“اختراع” مستلزم تسلیم اظهارنامه نزد مرجع ثبت اختراع است

ساعت: 11:43
تاریخ انتشار: 1400/09/14
کد خبر: 1789659

طبق مصوبه امروز مجلس، ثبت اختراع مستلزم ارائه اظهارنامه در مرجع ثبت شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) در جریان بررسی طرح حمایت از مالکیت صنعتی با مواد 9 تا 13 این طرح موافقت کردند.

نمایندگان به ترتیب با ماده 9 طرح با 201 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 248 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند که به موجب آن در صورتی که اختراع ناشی از استخدام یا قرارداد باشد حقوق ناشی از اختراع متعلق به کارفرما است، مگر اینکه به طور دیگری توافق شده باشد. برای اخذ پتنت، متقاضی باید نام مخترع را به مرجع ثبت اختراع اعلام کند.

تبصره: در صورتی که اختراع در حیطه فعالیت قراردادی مخترع نباشد یا به اختراع ناشی از اجرای قرارداد واگذار نشده باشد، حقوق مادی ناشی از اختراع متعلق به پیمانکار یا کارمند است، مگر اینکه در اختراع از دانش استفاده شده باشد. اطلاعات، فناوری یا ابزار و تجهیزات متعلق به کارفرما است که در این صورت حق ثبت اختراع و حقوق ناشی از گواهینامه وی متعلق به مخترع بوده و کارفرما حق استفاده انحصاری از اختراع را دارد.

نمایندگان پارلمان اروپا همچنین با 193 رای موافق، 3 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 246 نماینده حاضر در جلسه با ماده 10 طرح حمایت از مالکیت صنعتی موافقت کردند که در آن آمده است: “به پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی”. اموال تجاری و کشاورزی (کنوانسیون پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی) مصوب 1337/12/10 اشخاص برای مدت دوازده ماه از تاریخ تسلیم این اظهارنامه.

تبصره: در صورتی که متقاضی ثبت اختراع ادعای دو یا چند اظهارنامه قبلی را داشته باشد، تاریخ شروع حق تقدم از زمان تسلیم اولین اظهارنامه محاسبه می شود.

بر اساس این گزارش، نمایندگان با 203 رأی موافق، 8 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 246 رأی موافق با ماده 11 این لایحه موافقت کردند که بر اساس آن اختراعی قابل ثبت است که دارای شرایط شکلی و ماهوی تعیین شده باشد. در این قانون در صورتی که مرجع ثبت این شرایط را مطابق مواد مندرج در این ماده این قانون داشته باشد، اختراع را به ثبت می رساند. در غیر این صورت اظهارنامه را رد و با ذکر دلایل امتناع کتباً به متقاضی اعلام می کند.

ماده 12- طرح حمایت از مالکیت صنعتی با 202 رأی موافق و یک رأی مخالف و سه رأی ممتنع از مجموع 248 نماینده حاضر در دادگاه به تصویب رسید که به شرح زیر است: شرایط اختراع عبارت است از:

1- تازگی: به این معناست که در هنر یا صنعت قبلی اختراعی وجود نداشته باشد.

2- وجود مرحله ابتکاری: بدین معنی که اختراع برای دارنده مهارتهای متعارف در هنر یا صنعت مربوطه مشهود نیست.

3- با کاربرد صنعتی: به این معناست که اختراع قابل ساخت یا استفاده در صنعت است.
تبصره 1 – اهمیت صنعت مفهوم کلی آن است و عناصری از قبیل صنایع دستی، کشاورزی، ماهیگیری و خدمات را در بر می گیرد.
نکته 2: هنر قبلی، یعنی هر چیزی که قبل از تاریخ درخواست ثبت اختراع یا در صورت لزوم، قبل از تاریخ حق تقدم ناشی از اظهارنامه ثبت اختراع، در سراسر جهان با استفاده شفاهی، کتبی، عملی یا هر وجه دیگری. برای عموم آزاد باشد.
تبصره 3 – در صورتی که افشای اختراع مورد ادعا ظرف شش ماه قبل از تاریخ درخواست یا در صورت اقتضا قبل از تاریخ اولویت باشد، ثبت نام توسط مخترع یا نماینده وی مانع از آن نخواهد بود.
تبصره 4: مدت تشخیص مرحله ابتکار، تاریخ تسلیم اظهارنامه یا عندالاقتضا تاریخ شروع حق تقدم خواهد بود.

نمایندگان با 208 رای موافق، یک رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 248 نماینده حاضر در جلسه با ماده 13 این لایحه موافقت کردند که به این شرح است: ثبت اختراع بر اساس این قانون مستلزم تسلیم اظهارنامه توسط مرجع ثبت است. .

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید