مقاومت رانت خواران؛ اصلاح مانع دلار

مقاومت رانت خواران؛  اصلاح مانع دلار

دلار در این هفته به طور عجیبی به بالاترین حد خود رسید و در چند روز گذشته از مرزهای روانی عجیب خود عبور کرده است. واکنش ها و اظهارنظرها نیز همزمان با افزایش نرخ ارز داغ شد و یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی در مورد وضعیت فعلی بازار ارز و افزایش چشمگیر قیمت دلار گفت: مشکل اینجاست که سیاست های ارزی نسبت به گذشته تغییری نکرده و همچنان همان سیاست های انفعالی را در قبال بازار غیررسمی دنبال می کنیم. نوسانات روزافزون دلار در شرایطی است که محمدرضا فرزین به بانک مرکزی آمد و سیاست های جدیدی را اعلام کرد، به نظر می رسید بازار دلار ثبات و آرامش پیدا کند، اما به نظر می رسد نوسانات متوقف نشده است. این عضو کمیسیون صنایع و معادن در گفت و گو با یکی از رسانه ها افزود: در حالی که اکنون 97 درصد ارز توسط بانک مرکزی کنترل می شود، قیمت در بازار غیررسمی 3 درصد تعیین شده است که چنین نیست. سازگار با عقل سلیم و متاسفانه، در حالی که دولت و کارمندان. اگر بانک مرکزی برنامه ای برای جمع آوری بازار غیررسمی نداشته باشد، وضعیت به همین منوال است و شاهد تغییری نخواهیم بود.» نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس افزود: در واقع بازار غیررسمی تنها است. برای تامین ارز قاچاق و قاچاقچیان مفید است وگرنه برای کشور خوب نیست.» علاوه بر این، کارکرد بازار غیررسمی در حال حاضر فقط این است که با این قیمت‌گذاری افسارگسیخته که به ریشه اقتصاد ضربه می‌زند، تورم را تحمیل می‌کند و شوک‌های تورمی ایجاد می‌کند. مردم با وجود اینکه با دلار معامله نمی کنند، کاملا تحت تاثیر نرخ های افسارگسیخته ارز هستند و این روند باعث ثبات و تعادل در بازارها نمی شود. به نظر می رسد بهاری ها این روزها سیاست های جدیدی برای کنترل بازار دارند. آن طور که بهارستانی ها می گویند، مرتب با مسئولان بانک مرکزی دیدار می کنند و در صحن و کمیسیون ها نیز حضور دارند. ایزدا نماینده مجلس در این خصوص گفت: مشکلی که وجود دارد این است که در موضوع ارز اختلاف نظر زیاد است و از طرفی به نظر نمی رسد بانک مرکزی برنامه ای داشته باشد. برای ایجاد تغییرات در بازار غیررسمی.» در حالی که دولت باید از تجربه تلخ 30 سال اخیر در بازار ارز درس گرفته و یک بار برای همیشه عملیات واقعی در بازار انجام دهد که یکی از نکات مهم آن است. حذف بازار غیررسمی و همچنین تفکیک بودجه به ارز و ریال در ماده کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید شد که قانونی در خصوص تفکیک بودجه به ارز و ریال وجود دارد و مجلس آن را به تصویب رسانده است. در ابتدای کار خود افزود: متاسفانه قانون اجرا نمی شود.عضو کمیسیون صنایع و مجلس شورای اسلامی درباره نقش مجلس در کنترل بازار ارز گفت: همانطور که اشاره کردیم آرای مختلف در مجلس که به هر حال جزء آرای موافق حق است و به نظر می رسد با توجه به اینکه اکنون مجلس از دولت پیروی می کند، نمی تواند مشکل را حل کند و ابتدا باید استقلال فکری و نظری مجلس از دولت را به معنای واقعی کلمه ایجاد کنیم که هنوز محقق نشده است.»

ایزدخواه افزود: مجلس مشکلات را می بیند اما از سوی دیگر اعتماد زیادی به دولت وجود دارد و گاهی اوقات تعارفاتی بین مجلس و دولت وجود دارد که اجازه حل ریشه ای مشکلات را نمی دهد در حالی که مجلس می تواند این کار را انجام دهد. همان طور که در دولت گذشته (حدود سال آخر دولت قبل) قاطعانه با مشکلات و ناکارآمدی ها برخورد کرد، امروز هم از همان رویکرد آسیب شناسی و مشکل یابی استفاده می کند، اما اگر بخواهیم منفعل باشیم و فقط اعتماد کنیم. دوستی، مشکلات واقعا ریشه نخواهند داشت، وضعیت به همین منوال است. بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، مرکز مبادلات ارز و طلا با هدف ایجاد مرجع قیمت، افزایش حجم معاملات رسمی و دسترسی آسان متقاضیان به بازار ارز و طلا به صورت رسمی فعال شد. بازی را تغییر خواهد داد. در واقع چنین اقداماتی که در گذشته انجام شده است ممکن است در کوتاه مدت مشکل را اصلاح کرده و آرامش ایجاد کند، اما در دراز مدت بعید است بتوانیم با این روش ها مشکل را حل کنیم. برخی تحلیلگران معتقدند که نرخ ارز تا به حال سرکوب شده و اکنون دلار بهار و متناسب با تورم و شرایط اقتصادی افزایش یافته است. ایزدکا گفت: این سخنان مزخرف است و صحت ندارد زیرا نرخ واقعی دلار زیر 20 هزار تومان است. از طرفی ما هیچ گاه سرکوب قیمت نداشته ایم زیرا دلار 30 سال است که رشد تصاعدی داشته است و با روند کنونی تحلیل ها و صحبت ها فقط بهانه است و متاسفانه گاهی مسئولان فریب این تحلیل های آبکی نادرست را می خورند وگرنه قیمت واقعی دلار بر اساس محاسبات دقیق زیر 20 هزار تومان است.

سرنوشت بازار ارز چه خواهد شد؟

یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره وضعیت آینده بازار ارز نیز گفت: دولت باید عزم خود را برای حل ریشه ای مشکلات داشته باشد و حذف بازار غیررسمی مبنای کار است. و هیچ امیدی به آینده نیست مگر اینکه دولت به سمت آن حرکت کند.» راهکارهای موقت و مسکن در بازار را تعدیل کنید.

ایزدا ادامه داد: اما اگر با توجه به تغییرات اساسی وارد بازار ارز شویم، می‌توانیم نرخ ارز را به نصف قیمت فعلی کاهش دهیم که این امکان وجود دارد زیرا در گذشته مانند اواسط دهه 70 این اتفاق افتاده است. و بازار مدیریت شد.

وی افزود: البته باید توجه داشت که اجرای تغییرات اساسی در بازار ارز مخالفان جدی در داخل خود دولت و شرکت‌های خصوصی خواهد داشت و کسانی که از گرانی ارز سود می‌برند، قطعا مخالفت و اخلال خواهند کرد. ، دولت باید همانطور که گاهی برای اجرای سیاست های خود انجام می دهد، در مقابل کسب و کار، بازار و … ایستادگی کند و مقتدرانه در مقابل کسانی که از رانت ارزی بهره می برند، بایستد.

آخرین اخبار ارز

طی دو روز گذشته بازار ارز با حذف سهمیه دلار خشمگین شده و روند صعودی به خود گرفته است. اما خبر باز شدن سیستم کاپیتانی و مقاومت در اعداد رند، دلار را فعلا به عقب انداخته است. بازارها از دلار تهران و هرات گرفته تا سکه های ذوب شده به مرز روانی رسیده اند. دلار هرات 50 هزار تومان، هر مثقال 30 میلیون سکه و 10 میلیون سکه ذوب شده. 14000 درهم نیز یک محدودیت روانی در نظر گرفته می شود، اما در مقایسه با سایر بازارها اهمیت کمتری دارد. معامله گران می گویند که این نقاط خط خودکشی است، به این معنی که ریسک پاداش خرید زیاد است و بهتر است فعلا از معاملات هیجانی دوری کنید. آنها معتقدند که ممکن است نرخ افزایش یابد، اما خریدار در کوتاه مدت برنده نخواهد شد. دلار هرات در دو روز گذشته از 49 هزار و 300 تومان آغاز شد و به 50 هزار و 100 تومان رسید و سپس به 49 هزار و 400 تومان کاهش یافت. هرات فعلا بالای 50 هزار تومان نمی تواند دوام بیاورد. در بازار دورهمی نوسان زیادی داشت و از 14 هزار تومان به 13 هزار و 850 تومان و دوباره به 14 هزار کاهش یافت. معامله گران گفتند 14 نمی فروشند، از شما می خواهند 13800 تومان بخرید و هیچکس نمی خرد. بازار می گوید این نوسانات بسیاری از قراردادها را لغو کرده است. ناگفته نماند یکشنبه شب ادعای بلومبرگ مبنی بر غنی سازی اورانیوم به 84 درصد و اخبار تحریم های اتحادیه اروپا به بازار ضربه زد و رونق گرفت، اما معامله گران دلیل اصلی رسیدن دلار به 50 هزار تومان را انتشار خبر توقف معاملات دلار و یورو در بازار می دانند. بازار. به هر حال هر چند طبق این خبر انتظار می رفت که عرضه سهمیه ای دلار نداشته باشیم اما فضای بازار کاملا آشفته و متفاوت بود. خارج از صرافی ملی و صرافی ملت که حتی تعطیل و کرکره بودند، صف غلیظی برای خرید دلار سهمیه ای دیده می شد. حتی گفته می شود برخی از آن ها از ساعت 6 صبح به بازار رفته اند تا نام خود را به ترتیب بنویسند. در چنین شرایطی صرافی های متعددی بودند که در حال فروش بودند و صف بزرگی جلوی آنها تشکیل شده بود. به گفته فعالان بازار، دلیل این گونه صف ها به دلیل تفاوت فاحش دلار سهمیه ای با دلار آزاد است که باعث ایجاد اختلاف 20 میلیون تومانی برای خریداران دلار سهمیه ای می شود. با توجه به اخبار تحریم های اتحادیه اروپا که روز دوشنبه اتفاق افتاد، گفته می شود که انتظار می رفت زیرا این خبر از قبل در بازار پیچیده بود. سوال اینجاست؛ آیا قیمت دلار کاهش می یابد؟به گفته کارشناسان سه فرضیه برای افت بازار وجود دارد: رسیدن به مرز روانی، اشباع در خرید و ایجاد بازار ارز. البته یک واگرایی منفی پنهان در نمودار هرات در 50 هزار تومان مشاهده می شود که به گفته تحلیلگران فنی، بازار می تواند تا 48 هزار و 300 تومان آن را اصلاح کند. با این حال، در حال حاضر بازار با تردید به بازار ارز نگاه می کند. معامله گران بر این باورند که اگر این بازار بتواند همه نیازها را برآورده کند، موثر خواهد بود، اما در صورت وجود محدودیت، فقط بازار را اصلاح می کند نه درمان. به گفته کارشناسان اقتصادی، اگر دلار در سقف کانال صعودی تثبیت شود و انتهای موج نتواند جلوی صعود را بگیرد، سناریوی بدبینانه ای شکل می گیرد. البته بازار اعداد بسیار بالایی هم برای آینده دلار ارائه کرد که در حال حاضر چندان جدی گرفته نمی شود. معامله گران می گویند با وضعیت فعلی بازار، بازارساز ابزار کنترل خاصی ندارد، مگر اینکه هیجانات بازار در چند روز آینده فروکش کند و بهترین صندوق خبر برای مذاکره باشد.

دیدگاهتان را بنویسید