رئیسی: قانون اساسی ما اصول ثابت و تغییرناپذیری دارد/ در قانون اساسی جمهوری اسلامی بن بست وجود ندارد

رئیسی: قانون اساسی ما اصول ثابت و تغییرناپذیری دارد/ در قانون اساسی جمهوری اسلامی بن بست وجود ندارد

روز جدید رئیس جمهور با تاکید بر اینکه قانون اساسی ایران بن بست ندارد، تصریح کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به گونه ای تدوین، تدوین و نهایی شده است که در اجرا و مدیریت آن با بن بست مواجه نشویم. امور کشور ، و این یکی از ویژگی های قانون است

سید ابراهیم رئیسی صبح امروز شنبه در همایش ملی «مسئولیت اجرای قانون اساسی» قانون اساسی را میثاق ملی و مظهر انقلاب شکوهمند اسلامی دانست که تضمین کننده جمهوریت و نظام اسلامی، حقوق اساسی و آزادی های قانونی است.

وی بر این باور بود که قانون اساسی شامل مبانی و اصولی است که هم حقوق تک تک شهروندان و هم وظایف مسئولین و شرکت کنندگان را بیان می کند و گفت: اندیشمندان و صاحب نظران باید کیفیت اجرای اصول قانون اساسی را نه تنها در حوزه علمی و علمی بررسی کنند. تحقیقات اجتماعی و نظارت بسیار آموزنده و مفید خواهد بود.

وی بر این باور است که نظارت بر اجرای قانون اساسی هم برای صاحبان حقوق و هم برای صاحبان حقوق مؤثر و مثمر ثمر است تا هم صاحبان حقوق ببینند و بدانند که بر اساس قانون اساسی چه حقوقی دارند و هم صاحبان وظیفه بدانند که آیا این حقوق محقق شده است یا خیر. تعهدات آنها یا نه ?

رئیس جمهور با بیان اینکه «اگر در برخی از بخش‌های اجرای قانون اساسی ناکارآمدی وجود دارد، نباید به قیمت این قرارداد ملی نوشته شود»، افزود: قانون اساسی دارای اصول و ارزش‌هایی از جمله جمهوری‌خواهی، اسلام‌گرایی، استقلال طلبی است. و آزادی که تغییر ناپذیرند، اما علاوه بر آن روش ها و سازوکارهای اجرای قانون اساسی قطعاً قابل تغییر و اصلاح است و در صورت لزوم می توان سازوکارهای اجرای آن را بازنگری کرد.

وی با تاکید بر اینکه “قانون اساسی ایران بن بست ندارد”، گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به گونه ای تدوین، تدوین و نهایی شده است که در اجرا و اداره امور کشور با بن بست مواجه نشویم. و این یکی از ویژگی های حقوق است

وی تصریح کرد: باید در اجرای کلیه اصول قانون اساسی تلاش شود تا کلیه حقوقی که در آن تدوین، تنظیم و اعلام شده برای صاحبان حقوق محقق شود و کلیه وظایف مقرر در قانون اساسی در بخش های مختلف اجرایی، تقنینی و غیره. بخش های سیستم نیز

رئیسی خاطرنشان کرد: لازم است با برگزاری این نشست و اجلاس های علمی و حقوقی به همه مسئولان و دست اندرکاران در سراسر کشور و همه دستگاه ها و نه فقط نهادهای اجرایی اطلاع رسانی شود، اولاً قانون اساسی چه اصولی مسئول و مسئول دارد. برای اجرای آنها و ثانیاً چه کسی موفق به اجرای آن شد، آیا پیشنهادی برای اجرای جامع و متوازن وجود دارد یا خیر؟ نکته سوم این است که از کادرهای پیشرو باید پرسید که آیا در انجام وظایف محوله در قانون اساسی با موانع و مشکلاتی مواجه بوده اند یا خیر؟ به عبارت دیگر باید در چنین محیط‌هایی سامانه سؤالاتی در اجرای قانون به‌دست آید و نظرات جمع‌آوری‌شده با کمک نخبگان و دانشگاهیان پیگیری شود تا هیچ یک از اصول قانون اساسی در اجرا با تعطیلی مواجه نشود.

وی به این همکاری همه دستگاه ها، کارشناسان و ذی نفعان برای نقش آفرینی همه در اجرای قانون اساسی و نظارت بر حسن اجرای آن نگاه کرد و گفت: اساساً ارتقای اجرا و نظارت بر قانون اساسی به این معناست که همه مردم و ادارات در این حوزه نقش داشته باشند. باید توزیع شود.

لزوم ارائه آموزش در زمینه حقوق و اصول مندرج در قانون اساسی

وی در ادامه سخنان خود بر لزوم آموزش حقوق و مبانی قانون اساسی از طریق رسانه ها و مراکز پژوهشی تاکید کرد و افزود: آموزش اصول و حقوق اساسی در ابتدا مردم را به حقوق خود و در گام دوم آگاه می کند. آنها را وادار به درخواست این اساس اطلاعات و آگاهی از حقوق آنها می شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه اصل مترقی امر به معروف و نهی از منکر یکی از اصول مترقی دینی، فرهنگی و حقوقی ماست، تصریح کرد: آشنایی مردم با قانون اساسی و آگاهی مردم از حقوق خود، مردم را به استیفای این حقوق متعهد و مسئولیت پذیر می کند. برای کنترل اعمال صحیح این حقوق توسط مالکان.

گزیده ای از سخنان رئیس جمهور را در ادامه می خوانید:

*در سفرم به آفریقا با یکی از اساتید برجسته حقوق که از دوستان نزدیک ماندلا بود آشنا شدم. مرحوم ماندلا این مرد و چند نفر دیگر را مأمور نوشتن قانون اساسی جدید آفریقای جنوبی کرد، این استاد برجسته حقوق می گوید من و دوستانم تمام قوانین اساسی کشورهای جهان را مطالعه کرده ایم. قانون اساسی جمهوری اسلامی مترقی ترین قانون جهان است، جمهوری اسلامی توانست آرمان ها و دموکراسی را در قانون اساسی خود تلفیق کند.

* قانون اساسی ما اصول ثابت و تغییرناپذیری دارد. جمهوری، اسلام، استقلال و آزادی از اصول ثابت قانون اساسی ایران است. البته روش ها و مکانیسم های اجرای قانون قابل بررسی است. امکان تغییر روش ها وجود دارد.

* امر به معروف و نهی از منکر اصل هشتم قانون اساسی و از اصول مترقی دین و فرهنگ ماست. مردم باید در امر امر به معروف و نهی از منکر مسئول باشند. سازمان اداری کشور باید آماده پذیرش امر به معروف و نهی از منکر از مردم، فرهیختگان و متخصصان باشد. امر به معروف و نهی از منکر به احقاق حق و اصلاح امور و انجام تکالیف و مسئولیت ها کمک می کند.

* من خود را مدافع حقوق همه گروه ها، اقوام و مذاهب کشور می دانم. تشکیل ایران قدرتمند تنها در سایه اجرای کامل و متوازن قانون اساسی است. راز نفرت از دشمن تجلی قدرت جمهوری اسلامی است.

* برخورداری از امر به معروف و نهی از منکر به اصلاح و اصلاح امور کمک می کند. قانون اساسی مظهر انقلاب شکوهمند اسلامی است. قانون اساسی ضامن جمهوریت و اسلامیت نظام است. قانون اساسی حقوق اساسی و آزادی های قانونی را تضمین می کند. قانون اساسی ما اصول ثابت و تغییرناپذیری دارد. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بن بست وجود ندارد.

* ایران کشور انتخابات است و بر اساس قانون اساسی موجود، سازوکارهای نظام با رجوع به آرای ملت شکل می گیرد. کشورهایی که امروز از انسانیت، حقوق بشر و دموکراسی دم می‌زنند، از نظام‌های سلطنتی حمایت می‌کنند که هنوز یک انتخابات برگزار نکرده‌اند، اما از نظامی که چند سال پس از انقلاب انتخابات برگزار کرده، کینه دارند.

دیدگاهتان را بنویسید