ایران با خرید و مبادله گاز روسیه به قطب انرژی منطقه تبدیل می شود/ با انتقال انرژی وضعیت اقتصادی و منطقه ای خود را افزایش می دهد.


ساعت: 09:23
تاریخ انتشار: 08/09/1401
کد خبر: 1907218

یکی از اعضای شورای اسلامی ایران با اشاره به موقعیت ژئوپلیتیکی ایران گفت: ما می توانیم با ترانزیت کالا و انرژی و توان تبدیل شدن به یک مرکز انرژی و گازرسانی به همسایگان خود نیازهای دنیا را برآورده کنیم. گاز و مازاد گاز روسی بخرید و سوآپ کنید.» ما آن انرژی را داریم.

علی اصغر عابستانی عضو هیات رئیسه کمیته قوانین شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ; وی درباره توانایی ایران در خرید و مبادله گاز روسیه گفت: فرصت مبادله گاز از روسیه این فرصت خوبی برای کشور ما است و جمهوری اسلامی با همکاری هایی که با روسیه دارد می تواند از این فرصت استفاده کند.

وی افزود: اگر ایران از این فرصت به خوبی استفاده کند، می تواند علاوه بر تامین گاز مورد نیاز کشورهای شرقی از جمله هند، چین و … گاز روسیه را برای کشورهای اروپایی جایگزین کند. این بدان معناست که می تواند گاز ترکیه را از طریق خطوط لوله به اروپا برساند. برای ورود جمهوری اسلامی به این معاهده عملاً نوع خاصی از فرصت طلبی را می طلبد. در واقع در کنار منافع ایران، روسیه نیز از این قرارداد سود می برد و به فروش گاز خود و حفظ منابع درآمد خود ادامه می دهد.


بیشتر بخوانید:
تقویت جایگاه ایران در زمینه تبادل انرژی/گاز با روسیه و همکاری در پالایشگاه های فراسرزمینی

این نماینده مجلس یادآور شد: البته این انتقال گاز نیاز به حسن نیت کشورهای اروپایی دارد که به وضوح آن حسن نیت را ندارند و تاکنون در جریان های مختلف با ایران برخورد مناسبی نداشته اند. اما کشورهای دیگر می توانند انتقال و بورس گاز ایران مزیت – فایده – سود – منفعت.


ایران با خرید و مبادله گاز روسیه می تواند قطب انرژی در منطقه باشد

وی تاکید کرد که جمهوری اسلامی می تواند قطب انرژی در منطقه وی یادآور شد: علاوه بر تامین گاز مورد نیاز اروپا و کشورهای شرقی، می توانیم گاز کشوری مانند افغانستان که به شدت به گاز نیاز دارد و یا شهرهای همسایه و نزدیک ما مانند هرات را تامین کنیم. در واقع این کشور می تواند به یک قطب انرژی در منطقه تبدیل شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون تدوین آیین نامه دستور داخلی مجلس در خصوص تامین گاز مورد نیاز کشور خاطرنشان کرد: گاز مورد نیاز کشور را از داخل تامین می کنیم و کمبودی نداریم. این مسئله. در واقع با تعویض گازمی توانیم در یک منطقه گاز تهیه و استفاده کنیم و به همان میزان از محل دیگری صادر کنیم. به عنوان مثال می توانیم به راحتی از فرن به افغانستان گاز صادر کنیم و از روسیه گاز دریافت کنیم تا جایگزین گاز فرن شود.

آنابستانی گفت: اکنون از ظرفیت امکانات کشور به میزان کمی استفاده می شود و درصدی از آن بلااستفاده می ماند که می توان تعویض گاز او از این توانایی ها به خوبی استفاده می کند. علاوه بر این، در صورت نیاز، ظرفیت‌های جدید انتقال و پمپاژ گاز ایجاد خواهیم کرد، زیرا در چنین شرایطی برای کشور سودآور است.

این نماینده مجلس یادآور شد: بسیاری از کشورهای دنیا دارای اقتصاد ترانزیتی هستند. کشوری مانند ترکیه بخش بزرگی از اقتصاد خود را بر ترانزیت کالا و انرژی استوار کرده است. ما در موقعیت ژئوپلیتیکی هستیم که می توانیم کالاها و انرژی جهان را ترانزیت کنیم و کالاها و گاز مورد نیاز جهان را تامین کنیم. در واقع می‌توانیم در این زمینه حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم. به همین دلیل باید به طور جدی این مسیر را طی کنیم. ایران توانایی تبدیل شدن به هاب انرژی و تامین گاز مورد نیاز همسایگان را با گاز خود و خرید گاز مازاد از روسیه دارد.


افزایش وضعیت اقتصادی و منطقه ای با انتقال انرژی

وی افزود: پس از استفاده از این وضعیت قطعا رونق اقتصادی در کشور رخ خواهد داد. در واقع هر چیزی که قدرت مالی کشور را افزایش دهد می تواند باعث رشد کشور شود رونق اقتصادی پيگيري كردن

وی درباره خنثی سازی تحریم ها علیه کشور گفت: در دولت گذشته تمام وقت و انرژی خود را برای مذاکره با قدرت های تحریم کننده و رفع تحریم ها بر علیه کشور تلف کردیم. در حالی که اگر مقداری از آن انرژی را صرف خنثی سازی تحریم ها می کردیم تا الان به این موفقیت دست یافته بودیم. البته در دولت آقای رئیسی روی این موضوع به طور جدی کار می شود و قسمت زیادی از این تحریم ها در حال خنثی شدن است.

آنابستانی در پایان تصریح کرد: رویکرد دولت سیزدهم در استفاده از توانمندی ها و ظرفیت های کشورهای همسایه بسیار صحیح و درست است چرا که این موضوع مربوط به افزایش وضعیت اقتصادی کشور کمک زیادی می کند.

دیدگاهتان را بنویسید