ثبت اختراع 17 اختراع با جرقه اعتماد به نفس و اتکا به نیروی درونی / محصول دانش پشتیبان با خنثی شدن تحریم ها به پایان می رسد.

او شروع به کسب درآمد از فعالیت های فصلی و صنایع دستی کرده و همچنان به آینده خوشبین است. او سرمایه اولیه برای راه اندازی کسب و کار خود را نداشت، اما با گذشت زمان توانست گردش مالی بسیار خوبی به دست آورد.

او در رشته کامپیوتر تحصیل کرد و علاقه او به پزشکی بهانه ای شد برای ثبت فعالیت ها و اختراعات در زمینه تجهیزات پزشکی و سلول های بنیادی در 11 سال اخیر در زمینه تحقیقات و فناوری های نوین و سلول های بنیادی.

علیرضا عباسپور مدیرعامل شرکت داش بنیان طب گستر تریتا از نخبگان جوان بسیجی و دانش آموخته دانشگاه آزاد قزوین است.

این جوان بسیجی با تکیه بر ایمان و باور به توانایی ها و با ایده پردازی خود توانستند مرز تحریم ها را بشکنند و اقتدار ملی را در داخل و خارج از کشور تثبیت کنند و برای جوانانی از این دست زمینه اشتغال ایجاد کنند.

بیوراکتور هوشمند حاوی دستگاه جوجه کشی تبرید شیکر با کنترل از راه دور یکی از اختراعات این جوان نخبه قزوینی است.

9c047040 0011 4d6d 85d0 6661f90eba05 خبر خاکستری

ما می توانیم با تکیه بر خود به پیوند علم و فناوری دست یابیم

دستگاه بیوراکتور هوشمند با کمک علم جدید مهندسی بافت و پزشکی بازساختی برای آماده سازی بافت ها و اندام های طبیعی و ایمپلنت های سلولی برای جایگزینی اندام ها و بافت های آسیب دیده طراحی و ساخته شده است.

با کمک این دستگاه در واقع 12 بیمار از کلیه اهداکننده، 15 بیمار از قلب و 30 بیمار از کبد. این فناوری در سایر اندام ها مانند پوست، مفاصل و استخوان ها نیز کاربرد دارد.

عباسپور در گفت و گو با خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین با اعتقاد به «ما می توانیم» توانست پیوند خوبی بین علم و فناوری برقرار کند. وی بیان می کند: اختراعاتی را در داخل و خارج ثبت و به ثبت رسانده ایم و امسال توانستیم به همراه اعضای تیم مدال بهترین اختراع جهان را کسب کنیم.

هیچ حمایتی از نخبگان وجود ندارد

وی تصریح می کند: با توجه به تحریم های موجود برای واردات کالاها و قطعات خارجی، تمرکز خود را بر تولیدات داخلی گذاشته ایم و توانسته ایم بیش از 70 درصد قطعات مورد نیاز داخلی را بسازیم چرا که به توانایی های خود ایمان داریم.

به نظر می رسد نادیده گرفتن استعدادهای نخبگان به عادت تلخ برخی مسئولان تبدیل شده است که به دلیل سهل انگاری و بی توجهی بسیاری از استعدادهای معروف به حاشیه می رود.

عباسپور می گوید: «ما شرکت تریتا طب گستر دانش بنیان را با همه دوستانمان با تمام توان ایجاد کردیم. تعداد اعضای تیم در ابتدای فعالیت ما تقریباً 14 تا 18 نفر بود که به دلیل مشکلات مالی شرکت و عدم حمایت کارکنان این تعداد به سه نفر کاهش یافت.

نخبگان جوان بسیجی با اذعان به اینکه مسائل نخبگی برای برخی مدیران مهم نیست، می گوید: «با وجود جلسات متعدد با مسئولان، نتیجه ای حاصل نشده است. اگر این روند ادامه پیدا کند، قطعاً ورشکست خواهیم شد، اما حمایت از نخبگان جوان در حد یک شعار باقی مانده است.»

