امروزه شمشیر مبارزه اختراع و نوآوری است/الزامات اجرای سیاست های برنامه هفتم


ساعت: 16:42
تاریخ انتشار: 08/02/1401
کد خبر: 1905527

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه قم با اشاره به الزامات اجرای سیاست های برنامه هفتم گفت: استقلال ما در برابر کشورهای بزرگ دنیا در اختراع و نوآوری است. امروز شمشیر مبارزه اختراع و نوآوری است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از فردا پدرخوانده، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اجرای اصل ۱۱۰ قانون اساسی، سیاست‌های کلی برنامه هفتم را که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام و با اولویت پیشرفت اقتصادی توام با عدالت تعیین شد، به سران سه قوه ارائه کردند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح را اعلام کردند.
رهبر انقلاب اسلامی از تلاش فشرده اعضا و دبیرخانه مجمع در ارائه نظرات و مشارکت فعال قوای سه گانه و سایر ارکان نظام به نام تهیه و تصویب قانون برنامه هفتم بر این اساس تشکر کردند. سیاست ها به عنوان گامی دیگر در تحقق اهداف نظام و نظارت فعال بر حسن اجرای سیاست ها مورد تاکید قرار می گیرد.
سیاست های کلی برنامه هفتم در 7 سرفصل «اقتصادی»، «مسائل زیرساختی»، «فرهنگی و اجتماعی»، «علمی، فناوری و آموزشی»، «سیاسی و سیاست خارجی»، «دفاعی و امنیتی»، «اداری، حقوقی و قضایی» و در بند ۲۶ تصویب شده است.
بر اساس این موضوع دکتر محمد زمان رستمی از اعضای انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار . فردا پدرخوانده وی با اشاره به سیاست های کلی برنامه پنج ساله برنامه هفتم توسعه گفت: برای اجرای فرامین مقام معظم رهبری که همچون همیشه ارزشمند است، روش های بسیاری وجود دارد که بر اساس مبانی، نظرات متعدد دیدگاه ها و مفروضات اما چالش اصلی این است که در کشور نسبت به این روش ها و اصول وحدت وجود ندارد. به همین دلیل است که دستیابی به فرمایشات مقام معظم رهبری دشوار است. هم در اصول و هم در روش اختلاف نظر داریم. اما همان‌طور که خود مقام معظم رهبری چندی پیش فرمودند: بزرگان باید دیدگاه‌های خود را جمع کنند و روش مشترکی اتخاذ کنند.
وی ادامه داد: یک رویکرد مبنا و نظر است که برای رسیدن به اهدافی که حضرت آقا بیان می کنند باید روشی تدریجی و مستمر باشد; یعنی گام به گام اما پیوسته. برای رسیدن به رشد باید گام های افزایشی برداریم. انتظار رشد بالا اصلا درست نیست. یعنی با توجه به شرایط اگر انتظار رشد بالایی داشته باشیم به معنای نرسیدن به آن است
یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه قم افزود: فرم پرش که نمایش اصلی است نه تنها نتیجه نمی دهد. بلکه نتیجه معکوس می دهد. نمونه اش این است که قبل از انقلاب همه بزرگان و علما می گفتند بهره حرام است و باید لغو شود و صفر شود. می بینید سود نه تنها صفر نشد. بلکه بسیار بالاتر از کشورهای غربی است که بهره بخشی از مبانی آنهاست.

فعالیت نمایشی مثمر ثمر نخواهد بود
وی افزود: نکته بعدی این است که وقتی می خواهیم برنامه ریزی کنیم باید شرایط فعلی را بشناسیم. ابتدا باید منابع، امکانات، مردم، فرهنگ و غیره را بشناسیم. و سپس اقدام کند. تلاش برای انجام کاری به صورت نمایشی ثمربخش نخواهد بود. باید مردم و فرصت ها را بشناسیم و روندی را شروع کنیم. از نظر منابع مادی و انسانی در بسیاری از زمینه ها ظرفیت بالایی داریم و فرهنگ ما یک فرهنگ بسیار غنی است. اما باید بدانیم که بسیاری از بیماری ها در فرهنگ نهفته است. ما در فرهنگ خود بیماری های اقتصادی، مادی و عملیاتی داریم. فرهنگ دلالی و سوداگری هنوز در کشور ما حاکم است. در کشور ما نظم، وظیفه شناسی، دقت و خلاقیت در بسیاری از زمینه ها اصلا وجود ندارد. این یک اشتباه بزرگ است که فکر کنیم همه خوب هستند و می‌توانیم به سرعت از نردبان بالا برویم.
رستمی بیان کرد: عدالت را محدود به عدالت توزیعی نکنیم که با کارآمدی در تعارض است. ما عدالت را فقط عدالت توزیعی می دانستیم. اگر دقت کنید، می بینید که مقالات زیادی در مورد انصاف یا کارآمدی نوشته شده است. اما عدالت را نقطه مقابل کارآمدی می دانستند. نظریه صحیح این است که کارایی بخشی از عدالت است. شکوفایی استعداد، نوآوری، رشد و رشد اقتصادی جزئی از عدالت است و این ایده اصلی در باورها و عرفان ماست.

امروز شمشیر مبارزه اختراع و نوآوری است
وی ادامه داد: نکته دیگر این است که باید به اختراع، فناوری، نوآوری و دانش بنیان توجه زیادی داشته باشیم. استقلال ما از کشورهای بزرگ جهان در اختراع و نوآوری است. امروز شمشیر مبارزه اختراع و نوآوری است و مهد این معضل غرب است. ما باید این مطلب را یاد بگیریم که پیامبر فرمود: علم را بیاموزید، هر چند در چین باشد، به هر طریق ممکن. این سفارش بسیار ارزشمند است. یعنی اصل اقتصاد به این صورت است; یعنی هر دانشی در همه جا متولد می شود، حتی در دورافتاده ترین جاها، فوراً لازم است این دانش جدید را یاد بگیریم وگرنه عقب می افتیم.
این کارشناس اقتصادی گفت: اگر به دنبال دانش جدید نباشیم این دانش در جایی که متولد شده متمرکز می شود و بر ما مسلط می شود. پس باید دنبال کسب علم باشیم و آن را همه جا و از همه (چه مؤمن، چه منافق و چه کافر) بیاموزیم. ما نباید بگوییم که فلان حزب باطل است. بلکه باید باهوش و هوشیار باشیم تا دانش را از هر کجا که متولد می شود دریافت کنیم. ما بعد از انقلاب به این موضوع توجه نکردیم

اختراع و کار باید در کشور تشویق شود
وی گفت: موضوع مهم دیگر ترویج اختراع و کار است. ما در این دنیا ماموریت داریم که تولید کننده باشیم نه مصرف کننده. این مسائل در جامعه ما محقق نمی شود. در جامعه ما به کارگران احترام گذاشته نمی شود. کار مقدس شمرده نمی شود. در کشور ما در همه ابزارهای رسانه ای حتی صدا و سیما زمینه برای شهرت بازیگران، ورزشکاران و خواننده ها فراهم می شود. رسانه های مجازی نیز درباره این گروه صحبت می کنند. اما خبری از مخترع نیست. بنابراین، مخترع مورد احترام نیست، شناخته نمی شود و شهرت پیدا نمی کند.
رستمی اضافه کرد: وقتی به رسمیت شناخته نمی شوند استعدادیابی نمی شود و وقتی استعدادیابی نمی شود از آنها حمایت نمی شود. در نتیجه فرار مغزها داریم. تا زمانی که مخترعان و نخبگان را بیش از سایر رشته ها تشویق نکنیم، پیشرفت نخواهیم کرد. باید بپذیریم که بین دانش آموزی که در کنکور رتبه های برتر را کسب می کند و افرادی که در دانشگاه های عادی درس می خوانند تفاوت وجود دارد. به مسئولین کشور نگاه کنید، ببینید چند نفر از دانشگاه شریف هستند، چند نفر از دانشگاه آزاد و هند و…؟ سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که فارغ التحصیلان دانشگاه شریف کجا منصوب می شوند؟

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید