تبدیل ایران به قطب انرژی منطقه ای/ سرمایه گذاری مشترک با روسیه برای تولید LNG


ساعت: 12:44
تاریخ انتشار: 1401/07/14
کد خبر: 1901557

وزیر نفت از سرمایه گذاری مشترک در تولید LNG (گاز طبیعی مایع) و فناوری های مربوط به تاسیسات گازی و مذاکره با گازپروم خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دومین کنفرانس اقتصادی خزر این نشست با حضور معاون اول رئیس جمهور و نخست وزیران چهار کشور دیگر ساحلی در مسکو برگزار می شود و وزیر نفت ایران نیز برای شرکت در این همایش به روسیه سفر می کند.

بر اساس بیانیه وزارت نفت، ایران و روسیه به عنوان کشورهای صادرکننده گاز در زمینه سوآپ انرژی همکاری های زیادی داشته اند و در سفر به روسیه تفاهمات جدیدی در مورد ایجاد تاسیسات و بهره برداری ایجاد خواهد شد. از میادین مشترک گازی

همچنین در این کنفرانس فرصتی برای پیگیری موضوعاتی مانند توسعه همکاری های فنی، مهندسی، فناوری و آموزشی در حوزه نفت و گاز، توسعه همکاری ها در زمینه تجارت، سوآپ و ترانزیت نفت، گاز و فرآورده های نفتی، ایجاد کنسرسیوم انرژی مشترک با حضور شرکت های همجوار از بخش خصوصی و دولتی دریای خزر برای توسعه و بهره برداری از میادین نفتی دریای خزر وجود دارد.

ایجاد صندوق سرمایه گذاری مشترک بین کشورهای همسایه دریای خزر و استفاده از آن برای تامین مالی برنامه های توسعه صنعت نفت و بهره برداری از منابع نفتی دریای خزر و توسعه همکاری و مشارکت دانش بنیان. شرکت‌های فعال در حوزه نفت و گاز کشورهای همسایه دریای خزر برای اجرای پروژه‌های اولویت‌دار، تبادل دانش و توسعه کسب‌وکار به‌ویژه در بخش پالایشگاه و پتروشیمی از دیگر موضوعات قابل بحث در این همایش عنوان شد.

میزگردی با موضوع «پروژه های همکاری انرژی حوزه خزر» برگزار می شود که در آن نظرات کشورهای همسایه خزر در خصوص امکان سرمایه گذاری در منابع انرژی این دریا مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد.

جواد اوجی در حاشیه این همایش به همکاری ایران و روسیه در میادین پارس شمالی، کیش و افزایش فشار در میدان پارس جنوبی به عنوان موضوعی مهم پرداخت و اظهار داشت: صادرات گاز همچنین تفاهم نامه هایی با پاکستان و عمان امضا کرده ایم و ساخت خط لوله صادراتی به این دو کشور همسایه به صورت مشترک بین ایران و روسیه انجام می شود.

وزیر نفت با اشاره به جایگاه شرکت روسی گازپروم در صنعت نفت و گاز در جهان، از سرمایه گذاری مشترک در تولید LNG (گاز طبیعی مایع) و فناوری های مربوط به تاسیسات گازی خبر داد و گفت: خوشبختانه موارد خوبی وجود دارد. مذاکرات با این شرکت و سایر شرکت ها سقف توافقات آن به 40 میلیارد دلار رسید و این شرکت ها در میادین نفت و گاز کشورمان سرمایه گذاری کرده و پس از بهره برداری از بخش تولید هزینه ها را وصول خواهند کرد.

وی با اشاره به مبادله فرآورده های نفتی مانند بنزین در دریای خزر و پاکسازی اقلام غیرنفتی با نفت، گفت: دو کشور قادر به مبادله 10 میلیون تن فرآورده های نفتی و غیرنفتی هستند که خوشبختانه زیرساخت هایی دارند.

بر اساس اطلاعات سایت وازت نفت، وی همکاری ایران با کشورهای حوزه دریای خزر را در حوزه نفت، گاز و انرژی راهبردی خواند و افزود: قطع صادرات گاز روسیه به اروپا و تغییر شرایط بین المللی باعث شده ایران پلی برای انتقال فرآورده های نفت و گاز روسیه به سایر کشورها و تبدیل شدن به قطب گاز منطقه باشد.

وزیر نفت همچنین به موضوع ترانزیت برق اشاره و تصریح کرد: در این زمینه خطوط انتقال برق در کشور ظرفیت مناسبی را برای انتقال برق از آذربایجان و ترکمنستان به سایر کشورها و حتی تبادل با کشورمان فراهم کرده است. ما در تلاش هستیم تا تمام مشکلات آن را از نظر فنی برطرف کنیم. بیایید مشکل را حل کنیم و آن را حل کنیم.

اوجی به همکاری های دیگر دو کشور در زمینه ترانزیت، پتروشیمی، سرمایه گذاری مشترک، تامین مبادلات محصولات کشاورزی و تولید محصولات دانش بنیان اشاره کرد و گفت: تولیدات مشترک شرکت های دو کشور در بخش های مختلف از جمله پمپ های کف علاوه بر تامین نیازهای داخلی به بازارهای منطقه نیز صادر می شود و ایران دانش و فناوری لازم را در این بخش بومی سازی خواهد کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که با حضور معاون اول رئیس جمهور در مسکو و مذاکرات دوجانبه و چندجانبه با کشورهای حاشیه خزر، بتوان روابط اقتصادی با کشورهای این منطقه را بیش از گذشته توسعه داد و توافقات را اجرایی کرد. رسیده است.

کنفرانس اقتصادی خزر یک رویداد اقتصادی بین‌المللی است که هدف آن ایجاد زمینه‌ای برای ایجاد شرایط برای پروژه‌های بزرگ سرمایه‌گذاری و همکاری‌های اقتصادی و تجاری برای کشورهای مرزی خزر است. اولین کنفرانس اقتصادی خزر با هدف کمک به رفع موانع جغرافیایی و اطلاعاتی سرمایه گذاری در کشورهای منطقه خزر در آوازه ترکمنستان در سال 2018 برگزار شد. ایران، روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و آذربایجان کشورهای همسایه دریای خزر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید