رئیسی نشان می دهد که انقلابی گری درونی و غیر درونی را به رسمیت نمی شناسد

رئیسی نشان می دهد که انقلابی گری درونی و غیر درونی را به رسمیت نمی شناسد

روز جدید همزمان با انتشار خبر تصویب سه نماینده مهم و ضروری طرح دفاع از فضای مجازی مجلس در شورای عالی فضای مجازی که این روزها «آیین نامه» نامیده می شود، خبر مهاجرت فرزند انسیه هزالی، معاون زنان رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی و امور خانواده به کانادا در فضای مجازی منتشر شد و بازتاب های مختلفی داشت. یعنی درست زمانی که شورای عالی فضای مجازی به رهبری رئیس جمهور تصمیم گرفت استفاده از اینترنت و فضای مجازی را محدود کند، مشخص شد که پسر معاون رئیس جمهور در کانادا رئیس بخش یک شرکت تولید کننده سوئیچ فیلتر است. به نام “Betternet”.

معصومه معظمی: همزمان با انتشار خبر تصویب سه ماده مهم و ضروری طرح صیانت از فضای مجازی مجلس در شورای عالی فضای مجازی که هم اکنون به نام «آیین نامه» نامیده می شود، خبر مهاجرت فرزند انسیه خزعلی منتشر شد. معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، در کانادا از طریق فضای مجازی گسترش یافت و بازتاب های مختلفی داشت. یعنی درست زمانی که شورای عالی فضای مجازی به رهبری رئیس جمهور تصمیم گرفت استفاده از اینترنت و فضای مجازی را محدود کند، مشخص شد که پسر معاون رئیس جمهور در کانادا رئیس بخش یک شرکت تولید کننده سوئیچ فیلتر است. به نام “Betternet”. موضوعی که همزمان شد با تذکر رئیس جمهور به معاون وزیر مبنی بر اینکه پسرش به خارج از کشور رفته است و رئیس جمهور در پاسخ گفت: اگر پسر برود پدر هم می رود. حالا معلوم نیست مادر هم می رود، هرچند بچه رفته است.

مهدی عرفاتی، دبیر شورای اطلاع رسانی دولت اخیرا در بیانیه ای گفت: فرزند معاون وزیر برای ادامه تحصیل در خارج از کشور روادید دریافت کرده بود و قصد خروج داشت اما به محض اطلاع رئیس جمهور، دستوری صادر شد؛ اگر بچه رفت، پدر هم می رود! عرفاتی همچنین با لحنی کنایه آمیز گفت: گذشت آن روزها که مقامات ارشد دولتی به ماندن فرزندانشان در خارج از کشور افتخار می کنند. اما پس از این ادعا مشخص شد که پسر انسیه هزالی معاون رئیس جمهور نیز چند سالی است که به کانادا مهاجرت کرده است. این خبر را مهدی خزعلی برادر همسران معاون رئیس جمهور تایید کرده است. انسیه هزالی البته در واکنش به حضور فرزندش در خارج از کشور مدعی شد: پسرم خارج از کشور است اما مهاجرت نکرده و به دنبال توسعه مجموعه «دانش بنیان» است. اما بر اساس نظرسنجی کاربران فضای مجازی و مستندات منتشر شده در شبکه های اجتماعی، حمیدرضا رضازاده، فرزند انسیه هزالی، قائم مقام ابراهیم رئیسی، موسس و مدیرعامل شرکت Beternet است که خدمات VPN به کاربران ارائه می کند. این در حالی است که انسیه هزالی یکی از حامیان فیلترینگ و محدودیت فضای مجازی و اینترنت در کشور است. از این رو کاربران فضای مجازی پیوند این تلاش مجدانه برای محدودسازی و فیلتر شبکه های اجتماعی را با کار کودک به تصویر کشیده اند.

یک بام و دو هوا برای مسئولان

البته این اولین بار نیست که شاهد رفتارهای یک جانبه برخی مسئولان در مورد موضوعی خاص هستیم. یعنی چیزی را انکار می کنند، ولی آن را برای خود و دیگران جایز می دانند. از این رو برخی مسئولان شعار مرگ بر آمریکا و انگلیس و غرب سر می دهند اما معلوم نیست چرا فرزندانشان برای تحصیل و زندگی به همین کشورها مهاجرت می کنند در حالی که مرگ بر این و آن می گویند! سوالی که همیشه مورد مناقشه بوده و معمولا اصولگرایان اصلاح طلبان را محکوم می کنند این است که چرا فرزندانشان ترجیح می دهند در غرب زندگی کنند تا روستا. اما به نظر می رسد در دولت و مسئولان جدید، نگاه های سیاسی در این موضوع تاثیری ندارد و فرزندان برخی از آنها به محض موضع گیری یکی از والدین، چمدان های خود را بسته و راهی فرنگ می شوند. طبق آمار هاشمی گلپایگانی، دبیر عمرو به معروف، در سال های اخیر بین سه تا چهار هزار فرزند مدیران میانی به خارج از کشور رفته اند. وی خاطرنشان می کند: چه اصراری بر این است که فردی در زمانی که فرزندش در خارج از کشور است مسئولیت پذیر باشد؟ رقابت بین مقامات نیز وجود دارد. این بدان معناست که مردم نمی توانند به دنبال یورو و دلار برای فرزندان خود باشند، بلکه با صدای بلند استقلال کشور را اعلام می کنند. به غیر از پسر خزعلی، پیش از این گفته شده بود که فرزندان وزیر ارتباطات دولت سیزدهم نیز تابعیت استرالیایی دارند که وزیر این موضوع را تکذیب کرد. اما معلوم نیست چند نفر از فرزندان وزرا، معاونین، مدیران و دیگر مسئولان دولت و مجلس انقلابی که بیشترین شعارهای ضدغربی را داده اند، تابعیت غربی دارند و در خارج از کشور زندگی می کنند؟

پسر هزالی کیست و شغلش چیست؟

حمیدرضا رضازاده فرزند انسیه هزالی متولد 1365 و دارای مدرک لیسانس کامپیوتر است. معاون رئیس جمهور برای توجیه خود مدعی شد که پسرش “کشور را برای کار و توسعه و حمایت از فعالیت های دانش بنیان ترک کرده است”. سفر او اگرچه پس از اعلام انحلال شرکتش انجام شد، اما با وجود فعالیت هایش و از آن زمان تاکنون هیچ گونه فعالیت دانش بنیان در ایران نداشته است. البته محل کار و نوع فعالیت حمیدرضا رضازاده که مادرش آن را دانش بنیان توصیف می کند، با واکنش های متفاوتی از سوی فعالان مجازی و آن دسته از کاربران، با اشاره به وضعیت فعلی اینترنت در کشور، مواجه شده است. هشتگ “طرح امنیت” برای فرزند انسیه خزعلی معاون پست ابراهیم رئیسی. و آنها یک استوری ارسال کردند یا توییت کردند.

به عنوان مثال، عباس عبدی، روزنامه نگار باسابقه و فعال سیاسی اصلاح طلب، در واکنش به سخنان انسیه خزعلی درباره علت مهاجرت فرزندش در توئیتی نوشت: «چرا برخی انتظار دارند مردم ادعاهای خود را درباره خود و خانواده شان باور کنند؟» تجربه خلاف صداقت را نشان می دهد. همچنین چرا خودشان ادعای فرزندانشان را می پذیرند؟ در حالی که بچه ها می دانند در فضای ریاکارانه والدین طاقت شنیدن حرف های درست را ندارند. محمد جرجندی، فعال فناوری نیز در توییتی درباره ادعای دانش بنیان فرزند انسیه هزالی نوشت: «در حالی که رئیس خانم انسیه هزالی مدعی بود پسرش برای یک سفر کاری کوتاه به کانادا رفته است، پسرش گل در آنجا یک شرکت VPN راه اندازی شده است. در کانادا!» اگر همین کار را بکنم، جاسوس، بی پدر و جنایتکار امنیتی می شوم! به غیر از آنها، محمدرضا دانایی، خبرنگار نیز در کانال تلگرامی خود نوشت: «خانم انسیه هزعلی گفت پسرشان به خاطر ایده استارتاپی که داشتند به یک سفر دانش بنیان به آمریکا رفته است! سلام! ایده دانش محور آقازاده این است که شما اینترنت ما را محافظت و فیلتر کنید، سپس ما می توانیم با فیلترشکن آقازاده به اینترنت وصل شویم و به آنها پرداخت کنیم؟ بابا دمت گرم! چه ایده های ناب و احمقانه ای داری

کسب و کار چند صد میلیاردی “VPN” مافیای معروف

در شرایطی که طی چند روز گذشته اینترنت کشور توسط شورای عالی فضای مجازی محفوظ بوده و خبر فروش VPN به پسر خزعلی نیز مطرح شده است، بخشی از این ویدئو از جواد کریمی قدوسی، عضو پایداری پرسیده است. جلوی مجلس دهم و یازدهم به محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات دولت روحانی دست در دست هم در فضای مجازی. سخنان وزیر جوان در صحن علنی مجلس در پاسخ به سوال نماینده مشهد مبنی بر «علت عدم تعهدات قانونی وزارت ارتباطات در احراز هویت افراد در اینترنت، ساماندهی فیلترشکن و… ” نمیشه با این کار کرد و معلومه پشتش کیه شاهد کسب و کار چند صد میلیاردی در این زمینه هستیم.”

