سیاست ارزی دولت روحانی به ضرر مردم و به نفع رانت خواران بود/ حذف ارز ترجیحی نشان از شجاعت دولت اصلی است.


ساعت: 10:14
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۲۲
کد خبر: 1838225

مجید قربانی با بیان اینکه سیاست غلط توزیع ارز ترجیحی دولت روحانی نه تنها باعث رانت، تورم و فساد می شود، بلکه به ضرر مردم نیز می شود، گفت: با توجه به اینکه دولت روحانی در این زمینه اقدام می کند، باید به این موضوع توجه کند. وی گفت: این ارزهای ترجیحی درآمد برخی افراد خاص و سرشناس شده است تا زمینه سود هزاران میلیاردی را فراهم کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مجید گربانی در گفت و گو با بالا، با اشاره به اصلاح شیوه توزیع ارز ترجیحی و یارانه کالاها در دولت سیزدهم، گفت: نحوه توزیع ارز ترجیحی قبلا باعث شده بود رانت های سرمایه داری که سیاست دولت است کاهش یابد. آثار زیانبار این سیاست

وی از افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ که پیش بینی می شود در روزهای آینده اتفاق بیفتد اجتناب می کند. وی افزود: دلیل اصلی این امر به طور مستقیم به حذف ارز ترجیحی مربوط می شود که با سیاست دولت قبل در توزیع این ارز منجر به رانت و زیان های اقتصادی زیادی در کشور شد.

این دکترای اقتصاد خاطرنشان کرد: البته این قیمت ها پس از لغو ارز ترجیحی اجتناب ناپذیر است، چرا که فلسفه ارز ترجیحی واردات کالاهای اساسی با دلار ۴۲۰۰ تومانی است تا این کالاها برای مردم ارزان شود؛ به طوری که این قیمت ها برای مردم ارزان تر می شود. متأسفانه این سیاست دولت قبل عملاً تنها با شعار ختم شد.

سیاست توزیع ارز ترجیحی دولت روحانی به ضرر مردم تمام شد

پیام نور، مدرس دانشگاه ادامه داد: قرار دادن منافع هزاران میلیارد دلاری.

88327db9 4f47 4f52 a334 967a6d1fe082 خبر خاکستری

قربانی گفت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم از همان ابتدا با جسارت اصلاح این موضوع را در دستور کار خود قرار داد و در لایحه ای لغو نرخ ترجیحی ارز را به مجلس فرستاد.

وی گفت: این موضوع در کمیته مشترک بسیار مطرح شد و موافقان و مخالفانی داشت، زیرا می‌دانستند که طبیعتا تورم‌زا خواهد بود. بنابراین جسارت دولت سیزدهم این است که آنچه را که می داند در ابتدای راه درست است و در درازمدت به نفع مردم است انجام دهد.

لغو ارز ترجیحی نشان از شجاعت دولت سیزدهم است

این دکترای اقتصاد افزود: دولت سیزدهم می توانست محافظه کارانه عمل کند و به قول خودشان این کار را نکند، اما می توانست همان رویه دولت قبل را ادامه دهد تا اندکی آن را تثبیت و توجیه کند و در نهایت آن را در اذهان عمومی توجیه کند. برای رسیدگی به مسائل در آینده. “از این بگذرید.

استاد دانشگاه پیام نور گفت: از آنجایی که ادامه روند گذشته می تواند آسیب های جدی تری به اقتصاد کشور وارد کند، به نظر می رسد بیشتر تورم و نقدینگی وحشتناکی که در دولت قبل رخ داد، ناشی از همان ناآگاهی رانت ها بوده است. ارز ترجیح داده شد.

قربانی گفت: دولت سیزدهم با آگاهی از این کاستی ها و آسیب ها وارد این حوزه شد و چند روز پیش که تایید شد این اتفاق می افتد و حذف ارز ترجیحی تصویب شد، طبیعتا آثار تورمی آن را می بینیم.

وی اذعان داشت: البته در بحث گرانی اقلامی مانند ماکارونی و نان که مطرح شده و خوشبختانه هنوز اتفاق نیفتاده است، جدای از بحث ارز ترجیحی، بحث کاهش عرضه جهانی گندم نیز مطرح شده است. مطرح شده است.



0051a4f8 9bd5 46e5 a62b 89583aa76409 خبر خاکستری
این دکترای اقتصاد گفت: دو کشور روسیه و اوکراین که وارد جنگ شدند میزان قابل توجهی گندم و غلات تولید می کنند که این دو کشور همه دنیا را با شوک و بحران مواجه کرده اند و ایران بدون استثنا بود.

پیامدهای کارشکنی دولت قبل در تعیین نرخ پایین خرید تضمینی گندم

استاد دانشگاه پیام نور تاکید کرد: البته موضوع بعدی به کارشکنی دولت روحانی در سال 1400 در قیمت خرید تضمینی گندم برمی گردد که به دلیل رقم بسیار پایین 550 تنی برای کشاورزان بسیار نامطلوب بود و به عنوان در نتیجه 13 میلیون تن گندم است. برای تبدیل آرد به نانوایی، ماکارونی و قنادی به آن نیاز داشتیم، اما در نهایت تنها 5 میلیون تن توسط کشاورزان دولتی به عنوان خرید تضمینی فروخته شد و دولت سیزدهم مجبور شد کسری را با واردات گندم جبران کند.

قربانی گفت: گندم یک کالای استراتژیک در هر کشوری است و ما که در تولید گندم به خودکفایی رسیده بودیم مجبور به واردات شدیم که قطعا مشکلاتی را برای ما ایجاد می کند و بخشی از این افزایش قیمت به دلیل همین مشکل است. “

وی افزود: دولت سیزدهم با اصلاح این سیاست غلط و با درک درست از اهمیت تولید گندم، قیمت خرید تضمینی را 11 هزار و 500 تن اعلام کرد که بیش از دو برابر قیمت تعیین شده توسط دولت روحانی است.

تفاوت تورم دولت روحانی و رئیسی

وی گفت: مسلما یکی از آثار حذف ارز ترجیحی تورم خواهد بود اما موضوعی که باید به آن توجه شود این است که بین این تورم و تورم قابل توجهی که تجربه کرده ایم تفاوت وجود دارد. یعنی دو سه سال پیش چیزی که دیدیم تورم موضوعی بود که به صورت ماهانه اتفاق می افتاد.

استاد دانشگاه پیام نور ادامه داد: قیمت کالاها به هیچ وجه ثابت نبوده و هفته به هفته گاهی روز به روز و گاهی ماه به ماه در حال افزایش بوده است، اما وقتی ارز ترجیحی حذف و مشخص می شود و برخی دیگر نمی توانند. منفعت این رانت است و این بهانه ای برای تولیدکنندگان خواهد بود، البته قیمت اعلام شده از سوی دولت و نهادهای ذیربط قیمتی است که ثبات بیشتری دارد.

لزوم همراهی مردم برای غلبه بر اصلاحات اقتصادی/یارانه تاریخی، سیاست دولت برای محدود کردن شوک قیمتی

قربانی گفت: تنها در این دوره انتقالی است که همه باید دست به دست هم دهیم تا از این چرخش تاریخی اقتصادی عبور کنیم و بتوانیم به ثبات لازم دست پیدا کنیم.



bd91022f 7a73 4866 a859 c0fe6ce3c147 خبر خاکستری
وی خاطرنشان کرد: این دوره گذار همانطور که شاهد هستیم منجر به افزایش نسبی قیمت کالاها می شود که البته دولت نیز با آن مواجه خواهیم شد تا بتوانیم تا حدودی این شوک قیمتی را کنترل کنیم، یارانه معیشتی در اختیار ما قرار دهد. هزینه اولیای دم.«خانوار واریز کرده است.

وی افزود: در واقع این یارانه پرداخت شده است تا مصرف کنندگان هدفمند شوند تا بتوانند با افزایش قدرت خرید، کالاهای اساسی مانند مرغ، تخم مرغ و سایر اقلام را تهیه کنند تا بتوانیم از آن استفاده کنیم. شوک قیمتی را که پس از حذف ارز ترجیحی رخ می دهد و می تواند چندین ماه طول بکشد را پشت سر بگذارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید