یک حرکت انقلابی می تواند جمهوری اسلامی ایران را به قطب صادرات آرد در منطقه تبدیل کند


ساعت: 20:58
تاریخ انتشار: 1301/07/18
کد خبر: 1902492

مخبر در اولین نشست ملی الگوی کشاورزی:

معاون اول رئیس جمهور اجرای طرح اصلاح الگوی کشت را راهکاری فرادستی برای تامین امنیت غذایی و معیشت پایدار کشاورزان عنوان کرد و تاکید کرد: اجرای صحیح سند کشت محصول استانی با توصیه ها امکان پذیر نیست و باید دستورات عمل کرد. و الزامات اقتصادی و سودآوری این طرح باید برای کشاورزان توضیح داده شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد محبر در اولی اجلاس مدل ملی کشاورزی وی که امروز (دوشنبه) در محل وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، با تاکید بر اینکه غذا و کالاهای اساسی مردم نباید وابسته به ارز باشد، به اهمیت امنیت غذایی اشاره کرد و افزود: نه تنها مردم ایران، بلکه مردم نیز هستند. اکثر کشورهای دنیا به دلایل مختلف سعی در ذخیره نیازهای خود دارند که این امر اهمیت تامین کالاهای اساسی توسط دولت را نشان می دهد.

وی همچنین به جنگ اوکراین و کمبود برخی کالاها در کشورهای اروپایی اشاره و تصریح کرد: پس از این جنگ، کشورهای جهان و حتی اتحادیه اروپا دچار مشکلات بزرگی شدند تا جایی که قفسه برخی از فروشگاه ها در کشورهای اروپایی خالی شد. کالاهای اساسی به دلیل هجوم مردم، اما در کشور ما که مردمانش ریشه دار تمدن ایرانی و اسلامی هستند، در همین شرایط خاص، تصمیم مهم اقتصادی برای رواج یارانه ها و اصلاح ارز ترجیحی گرفته شد.

وی با تبریک همراهی مردم با دولت در اجرای اصلاحات ارز ترجیحی گفت: با کمک و همراهی مردم و در طول اجرای این طرح اصلاح اقتصادی تاکنون با بحران و حمله به مغازه ها در همه جا مواجه نشده ایم. نشان دهنده بصیرت و ریشه است این تمدن مردم است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به تدوین طرح کشت محصولات کشاورزی و ابلاغ سند کشت محصولات استانی از سوی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: بررسی، بازنگری، تدوین و اجرای اصلاح الگوی کشت به مرور زمان ضروری است و اصلاحاتی در اجرای این امر باید انجام شود. طرحی که نیازمند همفکری، همکاری و تلاش جدی است، همه دستگاه ها و اختیارات سه گانه است.

مخبر با قدردانی از وزارت جهاد کشاورزی و کمیته کشاورزی شورای اسلامی در تدوین الگوی کشت های کشاورزی گفت: حضور جدی و شجاعانه مجلس و دولت در کنار هم برای اجرای این طرح نشان از اراده جدی دولت در ارائه این طرح دارد. کالاهای اساسی کشور

معاون اول رئیس جمهور افزود: کشاورزان عزیز به دنبال خدمت به مردم و کشور هستند و باید این کار را انجام دهند. توسعه الگوی کشت و با ابلاغ آن به کشاورزان زمینه های سودآوری، بهره وری و صرفه اقتصادی در اجرای این طرح برای کشاورزان قابل مشاهده است.

مخبر با بیان اینکه باید با تقویت پول ملی ارزش ریال را در دنیا تقویت کرد، گفت: مصرف گاز در کشور متناسب با جمعیت و ظرفیت های موجود نیست و از طرفی سطح تولید در کشور پایین است که باید به دلیل این مزیت خدادادی داده شود، کشور را در تولید و صادرات گاز به نقطه مناسبی برسانیم.

این مخبر، فعال نشدن بخش خصوصی در اقتصاد ایران را یکی از معضلات مهم اقتصادی کشور می داند و ادامه می دهد: در حال حاضر بیشتر امور در وزارت کشاورزی توسط بخش خصوصی و کشاورزان انجام می شود که باید انجام شود. الگویی برای سایر نهادها باشد و تا پایان دولت سیزدهم به سمت عبور از مرز تهدید تامین کالاهای اساسی در کشور حرکت کنیم و بتوانیم تا 70 درصد نیاز خود را در این بخش تامین کنیم. داخلی

معاون اول رئیس جمهور همچنین به امکانات کشور در زمینه سیلوها و کارخانه های ذخیره سازی گندم مورد نیاز برای تولید آرد اشاره کرد و تصریح کرد: با یک حرکت مدبرانه و انقلابی می توانیم جمهوری اسلامی ایران را به قطب صادرات آرد در منطقه تبدیل کنیم. را می توان یکی از مولفه های اقتدار دانست.

مخبر ادامه داد: در حال انجام است طرح کشاورزی مدل اجرای و توسعه سیاست ها باید به عهده بخش خصوصی کشاورزی باشد و همچنین اجرای این سیاست ها باید اقتصادی، سودآور و در دسترس کشاورزان تلقی شود.

معاون اول رئیس جمهور همچنین بر توسعه سرزمینی، بیمه، تامین مالی زنجیره ای و ایجاد فرصت برای صادرات محصولات کشاورزی تاکید کرد و افزود: اقتصاد کشور باید در عرصه بین المللی حرکت رو به جلو را آغاز کند و موقعیت جغرافیایی جمهوری اسلامی می تواند یکی از فرصت ها باشد. ورود اقتصاد ایران به چرخه اقتصاد بین الملل.

مخبر ادامه داد: تمامی کشورهای مرزی خزر نیازمند مسیر ترانزیتی جمهوری اسلامی هستند و دولت کمیته ای را برای ایجاد مسیر ترانزیتی شمال به جنوب و دسترسی کشورهای مرزی خزر به بنادر جنوبی ایران تشکیل داده است و تصمیمات آن باید به گونه ای عملی شود. در اسرع وقت .

معاون اول رئیس جمهور نیز در ابتدای سخنان خود با تبریک هفته وحدت و میلاد پیامبر اعظم گفت: ما بیش از گذشته به وحدت نیاز داریم. وحدت از خانواده شروع می شود و به شهر و کشور و جهان اسلام تسری پیدا می کند و ضرورت وحدت به این دلیل است که وقتی گرایشی در دنیا اقتدار پیدا می کند طبیعتا مخالفت با آن بیشتر می شود و دشمن نیز هدفش این است که یکپارچگی کشور را بر هم بزند. اسیر شد و مورد حمله قرار گرفت.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: در نهضت انقلاب اسلامی، رژیم طاغوتی برای به تاخیر انداختن پیروزی انقلاب بر لشکرهای مردمی سوار شد و پس از پیروزی انقلاب، دشمن بر حرکت های قومی، مذهبی و منطقه ای تکیه کرد. برای برهم زدن آرامش کشور

کشاورزان آماده اجرای الگوی کشت هستند

در این مراسم وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به دانش لازم برای توسعه الگوی کشت وی در کشور تاکید کرد: کشاورزان آمادگی اجرای الگوی کشت را دارند و الزامات اجرایی یکی از مشکلات بر سر راه اجرای این طرح است.

وی با بیان اینکه کشاورزی محبوب ترین و خصوصی ترین بخش اقتصاد کشور است و دولت باید در اجرای این طرح مطلوبیت و جذابیت اقتصادی ایجاد کند، تصریح کرد: این کار تنها وظیفه جهاد کشاورزی نیست بلکه دولت و دولت است. باید برای اعمال الگوی کشت به میدان بیایند.

وی بیان کرد: در اجرای اصلاح ارز ترجیحی در حوزه غذایی یکی از محورهای اصلی اجرای این طرح این بود که با حمایت رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور در حوزه کشاورزی به ثبات رسیدیم. امنیت در تامین کالاهای اساسی

وی تصریح کرد: به عملکردمان اطمینان داریم طرح کشاورزی مدل مشکلات آن در کشور حل می شود و در عین حال معیشت کشاورزان نیز به نقطه آرامش می رسد.

وی گفت: یارانه کشت باید در بودجه سال آینده بین کشاورزان توزیع شود و با افزایش بهره وری کشاورزی به برداشت بیشتری برسیم.

وی کاهش مصرف آب به سه میلیون مترمکعب، افزایش یازده درصدی تولید و ضریب خودکفایی و صرفه جویی 2.2 میلیارد دلاری را از مهمترین مزیت های اجرای این طرح دانست.
همچنین در این مراسم معاون اول رئیس جمهور از سند کشت محصولات استانی در سال زراعی 1401-1402 رونمایی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید