طرح‌های اقتصادی ملی و پیشران برنامه هفتم منطبق با سیاست‌های کلی نیست

هیأت عالی نظارت بر مجمع تشخیص

هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با توجه به بند «تعریف طرح های عظیم ملی، رانندگی، زیرساختی و جاری اقتصادی» آن را منطبق بر بند 9 سیاست های کلی مصوبه هفتم ندانست. برنامه ریزی به دلیل عدم وضوح در بیانیه.

به گزارش خبرگزاری موج


در جلسه هیأت عالی نظارت مشاوره در مورد مصلحت فصل دهم برنامه هفتم بررسی شد که به موضوعات رشد صنعت، معدن و تولید می پردازد.

در این جلسه بند الف اصل 48 که پروژه های بزرگ ملی اقتصادی، رانندگی، زیربنایی و مدرن را تعریف می کند، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. از آنجایی که برنامه های مذکور به طور شفاف بیان نشده بود، این بند مغایر با بند 9 سیاست های کلی برنامه هفتم شناخته شد. هیأت عالی نظارت بند الف ماده 48 پس از توضیحات عبدالرضا مصری نماینده رئیس مجلس و با بیان دیدگاه برخی از اعضا، چون این بند کلی است و به جای پرداختن به برنامه ها و طرح ها، خط مشی کلی داده می شود و طرح ها به طور واضح بیان و مصداق نشده است.

اعضای هیأت نظارت در ادامه بررسی جزء «1-2» حرف ب ماده 48. این بخش در مورد گشایش خطوط اعتباری برای تامین مالی بین المللی پروژه های معدنی بحث می کند. پس از توضیحات فاطمی امین نماینده رئیس جمهور و مصری نماینده رئیس شورای اسلامی، نماینده بانک مرکزی و نظرات برخی از اعضای هیات مدیره، هیات عالی نظارت تصمیم گرفت که این بند ناشی از محدودیت باشد. خطوط اعتباری به منابع بانک مرکزی و عدم پیش بینی پذیری منابع مالی که باعث ایجاد پول و تورم می شود و مغایر بند (2) سیاست های کلی برنامه هفتم است. همچنین از آنجایی که تنها طرح های معدنی برجسته شده و سایر صنایع از جمله معدن حذف شده است، بند ب (2-1) ماده 48 را دارای ابهام و مغایر با بند 3 بند 9 سیاست های کلی قانونگذار می داند.

بند ب ماده 48 جزء سوم ماده بعدی بود که هیأت عالی نظارت به آن رسیدگی کرد. در این قسمت نحوه خصوصی سازی معادن جزو وظایف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) قرار گرفته است. شوراي عالي پس از بررسي و بررسي، اين امر را يك وظيفه حاكميت و از اختيارات وزارت صنايع، معدن و تجارت و دولت و مغاير با سياست هاي كلي اصل 44 دانست.

سپس شورای عالی قسمت 1 ماده 48 بند x را مورد بررسی قرار داد. در این بخش، وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز به ایجاد شهرها، بخش‌ها و مجتمع‌های تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات است. هیأت عالی نظارت پس از بحث و بررسی و بررسی توضیحات عزیزی نماینده مجلس و فاطمی امین نماینده رئیس جمهور و ارائه نقطه نظرات اعضا به دلیل ابهام در عبارت «پسماندهای ویژه در محدوده شهری و روستایی» بر خلاف بند 3 9 سیاست های کلی نظام قانونگذاری دانش.


آیا این خبر مفید بود؟