بحران اقتصادی امروز ناشی از انباشت ناکارآمدی دولت سابق است/ برخی رانت خواران به دنبال سیاه نمایی راه حل مورد نظر هستند.


ساعت: 10:20
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۲۲
کد خبر: 1838234

امینی با بیان اینکه در حوزه اقتصادی و معیشتی مردم تصمیمات خوبی گرفته شده است، گفت: مشکلاتی که امروز مردم کشور با آن دست و پنجه نرم می کنند نتیجه بی کفایتی و عدم تصمیم گیری صحیح مدیران در دولت قبل است. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کاسم امینی پژوهشگر سیاسی هرمزگان در گفت و گوی تفصیلی با هرمز گفت: در تحلیل اقتصاد سیاسی دولت اصلی و همچنین اقتصاد سیاسی ایران در شرایط کنونی باید به چند نکته اشاره کرد. اولین مسئله این است که دولت باید وضعیت اقتصادی مردم را بهبود بخشد و همچنین این ذهنیت و تشویش ذهنی مردم در رابطه با گرانی کالاها، افزایش قیمت، کنترل تورم و ریشه کنی فقر و رفع فاصله طبقاتی. اهتمام جدی داشته باشند و کار دولت را در اولویت قرار دهند. امروز باید همینطور باشد.

وی افزود: معتقدیم دولت آقای رئیسی و شخص رئیس جمهور مردی هستند که با توجه به سوابقی که از عملکرد اقتصادی رئیس جمهور تاکنون قابل ارزیابی است، فعالانه به دنبال حل این وضعیت اقتصادی و همچنین بحران های اقتصادی هستند. در این دوره از جمله مسکن، گرانی، اجناس درگیر بودند و ما این اعتماد را به شخصیت رئیس جمهور داریم و با توجه به شناختی که از ایشان و آرمان گرایی و عدالتخواهی ایشان داریم، رئیس جمهور می تواند با این مشکل برخورد کند، بله. کار خود را توانمند و اولویت بندی کند و بتواند نیروهای دلسوز و متعهد را برای حل بحران اقتصادی که امروز با آن روبرو هستیم بسیج کند.

بحران اقتصادی امروز میراث دولت گذشته است

این پژوهشگر سیاسی هرمزگان گفت: این بحران اقتصادی و شرایط فعلی اقتصادی که در آن گرفتار هستیم محصول گذشته و میراثی است که از دولت های گذشته به این دولت منتقل شده و این بحران ها انباشته شده و امروز شاهد آن هستیم. لجام گسیخته تورم در جامعه هر از گاهی این تورم افسارگسیخته وارد حوزه های خاصی مانند مسکن، تجهیزات و نیازهای اولیه مردم، سکه، خودرو می شود و ذهن و جان مردم را تحت تاثیر قرار می دهد، دولت باید فکری برای این موضوع بکند. اقداماتی که در این زمینه از سوی دولت شاهد هستیم، در راستای حل این مشکل است.

امینی ادامه داد: اگر بخواهیم تحلیل درست و منصفانه ای از دولت سیزدهم داشته باشیم باید به این فکر کنیم که آقای رئیسی در چه شرایطی چه دولتی گرفته است؟! دولت که بدهی های جدی به بانک مرکزی داشت، شاهد صف های طولانی برای اقلام اساسی مانند روغن و مرغ بود و امروز دولت توانسته حداقل نسبت به قبل از این دوران عبور کند و آرامش نسبی ایجاد کند. دیر نکنید، این به این معنا نیست که مردم آسیبی نبینند و وضعیت اقتصادی خوبی ندارند، بلکه به این معناست که این مشکلات وجود دارد و دولت باید برای رفع آن و همچنین اقداماتی که انجام داده تلاش جدی کند. دور به عنوان مثال در حوزه مسکن نسبت به سال گذشته شاهد کاهش قیمت مسکن هستیم، اما در برخی از مسائل مانند صنعت خودرو، انتظار داریم دولت آقای رئیسی با مدیریت جدی و انقلابی این اختاپوس های اقتصادی را در اختیار بگیرد. صنعت و خودروسازی خانواده این صنعت است، دست خود را قطع کنید تا مردم ببینند و احساس کنند که دولت گام های مهمی برداشته است.

دولت فعلی به زمان بیشتری نیاز دارد

وی گفت: بر اساس نظرات کارشناسی که اکثر کارشناسان ارائه می دهند، اگر بخواهیم اقدامات اصلی دولت و نتایج این اقدامات را ببینیم، حداقل به چند سال زمان نیاز داریم و معجزه یک شبه اتفاق نمی افتد و دولت باید کار خود را انجام دهد، ادامه داد: «ادامه حرفه ای و مبارزه با این مفاسد و کوتاه کردن دست این افراطیون فاسد عواقب خود را دارد، ممکن است درگیری هایی باشد که امروز در فضای مجازی شاهد آن هستیم. دولت و اقداماتش آسیب دیده است، واکنش نشان داده اند و آنها را به دنبال دارد. فضا را تار کنید تا حقیقت و عدالت در این زمینه دیده نشود.

پژوهشگر سیاسی هرمزگان گفت: رسالت همه به ویژه نخبگان و رسانه ها این است که در این میان سیاه نمایی ها را از تیرگی فضا و گمراهی اذهان مردم و برآورده شدن توقعات مردم جلوگیری کنند، در این زمینه شفافیت وجود دارد. دولت سیزدهم کار خود را به خوبی انجام داده اما شاید هنوز نتواند نتیجه این کار را در فضای مجازی و رسانه ها به اطلاع عموم برساند.

شفاف سازی ادامه دارد

امینی افزود: از این رو وی از دولتمردان آقای رئیسی و شخص رئیس جمهور و همچنین کسانی که با دولت صحبت می کنند می خواهد که در این زمینه شفافیت بیشتری داشته باشند و اذهان مردم را آرام کنند و آرامش را برای مردم به ارمغان آورند و این می تواند بسیار سازنده است. «علاوه بر این، اقدامات دولت در فضای مجازی متأسفانه نتوانست نتیجه این اقدامات را که می تواند اتفاقات اقتصادی خوبی باشد برای مردم توضیح دهد.

وی افزود: سخنگوی دولت و همچنین سخنگویان وزارتخانه های تخصصی و وزارتخانه های مرتبط و شخص رئیس جمهور باید در فضای مجازی آگاهی بیشتری داشته باشند و جریان های اصلی فضای مجازی را تحت کنترل خود درآورند چرا که امروز شاهد هستیم کسانی که این کار را انجام داده اند. فساد دیروز: «اقتصادی و مقصران این نابسامانی‌های اقتصادی امروز مطالبه‌گر بودند و در رسانه‌های مجازی جای مستضعفان و مستضعفان را می‌گیرند، بنابراین رسانه‌های انقلابی باید کار خود را به خوبی و به نحو احسن انجام دهند و از دولت تشکر کنند. کار خوبی انجام داده است.

دولت آقای رئیسی نمی تواند مشکلات ما را حل کند

پژوهشگر امور سیاسی هرمزگان با اشاره به اینکه دولت آقای رئیسی در بسیاری از زمینه ها در تصمیم گیری «نمی توان» و قرار دادن «ما می توانیم» در صحنه موفق بوده است، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در وضعیت تاج، روزانه 700 تا 800 نفر از دست می دهند. زندگی می کند، اما امروزه این تعداد به کمتر از 10 نفر کاهش یافته و به یک رقمی رسیده است. چه کار بزرگی انجام شده است و چه کسی معتقد بود ایران که روزگاری بیشترین تعداد قربانیان تاج و تخت را در خاورمیانه داشت امروز مجرد شود؟! این نشان می دهد که دولت توانایی حل و فصل و مدیریت موارد “نمی تواند” را دارد، واردات واکسن و تولید آن در داخل کشور بسیار مهم بود و همه اینها با فرهنگ سازی خوب و قوانین و مقررات خوب می توانست از امواج مختلف تاج عبور کند. ب. او را بازداشت می کنند. به طوری که امروز هیچکس نگران شیوع ویروس کرونا نیست، می توان نتیجه گرفت که دولت اقدامات مهمی در این زمینه انجام داده است که قابل تقدیر است.

جنگ رسانه ای در عرصه اقتصاد مشهود است

امینی گفت: در حال حاضر در جنگ رسانه ای و جنگ فرهنگی به سر می بریم و رسانه های دشمن و رسانه های متخاصم در داخل و خارج از کشور هجمه های زیادی را به دنبال دارند و اذهان مردم را منحرف می کنند و جامعه امروز ما بیش از این نیاز به آرامش و آرامش دارد. هرچیز دیگری.» فضای عمومی جامعه حاکم است.البته ما نسبت به کشورهای دیگر جایگاه بسیار خوبی داریم و کمتر کالای اساسی وجود دارد که بعد از آن در کشورمان به سختی پیدا شود، اما گاهی مدیریت نادرست و عجولانه یا نادرست است. تبلیغات، او توانست به تولید انرژی فکری برای دشمنان و ایجاد مشکلات برای کشور کمک کند.

وی گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران منابع زیادی دارد، روابط خوبی در سیاست خارجی دارد، همه اینها به اقتصاد کمک می کند و آینده خوب است، مذاکرات بین المللی ایران با کشورهای اروپایی که می تواند تا 70 و 80 درصد باشد. جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه، عضویت ایران در شانگهای و امثال آن بسیار خوب و سازنده بود، در شرایطی که اروپا، روسیه و آمریکا درگیر جنگ های روسیه و اوکراین هستند، جمهوری اسلامی توانسته است بین المللی خود را به ارمغان بیاورد. موقعیت و عقلانیت در پیش‌زمینه و همچنین در جریان کودتای پاکستان یا مسئله طالبان در افغانستان و جنگ یمن، جمهوری اسلامی توانسته صلح منطقه‌ای را در مواجهه با این بحران‌ها حفظ کند. تاثیر منفی بر اقتصاد داخلی ایران داشته است، اما دولت آقای رئیسی به خوبی توانسته این مواضع را ارتقا دهد و سیاست خارجی متعادل و مناسبی را ارائه دهد که بیشتر بر خنثی کردن تحریم ها و عملیات دشمن متمرکز است. روانشناسی دشمنی بوده و هست که در آینده نزدیک پیامدهای خود را بر توسعه اقتصادی جامعه خواهد گذاشت.

دشمن به دنبال ماهیگیری گل آلود است

پژوهشگر سیاسی هرمزگان با بیان اینکه دشمن همواره به دنبال فرصتی برای صید ماهی از آب گل آلود ملت های مسلمان است و در حوادث مختلف شاهد این موضوع بوده ایم، گفت: در سال های 87، 88 و 96 و 97 در آنچه گذشت این است که ایران قصد دارد. بحران‌های داخلی ایران را بسیار پررنگ جلوه دهیم و از طرفی بیشتر دستاوردهای جمهوری اسلامی را کوچک و ضعیف کنیم، اینها ترفندهای دشمن در جنگ نرم و جنگ رسانه‌ای است و ما باید برعکس عمل کنیم. و نکاتی که منجر به اتحاد و آرامش ما و تلاش برای ترمیم آسیب ها می شود، می توان گفت که سیاست اقتصادی و اجتماعی خوبی در این زمینه ها داشته ایم.

در مسائل اقتصادی نباید احساساتی باشیم

امینی با تاکید بر اینکه در مسائل اقتصادی نباید احساساتی شد و تحت تاثیر هجمه های رسانه های دشمن قرار گرفت، گفت: امروز جنگ است، جنگ رسانه ای است، به واقعیت های جامعه نگاه کنیم. امروز می بینیم که تا کجا پیش رفته ایم، دولتمردان ما هستند که توانستند گفتمان حل مشکلات جامعه را نهادینه کنند و همه احساس مسئولیت و دغدغه می کنند، این منجر به شکل گیری وحدت ملی و فکر حل مشکلات اجتماعی می شود.بیشتر باشید در جامعه

وی تصریح کرد: نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که مردم از مسئولان چه انتظاری دارند، هر چقدر هم که مسئولان به شعار خودشان عمل کنند این بهترین دارو و خانه بیماری های اجتماعی است. وقتی مردم احساس می کنند مسئولان در سطح طبقاتی مردم زندگی می کنند، مردم در مقابل فشار سخت ترین شرایط، محبوبیت امام خمینی رحمه الله علیه، مقام معظم رهبری و شهید رجایی ایستادگی می کنند، چرا که مردم بودند و مثل مردم زندگی کردند. .هر چه فاصله مسئولان و مردم بیشتر باشد مردم از مسئولان بیشتر فاصله می گیرند.

مردم به درخواست عدالتخواهی آقای رئیسی رای مثبت دادند

کارشناس سیاسی هرمزگان گفت: امروز اگر می بینیم که مردم به آقای رئیسی و گفتمان عدالت خواهی و مبارزه با بی عدالتی رای داده اند به این دلیل است که مردم فکر می کنند آقای رئیسی از جنس خودشان است و مثل مردم زندگی می کنند. بنابراین آنها به او اعتماد کردند و دولت باید تمام تلاش خود را بکند تا اعتماد مردم خدشه دار نشود. هیچ آسیبی برای یک نظام سیاسی بیشتر از از دست دادن اعتماد مردم به آن نظام سیاسی نیست.

امینی با بیان اینکه بزرگترین و بهترین سرمایه ایران و انقلاب اسلامی اعتماد مردم به نظام و کارکنان است، تاکید کرد: اگر این باور زیر پا گذاشته شود با هیچ دارو و نسخه ای درمان نمی شود، دولت باید تلاش کند دور از اعتماد مردم سرافراز و این امر محقق نمی شود مگر با خدمت صادقانه به مردم و با در نظر گرفتن آرامش مردم تا بتوانند فشار را از مردم دور کنند و این ممکن است.

وی گفت: ایران در بسیاری از زمینه ها سربلند بوده است، ایران به کنترل کرونا، مبارزه با زیاده خواهی های اروپایی و آمریکایی افتخار می کند و اروپایی ها امروز برای جمهوری اسلامی ایران دعا می کنند و این نشان دهنده این است. هر جا مردم را به صورت خاص خطاب می کنیم، حرف مردم را می شنویم و مشکلات مردم را حل می کنیم، مردم به یک اندازه اعتماد می کنند و این جایگاه بین المللی جمهوری اسلامی و نظام سیاسی مورد تشویق قرار می گیرد و در نگاه بین الملل جنبه دیگری دارد. و جایگاه ارزشمندی است و آن این است که این نظام سیاسی مورد حمایت مردم است و با هیچ حرکتی سرنگون نخواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید