اجرای طرح معیشت جایگزین در سیستان برای حمل و نقل ریلی/ تقویت امید ساکنان به درآمدزایی و کاهش فقر

ساعت: 13:26
تاریخ انتشار: 1400/08/30
کد خبر: 1786031

اجرای طرح معیشت جایگزین در سیستان به شدت در حال انجام است، طرحی که به چراغ امید اهالی برای کسب درآمد و کاهش فقر تبدیل شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نقل قول از زمان ما؛ تالاب بین المللی هامون که زمانی پر از طراوت و آب بود، سال هاست که در نتیجه دیپلماسی ضعیف دولت ایران در سال های اخیر و عدم پایبندی افغانستان به تعهدات بین المللی، خشونت و عدم اجرای برنامه های انتقال، به دریاچه ای خشک تبدیل شده است. از دولت های گذشته است، مشکلی که باعث گرد و غبار و مشکلات زیادی برای مردم منطقه شده است.

اما خشکسالی در تالاب هامون علاوه بر اینکه مشکلات زیست محیطی زیادی را برای مردم این منطقه به همراه داشت، اشتغال و معیشت مردم را نیز به شدت تحت تاثیر قرار داد، به طوری که عده زیادی مجبور شدند برای کار به سایر نقاط کشور مهاجرت کنند.

اما طرح احیای تالاب هامون از مدت ها قبل آغاز شده و در همین راستا تصمیم گرفته شد طرح معیشتی جایگزین برای مردم هامون اجرا شود که نشان از تاثیر مثبت آن در منطقه و اجرای گسترده آن در سیستان دارد. زمین به محل کار و رفاه تبدیل شده است.

کاهش فشار تالاب هامون و تغییر شرایط زندگی مردم

وحید پورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: علاوه بر حمایت از طرح احیای این تالاب بین المللی، معیشت مردم منطقه نیز ارتقا می یابد.

وی ادامه داد: در این راستا از یک سری پیشنهادات بازدید شد که از سوی کاندیداهای داخلی در قالب سیمانی، تعاونی و … گفتگوی چهره به چهره با امید به اجرای گسترده ارائه شد. لبه تالاب نوید می دهد.

پورمردان گفت: طرح معیشت جایگزین با پیگیری و حمایت سازمان حفاظت محیط زیست و اعتبارات بین المللی در منطقه اجرا می شود و این سازمان تمامی اطلاعات و مشاوره های فنی و اجرایی در حوزه های مرتبط را به متقاضیان ارائه خواهد کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: از همه مردم بومی و متقاضیان تقاضا داریم برای استفاده بهینه از این طرح به سامانه طرح معیشت جایگزین مراجعه و از دستورالعمل های موجود در سامانه استفاده کنند. در صورت نیاز به مشاوره، اداره کل آمادگی لازم برای همکاری با داوطلبان را دارد تا با احیاء و بهبود معیشت مردم منطقه، طرح احیای تالاب هامون از سر گرفته شود.

وی گفت: درآمدزایی و کاهش فقر در منطقه یکی از مهمترین اهداف اجرای طرح است و استقبال خوب گروه های محلی در ارائه پروژه ها نشان دهنده علاقه و تمایل مردم به بهبود وضعیت است، وضعیتی که به دلیل تغییرات اقلیمی و خشکسالی در منطقه سیستان ظاهر شد و زندگی ساکنان تالاب را به طور جدی به خطر انداخت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید