برنامه هفتم توسعه، بحث پیشرفت اقتصادی همراه با عدالت / مشارکت گسترده مردم در اجرای برنامه هفتم توسعه


ساعت: 16:28
تاریخ انتشار: 08/02/1401
کد خبر: 1905528

عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی؛

یکی از اعضای شورای علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به ویژگی ها و شیوه های اجرای سیاست های برنامه هفتم توسعه گفت: مهمترین ویژگی برنامه هفتم توسعه بحث پیشرفت اقتصادی توام با توسعه است. با عدالت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از فردا پدرخوانده، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اجرای اصل ۱۱۰ قانون اساسی، سیاست‌های کلی برنامه هفتم را که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام و با اولویت پیشرفت اقتصادی توام با عدالت تعیین شد، به سران سه قوه ارائه کردند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح را اعلام کردند.
رهبر انقلاب اسلامی از تلاش فشرده اعضا و دبیرخانه مجمع در ارائه نظرات و مشارکت فعال قوای سه گانه و سایر ارکان نظام به نام تهیه و تصویب قانون برنامه هفتم بر این اساس تشکر کردند. سیاست ها به عنوان گامی دیگر در تحقق اهداف نظام و نظارت فعال بر حسن اجرای سیاست ها مورد تاکید قرار می گیرد.
سیاست های کلی برنامه هفتم در 7 سرفصل «اقتصادی»، «مسائل زیرساختی»، «فرهنگی و اجتماعی»، «علمی، فناوری و آموزشی»، «سیاسی و سیاست خارجی»، «دفاعی و امنیتی»، «اداری، حقوقی و قضایی» و در بند ۲۶ تصویب شده است.
بر اساس این موضوع حجت الاسلام محمد ملک زاده عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار فردا پدرخوانده وی با اشاره به سیاست های کلی برنامه پنج ساله برنامه هفتم توسعه که با اولویت پیشرفت اقتصادی توام با عدالت همراه است، تصریح کرد: ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که این برنامه چه ویژگی دارد؟
وی ادامه داد: همانطور که می دانید این برنامه نقشه راه جمهوری اسلامی ایران برای پنج سال آینده است. مقام معظم رهبری در اجرای اصل 101 قانون اساسی پس از رایزنی های لازم با مجمع تشخیص مصلحت نظام و اولویت پیشرفت اقتصادی توام با عدالت در اختیار سران سه قوه، رئیس شورا و رئیس جمهور قرار گرفتند. این را ستاد کل نیروهای مصلح اعلام کرد.
یکی از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: وقتی به این برنامه نگاه می کنیم می بینیم که در هفت فصل تمام نیازهای جامعه را پوشش می دهد. این برنامه شامل بحث اقتصادی، بحث زیرساختی، بحث فرهنگی-اجتماعی، بحث علمی-آموزشی، مسائل سیاسی و سیاست خارجی، مسائل دفاعی و پشتیبانی و امنیتی، مسائل اداری، حقوقی و قضایی است که در مجموع می بینیم که این موضوعات در بيست و شش پاراگراف و مهمترين مسائل مورد نياز جامعه پوشش داده شده است.
وی ادامه داد: وقتی به این سرفصل ها و بیست و شش بند نگاه می کنیم، می بینیم که موضوع کاهش تورم و فشار بر اقشار آسیب پذیر جامعه پررنگ می شود. تحقق منابع هزینه ای دولت و جلوگیری از هدر رفت. بحث نظام جامع تامین اجتماعی که بتواند تمام دغدغه های سلامت مردم را برطرف کند. تاکید بر هدایت نقدینگی به سمت تولید است که می تواند اقتصاد کشور را سامان دهد.
حجت الاسلام ملک زاده تصریح کرد: همچنین موضوع تولید 90 درصد کالاهای اساسی کشور با توجه به تحریم های ظالمانه دشمنان نظام به درستی پررنگ شد. موضوع تحکیم نهاد خانواده و رفع موانع رشد زنان عزیز جامعه اسلامی که در جنگ نرم نظام استکباری علیه نظام جمهوری اسلامی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. برنامه هفتم در کنار این مباحث، بحث تقویت رویکرد اقتصاد محوری در سیاست خارجی نیز از موضوعاتی است که می توانیم به عنوان موضوعات مهم این برنامه برجسته کنیم.

برنامه هفتم توسعه پیشرفت اقتصادی با عدالت
وی در ادامه گفت: مهمترین ویژگی این برنامه بحث پیشرفت اقتصادی توام با عدالت است. از ابتدای پیروزی انقلاب به ویژه پس از پایان جنگ تحمیلی هشت ساله شاهد اختلاف نظر بین رهبری و دولت کارگزاران بودیم.
این کارشناس سیاسی تصریح کرد: زمانی که دولت کارگزار روی کار آمد، معتقد بودند که اگر قرار است رشد و پیشرفت اقتصادی بعد از ویرانی های جنگ اتفاق بیفتد، نباید روی بحث عدالت تاکید کنیم. در عین حال، بین مقام معظم رهبری و دولت اختلاف وجود داشت که هرگز نباید عدالت را فدای توسعه کرد. اما دولت معتقد بود اگر می خواهیم به رشد و پیشرفت برسیم، قطعاً گاهی باید عدالت را زیر پا بگذاریم و اگر عده ای ضعیف در این راه قربانی شوند، اشکالی ندارد. زیرا نتیجه آن پیشرفت کشور خواهد بود و ثمره آن به همه افراد جامعه خواهد رسید.
وی افزود: این دیدگاهی است که نشات گرفته از نظام لیبرال دمکراتیک غرب است. لیبرالیسم غربی معتقد است که باید عدالت را فدای پیشرفت کنیم. زیرا پیشرفت یک اولویت است. ولی مقام معظم رهبری که فکرشان به درستی برگرفته از اندیشه اسلامی بود، هرگز با این اصل موافق نبودند و معتقد بودند که نباید عدالت را فدای پیشرفت کنیم. اگرچه پیشرفت مهم و برجسته است. اما پیشرفت باید در کنار عدالت محقق شود. به همین دلیل مهمترین ویژگی برنامه هفتم توسعه، تاکید بر پیشرفت اقتصادی در کنار عدالت است.

برای پیشرفت کشور همه ارکان حاکمیت باید روی زمین باشد
حجت الاسلام ملک زاده در ادامه راه های تحقق این طرح را مشخص کرد و اظهار داشت: برای تحقق این مشکل باید ارکان حکومت (اعم از مراجع سه گانه و دیگر ارکان نظام) را به خدمت بگیریم. یعنی همانطور که مقام معظم رهبری بارها اشاره کرده اند در حل مسائل مهم کشور و پیشبرد برنامه های کشور همه ارکان دولت باید در میدان باشند و کار کنند.

مشارکت گسترده مردم در اجرای برنامه هفتم توسعه
وی افزود: راهکار بعدی مشارکت گسترده مردم در اجرای این برنامه است. یکی از مهم ترین ویژگی های طرح جامع هفتم، محبوبیت آن است. وقتی این برنامه را مرور می کنید، خواهید دید که همه چیز برای حمایت از مردم است. طبیعتا این برنامه بدون حمایت مردم محقق نخواهد شد. در واقع ما باید از مردم کمک بگیریم. چون سیستم ما محبوب است. بدون حمایت مردم کوما که در چهل و سه سال گذشته نشان داده است، پیشرفتی نخواهیم داشت. مردم باید حمایت کنند تا این برنامه تکمیل شود. ما می توانیم با حمایت مردم از تحریم ها به عنوان فرصتی برای موفقیت این برنامه استفاده کنیم. اینکه مردم همیشه سر کار بودند و تحمل کردند. در واقع با حمایت مردم توانستیم تحریم های قبلی را پشت سر بگذاریم. با حمایت مردم می توانیم این تحریم ها و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم و از آنها برای رسیدن به خودکفایی استفاده کنیم.

استفاده بهینه از منابع داخلی و تکیه بر توانمندی های داخلی
عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: آخرین نکته بحث استفاده بهینه از منابع داخلی و تکیه بر توانمندی های داخلی است که قطعا می توان آن را تصمیمی اصولی برای اجرای این برنامه دانست. همانطور که مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده اند، قطعا نمی توان با نگاه به بیرون به موفقیت امیدوار بود. اگر می‌خواهیم موفق باشیم باید با نگاه به درون و تکیه بر توانمندی‌های درونی باشد که قطعاً می‌تواند برای موفقیت ما در اجرای این برنامه مفید باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید