قانون اساسی ما حق تجمع را به رسمیت می شناسد


ساعت: 10:26
تاریخ انتشار: 09/09/1401
کد خبر: 1914666

سخنگوی شورای نگهبان گفت: قانون اساسی ما حق تجمع را به رسمیت می شناسد و اعتراض را جدا از اغتشاش می دانیم، اما باید توجه داشت که دشمن سعی کرد از اعتراضات سوء استفاده کرده و آن را به اغتشاش تبدیل کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان و یکی از اعضای حقوقی این شورا در همایش «حکومت قانون و اعتراض مدنی» که به منظور بررسی ظرفیت قوانین داخلی و بین المللی برای مقابله با اعتراضات برگزار شد، گفت: ماهیت قانون، به عبارت دیگر، قانون تنظیمی است. ما روزانه با مسائل زیادی مواجه هستیم که نیاز به تنظیم و تنظیم دارند.

وی خاطرنشان کرد: حقوق این وظیفه مهم را دارد که تنظیم و تنظیم کند. یکی از مهم ترین دغدغه های پس از وضع مقررات، برقراری حاکمیت قانون است. رعایت قانون و رعایت آن برای همه.

طحان نظیف تاکید کرد: گاهی اوقات ممکن است نقص هایی در کیفیت قانون و فرآیند تصمیم گیری وجود داشته باشد که در اجرای آن قابل مشاهده است. اما در هر صورت باید محرمانه بودن قانون حفظ شود.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به یکی از مهمترین ایرادات شورای نگهبان به برخی طرح ها یعنی اصل 75 قانون اساسی گفت: در این اصل به بعد اجرایی قانون و نوع بار مالی نیروی انتظامی توجه شده است. . . شورای نگهبان از آنجا که حفظ حرمت قانون برای شورای نگهبان مهم است، در بازنگری در طرح ها به این اصل توجه ویژه ای دارد تا قانون بی اثر نشود.

وی در این خصوص به مصوبات مربوط به مطالبات برخی گروه ها و اقشار در مجلس اشاره کرد و گفت: در رسیدگی به این مصوبات به بار مالی توجه ویژه ای داریم به طوری که از طریق تعامل بین قوه مقننه و مجریه قانون قابل اجرا تصویب شده است.

دکتر طحان نظیف در جایی دیگر از سخنان خود اظهار داشت که در هر کشوری ساختارها و سازوکارهای اعتراضی وجود دارد که از طریق آنها می توان موارد را پیگیری و به نتیجه رساند. من این اعتراض را دارم که نحوه اصلاح آن از طریق قانون پیش بینی شده در آن است.

این عضو حقوقی شورای نگهبان بیان کرد: درباره برگزاری جلسات اعتراضی نظرات و دیدگاه های مختلفی وجود دارد. برخی می گویند باید اظهاری باشد و نیازی به مجوز نباشد. اما برخی معتقدند پس از اخذ مجوز باید به این موارد رسیدگی شود.

دکتر طحان نظیف با تاکید بر اینکه ممکن است برخی قوانین اشکال و ایراداتی داشته باشد، گفت: ما در شورای نگهبان با قانون انتخابات مشکل داریم. این قانون دارای ایرادات و ایراداتی است از جمله اینکه عبارات در نظر گرفته شده کوتاه است و می تواند حقوق مردم را از بین ببرد. اما تا زمانی که این قانون وجود دارد ما به آن پایبند هستیم و آن را مبنای کار خود می دانیم. اگر روزی بخواهیم چیزی اضافه یا از آن خارج کنیم قطعاً شما وکلا به ما اعتراض خواهید کرد، بنابراین برای تغییر قانون باید از مجاری قانونی عبور کنیم.

وی در خصوص قیام های اخیر و حمایت هایی که برخی کشورهای غربی از شورشیان کرده اند، گفت: در هر کشوری ساختارهای قانونی وجود دارد. این کشورهایی که از شورشیان حمایت کردند، اگر چنین اتفاقی در کشورهای خودشان رخ دهد، چه می‌کنند؟ همه جا به قانون احترام گذاشته می شود، همه جا نسبت به تروریسم و ​​تجزیه طلبی حساسیت وجود دارد.

این حقوقدان و استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه حتی در قانون اساسی هم روی این موضوع حساسیت وجود دارد، ادامه داد: به عنوان مثال در اصل 78 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حساسیت زیادی نسبت به تغییر مرزها وجود دارد. به گونه ای که هر گونه تغییر در خطوط مرزی ممنوع است مگر اصلاحات جزئی مطابق با مصالح کشور مشروط بر اینکه یک جانبه نباشد و به استقلال و تمامیت ارضی کشور لطمه ای وارد نکند و به تصویب چهار می رسد. -پنجم کل نمایندگان مردم. هیچ کشوری با نقض حاکمیت و تمامیت ارضی خود راحت نیست.

دکتر طحان نظیف تاکید کرد: وقتی اعتراضی به اغتشاش تبدیل می شود اولین چیزی که قربانی می شود خود مطالبه و اعتراض است و نتیجه آن بی نظمی، هرج و مرج و دست اندازی به جان و مال مردم، تخریب اموال خصوصی و عمومی است. بنابراین، منتقدان و معترضان باید بیشترین حساسیت را نسبت به اضطراب داشته باشند. زیرا اولین چیزی که در قیام ذبح می شود همان چیزی است که آنها به دنبال آن هستند.

وی خاطرنشان کرد: قوانین شرایط را برای تجمعات فراهم کرده است اما اگر مشکلی وجود دارد باید از طریق قانونی حل شود. سلامت قانون نیز در تأمین این راه ها نهفته است. البته به نظر می رسد مجلس و دولت در حال تهیه طرح یا لایحه ای در خصوص برگزاری جلسات هستند. علاوه بر این، ظاهراً وزارت کشور در حال تهیه آیین نامه ای در این راستا است.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه حق اعتراض و برگزاری مجامع مسالمت آمیز (بدون اسلحه) در اصل ۲۷ قانون اساسی و تعدادی از اصول دیگر این قانون به رسمیت شناخته شده است، تصریح کرد: حق اعتراض و تشکیل اجتماعات مسالمت آمیز (بدون سلاح) به رسمیت شناخته شده است. در مواردی به جان و مال مردم حمله شد، مقدسات را هتک حرمت کردند و پرچم ایران را به آتش کشیدند. برخی کشورها و رسانه های آنها نیز از نقض حاکمیت ملی ایران حمایت کرده اند و اقدامات آنها قابل ردیابی است.

وی با تاکید بر اینکه البته مردم خط خود را از اغتشاشات جدا کرده و دشمنان را ناکام گذاشته بودند، گفت: قانون اساسی ما حق تجمع را به رسمیت می شناسد و اعتراض را جدا از اغتشاش می دانیم، اما باید توجه داشت که دشمن به دنبال آن است زیرا او از اعتراضات سوء استفاده می کرد و آنها را به شورش تبدیل می کرد. بنابراین باید مسیری برای جلوگیری از اعتراضات فراهم شود.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوالی در این جلسه که به میزبانی کانون بسیج حقوق دانان، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه برگزار شد، گفت: هر نهادی برای انجام وظایف خود باید کار کارشناسی انجام دهد و یکی ممکن است وظایف یک موسسه را از یک موسسه ایجاب نکند. انجام سایر امور ما در هیات نگهبان در چارچوب فعالیت خود کار کارشناسی انجام می دهیم و وارد قانون گذاری و تشخیص مصلحت نمی شویم.

وی همچنین بیان کرد: عدم اعمال یک اصل یا قانون به معنای مبهم بودن آن نیست. در دوره‌های مختلف، دستگاه‌ها ممکن است از اعمال یک اصل غفلت کرده باشند. البته اگر در مورد قانون اساسی سوالی باشد بررسی می کنیم و نظر خود را اعلام می کنیم.

باید بگویم؛ در پایان این همایش که با حضور علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت برگزار شد از تعدادی از خانواده های شهدای امنیت تجلیل شد.

دیدگاهتان را بنویسید