برجسته کردن منافع مالی برخی در محدود کردن اینترنت

علاوه بر تاکید آذریجهرمی در آن سال ها مبنی بر فروش VPN توسط مافیای چندصد میلیاردی که هیچکس نمی تواند جلوی آن را بگیرد، دیروز جلال رشیدیکوچی، نماینده مخالف طرح دفاع سایبری مجلس یازدهم نیز این موضوع را مطرح کرد. وی با تایید “محدودیت اینترنت” به “شرق” گفت: اینکه بحث فیلترشکنی و منافع مادی برخی افراد در طرح هایی از جمله مطرح می شود واقعیتی انکارناپذیر است. مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی درباره «تنظیم» یا «حفاظت»… حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده چند دوره مجلس نیز در گفت وگویی به این برخورد دوگانه برخی مسئولان واکنش نشان داد و گفت: در گذشته کسانی که از سفارت آمریکا می آمدند قیام می کردند یا مرگ بر آمریکا و متأسفانه در جناح های مختلف سیاسی پایین می آمدند، خانواده هایشان در غرب زندگی می کردند. کشورها و این موضوع خیلی راحت قابل توجیه است حالا خبر مهاجرت فرزندان مسئولان به دولت فعلی رسیده است، دولتی که یکی از مهم ترین انتقادات است. اتفاقی که در دولت قبل افتاد دلیل زندگی فرزندان سیاستمداران در کشورهای غربی بود. این کارشناس سیاسی ادامه داد: جالب است که توجیهات مسئولانی که فرزندانشان مهاجرت کرده اند. بهانه ها تحقیر کننده است یعنی واقعاً وجدان ملت آزرده می شود. مثلا فلان کارمندی که وقتی دخترش به سوئیس می رود بیشترین شعار را می دهد می گوید آیا به خاطر نخبه بودنش است یا همان خانم انسیه هزالی می گوید رفتن پسرش به خاطر عملکرد شغلی دانش بنیان است. اگر برنامه ای برای روابط دانش بنیان وجود دارد، چرا نخبگان؟ ایران به گونه‌ای دیگر و تنها از کانال سیاسی، فرزندان خود را به کشورهای غربی متوسل می‌کند، در حالی که تندروهای مجلسی از جمله کریمی قدوسی تلاش زیادی برای حذف مدیران دوگانه غیرنظامی یا کسانی که فرزندانشان در خارج از کشور به دلیل مسئولیتی که در قبل و بعد از آن داشته‌اند، داشته‌اند. دولت روحانی، به نظر می رسد در مواجهه با مسئولانی مانند آنها، در دولت فعلی چنین حساسیتی ندارند. حتی خود رئیس هم که قبلاً نقل شد، گفت که اگر بچه مسئولی برود، پدر هم می رود، معلوم نیست در مواجهه با مادر آن بچه ها هم نظر داشته باشد یا نه. به عبارت دیگر آیا با این مقوله به عنوان یک انقلابی برخورد می کند؟ در ادامه از انسیه هزالی معاون رئیس جمهور انتظار می رفت که علیرغم انتشار خبر استعفای وی ابتدا در فضای مجازی، خود اقدام و در این زمینه اقدام مناسبی انجام دهد. ، تکذیب و سپس توجیه کرد.کوچ پسرش و حتی فروش VPN پسرش در این اقدام برای محدود کردن شبکه های مجازی و اینترنت به فعالیت های دانش بنیان نسبت داده شد. اما حذف توئیتی مبنی بر تکذیب استعفای وی، حتی ساعاتی بعد، این تردید را ایجاد کرد که او یا رئیس جمهور چه تصمیمی در این مورد خواهد گرفت؟ آیا نشان می دهند که انقلابی گری داخلی و خارجی را نمی شناسد یا به توجیه این اقدام ادامه می دهند تا آب از آسیاب بریزد؟

دیدگاهتان را بنویسید