مرزهای فرهنگی ایران منطبق بر مرزهای سیاسی نیست

به گزارش خبرگزاری موج مرکزی

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر پنجشنبه در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامي اداره کل اراک با تبریک این روز به دانشجویان افزود: ماهیت دانشگاه و دانشجویان باید مطالبه گر باشد.

وی گفت: دانش آموزان باید از کرده و نکردن خود انتقاد کنند، جامعه اسلامی جامعه ای است که مردم بدون لکنت مطالبات خود را به مسئولان بیان کنند.

وی تصریح کرد: جامعه علوی جامعه ای است که مخالفان و منتقدانی دارد و مردم آن آزادی بیان دارند.

وزیر فرهنگ و رهبری اسلامی ادامه داد: ما خود را در قبال مردم پاسخگو می دانیم، فردی که پاسخگو می شود باید در اتاق شیشه ای و نسبت به مردم شفاف باشد و هیچ چیز غیرشفاف نباشد.

اسماعیلی گفت: دانشجویان باید پاسخگوی مسئولین باشند، چه خوب است که دانش آموزی وزیر کشور خود را جسورانه و بدون لکنت سوال و انتقاد کند.

وی گفت: مسئولان صبر داشته باشند، امروز خوشحالم که در دانشگاه اراک دانشجویان بدون واسطه سعی کردند حرف خود را بیان کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با یادآوری نامگذاری روز دانشجو گفت: سه نفر از دانشجویان دانشکده فنی تهران در اعتراض به نقش مخرب آمریکا در کودتای 28 مرداد و در اعتراض به حضور ساواک به بدترین شکل توسط ساواک کشته شدند. نیکسون 70 سال پیش

اسماعیلی با اشاره به اینکه دیدار دانش آموزان اراکی سومین نشست دانشجویی در هفته گذشته در بین دانش آموزان کشور بود، گفت: شهدای زیادی در این کشور وجود دارد که از جمله آنها می توان به شهید علم الهادی، شهید شهریاری، شهید علیمحمدی، شهید رضایی و … اشاره کرد. شهید فخری زاده.» هر کدام از آنها عالم بزرگی بودند و با افتخار راه را برای رشد و تعالی کشور هموار کردند.

وی تصریح کرد: مرزهای فرهنگی ایران با مرزهای سیاسی همخوانی ندارد و دیپلماسی کشور به شدت فعال است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: هر یک از شهرستان های منحصر به فرد استان مرکزی دانشنامه ای از بزرگان کشور است که باید به آن پرداخته شود و این موضوع در سراسر کشور مطرح است.

اسماعیلی با اشاره به اینکه حوزه مدیریت فرهنگی بسیار ضعیف شده است، گفت: به عنوان مثال امسال یک سوم بودجه 20 سال پیش در حوزه کتاب در دسترس است.

وی با بیان اینکه ساخت مجتمع بزرگ فرهنگی هنری اراک از سال 1384 آغاز شده است، ادامه داد: سال 1400 که این مجموعه تحویل داده شد هنوز به پایان نرسیده و به زودی افتتاح می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: منکر مشکلات نیستم اما بدانید در این دولت مدیریت جدید فرهنگی شروع شده است.

اسماعیلی تصریح کرد: نقش دولت در حوزه فرهنگی نظارت، کمک، حمایت و تنظیم است، کار فرهنگی بر عهده حلقه های میانی و مردم است.

وی از اقدام جدید دولت مردمی در حوزه فرهنگ و هنر خبر داد و تصریح کرد: در این طرحی که دولت آقای رایضی در سال جاری انجام داد، باید یک درصد از بودجه شرکت های دولتی و بانک ها به حوزه فرهنگ و هنر اختصاص یابد. بخش هنر در قالب برون سپاری حدود 12 هزار میلیارد ریال است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه حوزه فرهنگ باید از پایه بلند شود، تصریح کرد: از امسال بودجه فرهنگ و هنر به انجمن های تخصصی اعم از انجمن های موسیقی، ادبی، هنری و غیره اختصاص می یابد. سالانه حدود 10 میلیارد ریال به هر انجمن اختصاص می یابد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه حوزه هنری پس از 13 سال تعطیلی در دولت سیزدهم احیا شد، گفت: از جمله تاییدات درجه یک این وزارتخانه می توان به ایجاد بنیاد پویا نمه ای اشاره کرد و امروز با تولید فیلم بچه ت. فیلم زرنگ که در حال اکران است، تاکنون بیش از 500 میلیارد ریال فروش داشته است.

وی گفت: ادامه داد: به زودی کتابفروشی های زنجیره ای در کشور به عنوان زیرساخت اساسی برای ترویج فرهنگ مطالعه و حفظ کتاب راه اندازی می شود، 200 کتابفروشی سیار نیز راه اندازی می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: به دنبال اصلاح امور هستیم و لیست هنرمندانی که در صندوق هنر عضویت ندارند را دریافت می کنم و در اسرع وقت این کار را انجام خواهم داد.

اسماعیلی تصریح کرد: طرح احیای کتابخانه ها تکمیل شده، بودجه آن تامین شده و به زودی و یکی پس از دیگری افتتاح می شود.

وی گفت: زیرساخت های فرهنگی بزرگی در کشور فراهم شده است، 200 کتابخانه سیار با کمک وزارت صلح به روستاها و مناطق فقیر نشین می رود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: 4 هزار کتابخانه در کشور وجود دارد و 500 کتابخانه نیز در دست ساخت است و تا 2 سال آینده افتتاح می شود.

اسماعیلی تصریح کرد: مردم کشور دارای فرهنگ بالایی هستند، 10 میلیون مشترک کتابخانه وجود دارد که از این تعداد 3 میلیون مشترک فعال هستند.