اجرای سند برنامه ریزی گیلان را به قطب تجاری کشور تبدیل می کند/ نیازسنجی اصل مهم در توسعه صادرات به کشورهای ساحلی خزر است.

ساعت: 10:52
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۱
کد خبر: 1799646

پنج هزار فرصت سرمایه گذاری در گیلان شناسایی شد. بیش از 2 سال از بیان این سخنان یونس رنجکش، مدیرکل دفتر تشویق و حمایت از سرمایه گذاری استانداری می گذرد. فرصت هایی که اگر تا کنون رونق می گرفت، بی شک گیلان را به قطب اقتصادی و تجاری کشور تبدیل می کرد. اما عدم هماهنگی بین سطوح دولتی و بوروکراسی طولانی اداری مانع تحقق ظرفیت استان شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ استان گیلان با داشتن فرصت های بکر و منحصر به فرد از جمله دریا، جنگل، کوه، بنادر اقتصادی و مناطق آزاد تجاری، مکانی مناسب برای سرمایه گذاران و توسعه در عرصه های مختلف است.

وجود مرزهای آبی و خاکی با کشورهای آسیای میانه، زمین های کشاورزی حاصلخیز، مسیر کوتاه مواصلاتی از طریق این استان و وجود معادن معدنی زمینه لازم را برای فعالیت اقتصادی و جذب سرمایه گذار دارد.

ظرفیت بالای گردشگری و کشاورزی گیلان در زمینه سرمایه گذاری

یونس رنجکش، مدیرکل دفتر تشویق و حمایت از سرمایه گذاری گیلان، پنج هزار فرصت سرمایه گذاری در گیلان را در دو سال گذشته برشمرد که از این تعداد حدود ۷۰۰ مورد به مرکز شهر گیلان هدایت شد و گفت: ۳۲ حوزه مربوط به گردشگری، کشاورزی، خدمات و دامپروری شهرستان رشت است.

احتمالاتی که اگر تا اینجا رونق می گرفت، بی شک گیلان قطب اقتصادی کشور می شد.

نیاز به نگاه کلان به سرمایه‌گذاری/ ظرفیت‌های گیلان هنوز محقق نشده است

نرگس زمانی، استاد اقتصاد دانشگاه گیلان، نهم دی ماه در گفت و گو با خبرنگار، گفت: تمامی پروژه های استان گیلان باید با سند مدیریتی سازمان مدیریت و برنامه ریزی منطبق باشد. راهی برای ورود سرمایه گذاران به استان

وی با بیان اینکه استان ظرفیت صادرات کیوی به خارج از استان و کشور را دارد اما این ظرفیت هنوز محقق نشده است، افزود: تحقق این هدف نیازمند برنامه ریزی چندین ساله و تسهیل ورود سرمایه گذاران به گیلان است.

78d6ee2e 0eec 4bae ad84 cecfa6089f0e خبر خاکستری

زمانی با بیان اینکه مسئولان استانی باید از مهارت، کمک و مشاوره یک مشاور بازرگانی برای جذب مشتری استفاده کنند، خاطرنشان کرد: ابتدا باید دید کدام محصول در کدام منطقه ظرفیت تولید و صادرات را دارد و سپس نیاز بازار هدف را در نظر گرفت. عملکرد.

تاثیر منفی واحدهای تولیدی نیمه فعال و بسته بر فرآیند صادرات / کارخانه های گیلان با 50 درصد ظرفیت خود فعالیت می کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با اشاره به اینکه برخی از کارخانه های گیلان با 50 درصد ظرفیت خود کار می کنند و برخی تعطیل هستند، ادامه داد: مشکلات و بدهی واحدهای تولیدی به بانک ها منجر به نابودی بسیاری از دستگاه های خریداری شده در تولید شد. واحدها و باید تعطیل شوند، بنابراین یکی از مهمترین اقدامات احیای این واحدهاست.

زمانی گفت: حل مشکلات بانکی و ارائه تسهیلات سرمایه در گردش یکی از راهکارهای موثر برای فعال سازی واحدهای تولیدی تعطیل است.

اجرای سند آمایش گیلان را به مرکز خرید کشور تبدیل می کند

وی با بیان اینکه ظرفیت سرمایه گذاری گیلان و وجود فرصت هایی مانند دریا، جنگل و کوه در برنامه ریزی استان دیده می شود، گفت: با آزمایش مناسب گیلان می تواند به قطب تجاری کشور تبدیل شود.

استاد اقتصاد دانشگاه گیلان با بیان اینکه کشورهای ساحلی دریای خزر مانند روسیه و آذربایجان بازارهای اصلی ما هستند که می توان با مشاوره های اقتصادی صادراتی آنها را پوشش داد گفت: گیلان می تواند با سایر کشورها واسطه شود و محصولات خود را به کشورهای همسایه صادر کند. .

9d81876c a5b8 4f52 a656 ef8644e0c13f خبر خاکستری

وی ادامه داد: گیلان ظرفیت فرآوری محصولات خام سایر استان ها و کشورها و سپس صادرات را دارد که در این صورت هزینه هایی مانند حمل و نقل کاهش می یابد.

نیازسنجی و جذب مشتری یک اصل مهم برای توسعه صادرات است

زمانی نیازسنجی داخلی و خارجی و جذب مشتری را یک اصل مهم در حوزه صادرات دانست و تاکید کرد: پس از طی این مراحل باید به سمت تولید محصولات باکیفیت و کشت دقیق آنها مانند جلوگیری از سمپاشی های اخیر برویم. .

وی عدم هماهنگی بین سطوح دولتی را یکی از عوامل موثر در کاهش جذابیت سرمایه گذار دانست و گفت: وجود مشاور اقتصادی و ارائه راهکار به مدیران استانی و هماهنگی بین مسئولان استانی از جهاد کشاورزی تا سکوت و استانداری برای افزایش فرصت ها. برای سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذار موثر است.

بوروکراسی طولانی مدت تولیدکنندگان و سرمایه گذاران را دلسرد می کند

یک استاد اقتصاد دانشگاه گیلان افزود: ابتدا باید موانع تولید برطرف شود، یعنی مشکلات بانکی شرکت های نیمه فعال و تعطیلی تولیدی برطرف شود و تولیدکنندگان از سوی مسئولان تشویق شوند.

وی با انتقاد از طولانی شدن بوروکراسی اداری راه اندازی واحد تولیدی و دلسردی تولیدکنندگان و سرمایه گذاران گفت: ادغام موسسات صدور مجوز از دلسردی سرمایه گذاران جلوگیری می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید