امروز شمشیر مبارزه اختراع و نوآوری است/ نگاه ویژه برنامه هفتم توسعه به مبانی دانش در موضوع پیشرفت


ساعت: 11:58
تاریخ انتشار: 08/05/1401
کد خبر: 1906335

در برنامه هفتم توسعه به موضوع پیشرفت اقتصادی توام با عدالت توجه ویژه ای شده است و برای تحقق این موضوع باید به دانش بنیان ها در زمینه های مختلف و اختراعات و نوآوری ها در کشور توجه ویژه ای شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، «تهیه و تصویب قانون برنامه هفتم بر اساس این سیاست ها و اجرای دقیق و مسئولانه آن گامی دیگر در راستای تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و نظارت فعال هیأت عالی نظارت خواهد بود. مجمع تشخیص مصلحت نظام به اجرای سیاست‌های کلی برنامه کمک می‌کند. مصلحت آن است که برخی از راه‌های اجرای سیاست‌ها و الزامات مالی و شاخص‌های کمی که در پیشنهادات مجمع است و در بسته سیاست‌های ابلاغی قرار ندارد، باشد. در حد ظرفیت و توان دولت برای تهیه لایحه مورد توجه و اجرا قرار گرفت. این بخشی از نامه رهبر معظم انقلاب در ابلاغ سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه است، متنی که نشان می دهد ایشان بار دیگر بر لزوم استفاده از همه ظرفیت های کشور و حضور همه دستگاه های اجرایی، مقننه و مراجع و نهادهای نظارتی برای دستیابی به اهداف این طرح.
علاوه بر پنج برنامه عمرانی که در دوره پهلوی اجرا شد، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شش برنامه عمرانی نهایی و اجرا شد که قوانین صعودی تلقی می شوند که دستیابی به اهداف آن در اولویت است. اما در سال های اخیر چالش هایی در اجرای قوانین وجود داشته که مانع از دستیابی به این اهداف شده است. اگرچه ایران در سال های اخیر برنامه هایی مانند رشد اقتصادی سالانه هشت درصد یا تورم تک رقمی را پیش بینی کرده است، اما در عمل دسترسی به این برنامه ها به دلیل محدودیت هایی مانند تحریم های اقتصادی غیرممکن شده است. برآوردها نشان می دهد که در دهه گذشته متوسط ​​رشد اقتصادی ایران تقریباً صفر و متوسط ​​نرخ تورم تقریباً 25 درصد بوده است، بنابراین اگر قرار است برنامه هفتم توسعه نسبت به برنامه های قبلی تجربه جدیدی را تجربه کند، دولت و سایر تصمیمات. برای گرفتن اجساد باید راهی پیدا کنند تا اقتصاد ایران از دور باطل دهه 90 خارج شود.

برنامه هفتم توسعه پیشرفت اقتصادی با عدالت
بنابراین گزارش، حجت الاسلام محمد ملک زاده، عضو انجمن پژوهش های سیاسی حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا، با اشاره به سیاست های کلی برنامه پنج ساله برنامه هفتم توسعه که در ارتباط با اولویت برنامه های توسعه است، گفت: پیشرفت اقتصادی توام با عدالت، تصریح کرد: ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که ویژگی این برنامه چیست؟
یکی از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: وقتی به این برنامه نگاه می کنیم می بینیم که در هفت فصل تمام نیازهای جامعه را پوشش می دهد. این برنامه شامل بحث اقتصادی، بحث زیرساختی، بحث فرهنگی-اجتماعی، بحث علمی-آموزشی، مسائل سیاسی و سیاست خارجی، مسائل دفاعی و پشتیبانی و امنیتی، مسائل اداری، حقوقی و قضایی است که در مجموع می بینیم که این موضوعات در بيست و شش پاراگراف و مهمترين مسائل مورد نياز جامعه پوشش داده شده است.
وی ادامه داد: وقتی به این سرفصل ها و بیست و شش بند نگاه می کنیم، می بینیم که موضوع کاهش تورم و فشار بر اقشار آسیب پذیر جامعه مورد تاکید است. تحقق منابع هزینه ای دولت و جلوگیری از هدر رفت. بحث نظام جامع تامین اجتماعی که بتواند تمام دغدغه های سلامت مردم را برطرف کند. تاکید بر هدایت نقدینگی به سمت تولید است که می تواند اقتصاد کشور را سامان دهد. در کنار این مباحث، بحث تقویت رویکرد اقتصاد محوری در سیاست خارجی نیز از موضوعاتی است که می توانیم به عنوان موضوعات مهم این برنامه برجسته کنیم.

پیشرفت باید همراه با عدالت محقق شود
حجت الاسلام ملک زاده همچنین گفت: مهمترین ویژگی این برنامه بحث پیشرفت اقتصادی توام با عدالت است. از ابتدای پیروزی انقلاب به ویژه پس از پایان جنگ تحمیلی هشت ساله شاهد اختلاف نظر بین رهبری و دولت کارگزاران بودیم.
این کارشناس سیاسی تصریح کرد: زمانی که دولت کارگزار روی کار آمد، معتقد بودند که اگر قرار است رشد و پیشرفت اقتصادی بعد از ویرانی های جنگ اتفاق بیفتد، نباید روی بحث عدالت تاکید کنیم. در عین حال، بین مقام معظم رهبری و دولت اختلاف وجود داشت که هرگز نباید عدالت را فدای توسعه کرد. اما دولت معتقد بود اگر می خواهیم به رشد و پیشرفت برسیم، قطعاً گاهی باید عدالت را زیر پا بگذاریم و اگر عده ای ضعیف در این راه قربانی شوند، اشکالی ندارد. زیرا نتیجه آن پیشرفت کشور خواهد بود و ثمره آن به همه افراد جامعه خواهد رسید.
وی افزود: این دیدگاهی است که نشات گرفته از نظام لیبرال دمکراتیک غرب است. لیبرالیسم غربی معتقد است که باید عدالت را فدای پیشرفت کنیم. زیرا پیشرفت یک اولویت است. ولی مقام معظم رهبری که فکرشان به درستی برگرفته از اندیشه اسلامی بود، هرگز با این اصل موافق نبودند و معتقد بودند که نباید عدالت را فدای پیشرفت کنیم. اگرچه پیشرفت مهم و برجسته است. اما پیشرفت باید در کنار عدالت محقق شود. به همین دلیل مهمترین ویژگی برنامه هفتم توسعه، تاکید بر پیشرفت اقتصادی در کنار عدالت است.

شکوفایی استعداد، نوآوری و پیشرفت بخشی از عدالت است
همچنین دکتر محمد زمان رستمی عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به سیاست های کلی برنامه پنج ساله برنامه هفتم توسعه اظهار داشت: نباید عدالت را محدود به عدالت کنیم. عدالت توزیعی که با کارایی در تضاد است. این باعث می شود به کارایی توجه نکنیم و عادلانه بودن توزیع برقرار نشود. ما عدالت را فقط عدالت توزیعی می دانستیم. اگر دقت کنید، می بینید که مقالات زیادی در مورد انصاف یا کارآمدی نوشته شده است. اما عدالت را نقطه مقابل کارآمدی می دانستند. نظریه صحیح این است که کارایی بخشی از عدالت است. شکوفایی استعداد، نوآوری، رشد و رشد اقتصادی جزئی از عدالت است و این ایده اصلی در باورها و عرفان ماست.

با گسترش روزافزون حوزه های علم و فناوری، تاثیر این حوزه بر اقتصاد هر کشوری امری محسوس است و مقام معظم رهبری نیز با توجه به اهمیت این امر در سال جاری اعلام کرده اند. سال تولید، پایه دانش و اشتغال زایی که به معنای رشد اقتصادی و بهبود معیشت مردم است، تکیه بر رشد یک علم است، حتی ایشان در ابلاغ سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه مطابق با اجرای بند 1 اصل 110 قانون اساسی با مشورت نمایندگان حقیقی و حقوقی مجلس به تشخیص مصلحت در بند 20 این سیاست در اهمیت به روز رسانی و ارتقاء و گاهاً اصلاح ساختارهای آموزشی و پژوهشی پرداخته است. هدف و هدف اجرای برنامه هفتم که بر اساس آنها توسعه اقتصادی همراه با عدالت در اولویت قرار گرفته است.
لازم به ذکر است که در شش سال گذشته حدود 300 هزار مقاله از ایران در پایگاه های معتبر علمی و پژوهشی مانند Wos به ثبت رسیده است و همچنین طبق آمار در این شش سال حدود 700 هزار پایان نامه و پایان نامه به ثبت رسیده است. کشور علیرغم این آمارها که از نظر کمی درخشان تلقی می شوند، نتیجه میزان تأثیر این مقالات در حوزه اقتصاد و سهم اقتصاد دانش بنیان از تولید ناخالص داخلی با شاخص ارزیابی اقتصادی 8.8 است. دهم درصد)، یعنی کمتر از یک درصد، در حالی که همین تأثیر در آمریکا و آلمان به ترتیب 18 درصد و 23 درصد است یا در مقاله ای به نام نیچر که به طور عینی تأثیر تحقیقات دانشگاهی را بر جامعه بررسی می کند، به گفته منجی، با اشاره به اینکه پاکستان از نظر تاثیر علم در حل مشکلات جامعه بهتر از بسیاری از کشورهاست، تعداد مقالات منتشر شده توسط جمهوری اسلامی ایران بسیار کمتر است. آب میوه از ایران

امروز شمشیر مبارزه اختراع و نوآوری است
در همین حال دکتر محمد زمان رستمی، عضو انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا گفت: باید به اختراعات، فناوری، نوآوری و دانش بنیان توجه زیادی داشته باشیم. استقلال ما از کشورهای بزرگ جهان در اختراع و نوآوری است. امروز شمشیر مبارزه اختراع و نوآوری است و مهد این معضل غرب است. ما باید این مطلب را یاد بگیریم که پیامبر فرمود: علم را بیاموزید، هر چند در چین باشد، به هر طریق ممکن. این سفارش بسیار ارزشمند است. یعنی اصل اقتصاد به این صورت است; یعنی هر دانشی در همه جا متولد می شود، حتی در دورافتاده ترین جاها، فوراً لازم است این دانش جدید را یاد بگیریم وگرنه عقب می افتیم.
این کارشناس اقتصادی گفت: اگر به دنبال دانش جدید نباشیم این دانش در جایی که متولد شده متمرکز می شود و بر ما مسلط می شود. پس باید دنبال کسب علم باشیم و آن را همه جا و از همه (چه مؤمن، چه منافق و چه کافر) بیاموزیم. ما نباید بگوییم که فلان حزب باطل است. بلکه باید باهوش و هوشیار باشیم تا دانش را از هر کجا که متولد می شود دریافت کنیم. ما بعد از انقلاب به این موضوع توجه نکردیم

اختراع و کار باید در کشور تشویق شود
وی گفت: موضوع مهم دیگر ترویج اختراع و کار است. ما در این دنیا ماموریت داریم که تولید کننده باشیم نه مصرف کننده. این مسائل در جامعه ما محقق نمی شود. در جامعه ما به کارگران احترام گذاشته نمی شود. کار مقدس شمرده نمی شود. در کشور ما در همه ابزارهای رسانه ای حتی صدا و سیما زمینه برای شهرت بازیگران، ورزشکاران و خواننده ها فراهم می شود. رسانه های مجازی نیز درباره این گروه صحبت می کنند. اما خبری از مخترع نیست. بنابراین، مخترع مورد احترام نیست، شناخته نمی شود و شهرت پیدا نمی کند.
رستمی اضافه کرد: وقتی به رسمیت شناخته نمی شوند استعدادیابی نمی شود و وقتی استعدادیابی نمی شود از آنها حمایت نمی شود. در نتیجه فرار مغزها داریم. تا زمانی که مخترعان و نخبگان را بیش از سایر رشته ها تشویق نکنیم، پیشرفت نخواهیم کرد. باید بپذیریم که بین دانش آموزی که در کنکور رتبه های برتر را کسب می کند و افرادی که در دانشگاه های عادی درس می خوانند تفاوت وجود دارد. به مسئولین کشور نگاه کنید، ببینید چند نفر از دانشگاه شریف هستند، چند نفر از دانشگاه آزاد و هند و…؟ سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که فارغ التحصیلان دانشگاه شریف کجا منصوب می شوند؟

برای پیشرفت کشور باید همه ارکان حکمرانی روی زمین باشد
همچنین حجت الاسلام ملک زاده با اشاره به راه های تحقق این طرح اظهار داشت: برای تحقق این مشکل باید ارکان دولت (اعم از مراجع سه گانه و دیگر ارکان نظام) را به کار بگیریم. یعنی همانطور که مقام معظم رهبری بارها اشاره کرده اند در حل مسائل مهم کشور و پیشبرد برنامه های کشور همه ارکان دولت باید در میدان باشند و کار کنند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید