نگاه منصفانه به همه استان ها و رشد متوازن، اصل اول بودجه ریزی/توسعه ملی با بودجه ریزی دقیق در برنامه هفتم محقق می شود.


ساعت: 09:16
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۰
کد خبر: 1915403

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی با اشاره به تعیین تکلیف مسیر توسعه کشور با وجود محدودیت منابع گفت: نگاه عادلانه به همه استان ها و رشد متوازن اولین اصل بودجه ریزی است و توسعه ملی خواهد شد. با بودجه ریزی دقیق در برنامه هفتم محقق شود.

محمد خدابخشی عضو کمیته برنامه و بودجه شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص الزامات لایحه بودجه 1402 گفت: وظیفه تخصصی کمیسیون برنامه و بودجه و مجلس در چارچوب لایحه بودجه 1402 و برنامه هفتم توسعه، ریل گذاری و آماده سازی روند توسعه کشور و نظارت است. و تصویب قوانین برای دسترسی به این اصل.


حمایت از توسعه کشور با وجود محدودیت منابع، ماموریت اصلی کمیسیون برنامه و بودجه است



وی ادامه داد: قوانین می توانند دائمی یا موقت باشند و بسته به نوع آنها علاوه بر مصوبات لازم مجلس، بودجه های مختلفی برای این قوانین در نظر گرفته می شود. گزینه های بودجه طرف احکامی که به برنامه توسعه می رود لایحه بودجه سال جدید نیز تصویب و رأی گیری می شود.

بیشتر بخوانید:
ضرورت ایجاد الزام عملی در اجرای بودجه های تخصیصی/بودجه های استخدامی در سال گذشته محقق نشد.

وی تصریح کرد: برای توسعه کشور منابع را به سه دسته درآمد مالیاتی و گمرکی، انتقال دارایی های سرمایه ای و انتقال دارایی های مالی تقسیم می کنیم. واگذاری دارایی های سرمایه ای به معنای فروش نفت و گاز است که سرمایه کشور محسوب می شود.

وی افزود: بخش مهمی از درآمد است بودجه مشترک کشوری که نفت و گاز می فروشد اکنون کمتر از یک میلیون بشکه نفت می فروشد. این در حالی است که قبل از انقلاب این ارقام فروش نفت به شش میلیون بشکه نفت در روز می رسید در حالی که جمعیت کشور یک سوم بوده و 70 درصد آنها در روستاها زندگی می کردند که با توجه به اینکه از خدمات شهری برخوردار نیستند. بنابراین هیچ هزینه ای از این بودجه صرف آنها نشد.

وی تصریح کرد: امروز کشور ما نسبت به گذشته منابع محدودتری دارد و فروش نفت کمتری نسبت به آن سال ها دارد، موفق شدیم برنامه های زیادی برای توسعه کشور انجام دهیم.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: کشور ما در این سال ها برنامه های عمرانی را در تمام شهرها و حتی روستاهای کشور انجام داده و زیرساخت های مهمی مانند شبکه های آبرسانی و خطوط ارتباطی را اجرا کرده است و امروز در تمام روستاها مدرسه ایجاد کرده و یا در حال ساخت هستیم. کشور بوده و توانسته اند در زمینه بهداشت و درمان به پیشرفت های بزرگی دست یابند.

وی با اشاره به حوزه های مختلف شاخص ها و آمار بیان کرد: امروز کشور ما برای هفتمین توسعه کشور برنامه پنج ساله دارد که باید روی آن تمرکز کنیم. اکنون ایجاد شغل و تربیت دانشجو برای ورود به بازار کار برای ما در اولویت است.


توسعه ملی با بودجه ریزی دقیق در برنامه هفتم محقق می شود



این نماینده مجلس تاکید کرد: در برنامه هفتم توسعه باید موضوعاتی مانند کاهش نرخ بیکاری را که بخشی از اجرای این برنامه در سال 1402 است در اولویت قرار دهیم و از این پس باید بودجه بندی و دستیابی به این اهداف برنامه ریزی و بودجه بندی حساب کردن با

وی افزود: در لایحه بودجه برای رسیدن به این هدف نیازمند دستورات ایجاد اشتغال بیشتر و بهبود شرایط برای رسیدن به اهداف هستیم و در کنار این مشکل باید با معضل تنش آبی مقابله و آن را مدیریت کنیم تا شبکه های آب و ذخیره آب ایجاد شود.

وی گفت: کشور باید بتواند در مقیاس ملی توسعه یابد و به همه نقاط کشور توجه یکسان و متوازن داشته باشد تا آثار اقتصادی آن برای مردم احساس شود.

دیدگاهتان را بنویسید