گرانی شدید ارز محلی برای رانت خواران می شود/ بازگشت آرامش به اقتصاد و جلب اعتماد مردم کشور را به قطب صنعتی منطقه تبدیل می کند.


ساعت: 08:51
تاریخ انتشار: 1301/09/12
کد خبر: 1914498

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه بازگرداندن آرامش به اقتصاد و جلب اعتماد مردم، کشور را به قطب صنعتی منطقه تبدیل می کند، گفت: گرانی شدید ارز مورد سوء استفاده رانت خواران قرار می گیرد و تاکید کرد: دولت باید داشته باشد. یک طرح کنترل اقتصادی

بهنام ملکی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ; وی در حوزه نوسانات قیمت ارز و سیاست های اجرایی اعمال شده بر اساس آن، تصریح کرد: در دنیای اقتصاد هر چیزی ممکن است به شرطی که اقدامات منطقی، علمی و عملی باشد.


افزایش شدید ارز توسط رانت خواران استفاده می شود



وی ادامه داد: باید دید برای رفع این مشکلات چه اقداماتی انجام می شود و در نظر داشته باشیم که جدای از مشکلات بین المللی، بسیاری از این مشکلات داخلی است و افرادی که سیاست گذاری اقتصادی را تعیین می کنند باید بدانند. افزایش و کاهش نامنظم و شدید قیمت ارز می تواند ساختارهای اقتصادی کشور را تخریب کند.

بیشتر بخوانید:
کانال های مجازی با اخبار غیرواقعی سوار بر انتظارات تورمی می شوند/ هیچ اتفاق واقعی و اقتصادی برای افزایش قیمت ارز رخ نداده است.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: ما قبلا این تجربه را داشته ایم و دیده ایم که چگونه افزایش قیمت ها و سیاست های ناکارآمد داخلی به معیشت مردم آسیب وارد کرده و با افزایش های پی در پی زندگی بسیاری از دهک ها از تعادل خارج شده است، در حالی که کسانی که اطلاعاتی در این زمینه داشتند. ذینفعان این نوع سوء مدیریت عبارت بودند از: اما در این مسیر اکثریت جامعه قدرت خرید خود را از دست دادند و با مشکلات حادی مواجه شدند.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار بود همین اتفاقات تکرار شود و شاهد افزایش یا کاهش شارپی باشیم قیمت ارز ما فقط به نفع دلالان کار کرده ایم.


دولت باید برای کنترل اقتصاد برنامه داشته باشد



ملکی تاکید کرد: باید برای کنترل اقتصادی برنامه ریزی شود و اگر قرار است درآمد ارزی ما از طریق مبادله و صادرات افزایش یابد یا پول بلوکه شده آزاد شود، اولویت کشور باید سرمایه گذاری در فعالیت های کوچک تولیدی باشد که معیشت را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی با اشاره به اینکه به جای بخش سوداگرانه باید بخش تولیدی تقویت شود، گفت: امیدوارم به زودی بر خلاف روال گذشته شاهد بهبود تصمیم گیری در اقتصاد ملی و روند رشد ملی باشیم. اقتصاد برای رشد به ویژه در تولید و صادرات محصولات دانش بنیان تلاش خواهد کرد.

وی ادامه داد: تحلیل های غلط، منافع ملی را قربانی منافع جناحی و سیاسی می کند و برنامه ریزی ها مکمل یکدیگر نیستند و موجب ناامیدی اقتصادی می شوند. به عنوان مثال امروز ناامیدی عجیبی در بورس حاکم است و سرنوشتی نامعلوم دارد و زیان 50 میلیون ایرانی ادامه دارد.


برقراری آرامش در اقتصاد و جلب اعتماد مردم، کشور را به قطب صنعتی منطقه تبدیل می کند



این کارشناس اقتصادی در پایان به مسکوت ماندن پرونده های بزرگ فساد (مثلا سکه سامان) اشاره کرد و گفت: این گونه مفاسد 32 هزار نفر را در تاریکی قرار داده و هنوز پس از گذشت سال ها نتیجه قطعی حاصل نشده و عدالت برقرار نشده است. امیدواریم دولت انقلابی بتواند با رفع این نوع فساد اعتماد را به اقتصاد کشور بازگرداند. بازگرداندن اعتماد شاهد پایان مشکلات و ناآرامی های ماه های گذشته باشیم و صنایع ما به ستون های صنعتی در منطقه تبدیل شوند.

دیدگاهتان را بنویسید