابی کرد.

در این جلسه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سابقه تشکیل شورای عالی سینما و توقف کار این شورا در سال های اخیر به دلیل برخی مشکلات قانونی و آئین نامه ای با تشکیل این شورا گفت: در دولت سیزدهم و با پیشنهاد سازمان سینمایی و اقدامات بعدی رئیس جمهور مقرر شد با رفع ابهامات قانونی، شورای عالی سینما تشکیل شود.

وی به اقدامات وزارت فرهنگ و رهبری و دولت سیزدهم در راستای عدالت فرهنگی اشاره کرد و گفت: با راه اندازی مرکز محرومیت زدایی فرهنگی در وزارت ارشاد توانسته ایم امکانات و زیرساخت های فرهنگی را فراهم کنیم. 40 هزار نفر در 72 شهر عقب مانده کشور و علاوه بر آن توجه به فعالیت فیلمسازان جوان و فرهنگی و هنری در شهرهای کشور از دیگر اقدامات این وزارتخانه برای برقراری عدالت فرهنگی در کشور است.

اسماعیلی افزود: تعاملات فرهنگی با کشورهای منطقه یکی از مهمترین اقدامات دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی فرهنگی است که تاکنون تفاهم نامه های بسیار خوبی با وزرای فرهنگ کشورهای منطقه به امضا رسانده است. و همچنین پس از عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری شانگهای، روابط در زمینه امور فرهنگی توسعه یافته است.

در ادامه این جلسه مصوبات شورای عالی سینما از جمله ساخت مسکن فعالان عرصه هنر و سینما با کمک و همکاری وزارت راه و شهرسازی، سازمان سینمایی کشور و بانک های کار، تهیه نظام حقوق معنوی مخاطبان از نظر ارزش های دینی، ملی و انقلابی، تولید همکاری فیلم با کشورهای حوزه تمدن و جبهه مقاومت و طرح کمک به تجهیز و به روز رسانی شعب. و نمایندگی دفتر انجمن سینمای جوانان در سراسر کشور مورد بحث، بررسی و تصمیم گیری اعضا قرار گرفت.

همچنین در این جلسه اعضای شورای عالی سینما به ارائه درخواست ها، درخواست ها و تصمیمات خود برای توسعه و پیشرفت سینمای کشور و همچنین حضور موثر در جشنواره های بین المللی و نمایش چهره اصیل فرهنگ ایرانی و اسلامی پرداختند. از جمله توجه به سینمای موقعیتی و راهبردی برای نمایش ارزش های انقلاب اسلامی و دینی به جهانیان، رعایت حقوق معنوی مخاطب، توجه به تولیدات سینمایی در حوزه مقاومت، افزایش فعالیت رایزنی فرهنگی سفارتخانه های ایران در کشورهای خارجی برای پخش فیلم های ایرانی در سایر کشورها، افزایش سرانه سینماها در اقصی نقاط کشور در هر استان تامین امکانات و سرمایه لازم برای سینماگران جوان به ویژه در مناطق محروم.

از جمله نظرات و دیدگاه های اعضا می توان به هم افزایی نهادهای ذیربط در حوزه سینما، نیاز اجتناب ناپذیر صنعت سینما در جهان، ایجاد ساختار و نظام معین برای اهالی سینما، حذف دست و پا گیر اشاره کرد. موانع رونق سینما و اهالی فرهنگ و هنر، هم افزایی، تعامل و همکاری دولت، فعالان سینما و صدا و سیما، بهبود زیرساخت ها و امکانات کافی برای رقابت با سینمای جهان، توجه به تولید و محتوا در کنار توسعه سینما. زیرساخت، ثبات سیاست و قانونگذاری سینما.

دیدگاهتان را بنویسید