پژوهشگر جوان قزوینی با اشاره به اینکه مسئولان باید برای لحظه ای به نخبگانی مانند فرزندان خود توجه کنند، خاطرنشان می کند: اگر کارمندان بتوانند جایگاه نخبگان و مشکلات آنها را درک کنند، قطعاً متوجه سختی های یک نخبه برای ارتقا خواهند شد. شرایط نیازمند مدیریت جهادی هاست.

صادرات محصولات ایرانی به خارج از کشور در سایه اعتقاد به خودکفایی

وی با نارضایتی از سنگسار برخی مسئولان در اعطای تسهیلات گفت: برای گرفتن وام باید مبالغ هنگفتی را بازپرداخت کنیم و با مشکلات مختلف مقابله کنیم. مشکلات و عدم حمایت مقامات باعث شد بسیاری از نخبگان مهاجرت کنند. به نظر می رسد حفظ جایگاه مسئولان مهمتر از حمایت از استعداد و ایده یک نخبه جوان است!

او می گوید: «تحقق یک ایده نیازمند تلاش و کار سخت است. همه انسان ها می توانند مخترع باشند، به شرطی که بتوانند ایده را پیدا کنند و به آن دست یابند.»

اعتقاد به توانمندسازی و اعتقاد به خودکفایی در سراسر کشور و جهان از تهران تا شیراز و آلمان با اختراعات جوان قزوین به خوبی نمایان شده و این اختراعات زمینه ساز جلب اعتماد سایر کشورها از جمله بلژیک برای خرید محصولات شده است.

خوردن خاک در محل کار ممکن است در زبان عادی کلمه ساده ای باشد، اما صبر و پشتکار معنای واقعی این واژه را تفسیر می کند. عدم گردش سرمایه، پیچیدگی مراحل اداری، کمبود سرمایه برای برگزاری نمایشگاه های بین المللی در خارج از کشور از جمله مشکلات این جوان قزوینی است که برای رسیدن به اهدافش تلاش زیادی می کند.

بی شک وجود انگیزه برای رسیدن به اهداف زندگی یکی از الزاماتی است که نمی توان آن را نادیده گرفت و آگاهی از نیازهای جامعه می تواند افراد را به هدف برساند.

از آباسپور درباره مهمترین مشوق زندگی اش با همه سختی های کارش می پرسم، می گوید: انسان مخترع به دنبال کشف نیازهای جامعه و پاسخگویی به آنهاست. بر اساس نیاز جامعه، اولین اختراع خود را به عنوان چرخ خیاطی اتوماتیک به ثبت رساندم که برنده جایزه دانشگاه برلین شد.


1cdf6831 1609 4fc0 98fe e9a9c0da2c26 خبر خاکستری

او می گوید: امید به زندگی بهتر، حمایت خانواده و تحمل سختی ها بزرگترین تکیه گاه زندگی بود چرا که برای رسیدن به اهدافم سختی های زیادی را پشت سر گذاشتم.

آموزش برای شکل گیری ایده ها در دوران کودکی

عباسپور علاوه بر کار پژوهشی، با راه اندازی یک مغازه کوچک برق، چرخه مالی خوبی ایجاد کرده و معتقد است که شغل برای همه جوانان فراهم است و جوانان باید مشکلات را تجربه کنند و به دنبال کسب و کار و درآمدزایی باشند.

وی در خصوص رابطه دانشگاه و صنعت می گوید: فرآیند گنجاندن ایده ها در ذهن خلاق باید از دوران کودکی به کودکان آموزش داده شود و درک این موضوع می تواند در رشد آنها در بزرگسالی موثر باشد. استعدادها می تواند ایده هایی ایجاد کند که در اشتغال مستقل باشند و نیازی به استفاده از اندام ندارند.

به گزارش صبح قزوین؛ نداشتن کار مناسب تنها یکی از عوامل بیکاری جوانان است، اما جوانانی مانند نخبه قزوینی هستند که به بیکاری نه گفتند و خوداشتغالی ایجاد کردند و معتقد بودند که مثل جوان خانه نشینی و کاریابی نیست. اما جوانان باید احساس آزادی کنند تا خلاقیت، ایده و ایجاد شغل را دنبال کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید