قرارداد تبادل گاز سه جانبه؛ یک تیر و چند علامت / معاهده، ایران را به قطب انرژی منطقه ای تبدیل می کند

ساعت: 18:48
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۰۴
کد خبر: 1794929

حسنوند گفت: تبادل سه جانبه گاز ایران، ترکمنستان و آذربایجان می تواند به تقویت روابط اقتصادی و سیاسی کشورمان با آسیای میانه منجر شود. جمهوری اسلامی ایران شریان اصلی تبادل گاز است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در مورد سوآپ سه جانبه گاز ایران، ترکمنستان و آذربایجان در گفت و گو با افکارنیوز، گفت: اکنون عدم تعادل گازی وجود دارد. این عدم تعادل بین مصرف و تولید است و می تواند چه در حوزه مصرف داخلی با شروع فصل سرما و بارندگی و چه در حوزه صنایع سنگین و نیروگاه هایی که نیاز به تامین دارند مشکلاتی را برای کشور ایجاد کند. با گاز

وی افزود: اکنون شرایط به گونه ای است که باید تلاش کنیم تا عدم تعادل فعلی گاز را اصلاح کنیم تا تولید بیشتر از مصرف باشد. حتی اگر نتوانیم تولید را به بیش از مصرف برسانیم، باید مصرف و تولید را برابر کنیم. طبیعی است که رسیدن به این هدف زمان زیادی می برد.

ادامه کاهش فشار گاز و مشکل کمبود برق در چند سال آینده

لغو حضور وزرای نفت و نیرو در جلسات امروز کمیسیون انرژی مجلس

حسنوند خاطرنشان کرد: باید به نحوی از ضرر و زیان صنایع سنگین، نیروگاه ها و کارخانه های کشورمان جلوگیری کنیم تا در شرایط سخت کنونی مشکلی پیش نیاید و چرخه تولید متوقف نشود. به همین دلیل یکی از راه حل ها تعویض گاز است.

* ایران می تواند نیازهای خود را با تبادل گاز و انتقال انرژی به کشورهای دیگر تامین کند

رئیس کمیسیون انرژی مجلس همچنین توضیح داد: کشور ما در کنار کشورهایی قرار دارد که تولید گاز بالایی دارند و مصرف آنها کمتر از تولید است. بنابراین لازم بود یک مبادله گاز ایجاد شود. به عنوان مثال، سال گذشته این مبادله را با ترکمنستان انجام دادیم و امسال نیز دولت با بررسی مشکلات پیش آمده در این زمینه، تبادل گاز سه جانبه بین ترکمنستان، ایران و آذربایجان را ساماندهی می کند و قطعاً از این توافقنامه بهره مند خواهیم شد. فصل .

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه کشورها می توانند از شبکه های انتقال گاز ایران از ترکمنستان به نقاط دیگر از جمله آذربایجان و ارمنستان استفاده کنند، جمهوری اسلامی ایران پل کلیدی و شریان حیاتی این تبادل گاز است. ایران می تواند به عنوان یک قدرت منطقه ای در زمینه تبادل و انتقال گاز عمل کند و این امر بخشی از نیاز گاز کشور را تامین می کند.

قرارداد تبادل گاز سه جانبه؛ یک تیر و چند علامت / معاهده، ایران را به قطب انرژی منطقه ای تبدیل می کند

حسنوند بابیان اینکه انتقال گاز از ایران باعث بازگرداندن همکاری های مختل شده با کشورهای آسیای میانه و تقویت روابط آنها با جمهوری اسلامی می شود، گفت: حتی سایر کشورها نیز از این مبادله گاز منتفع خواهند شد و این کار ارزشمندی است. اما پاسخگوی همه نیازهای ما نیست و باید قراردادهای دیگری را منعقد کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تبادل گاز سه کاناله ایران، ترکمنستان و آذربایجان دارای ضمانت اجرایی است، گفت: این قرارداد ضمانت اجرایی دارد و یک قرارداد سه جانبه است. با این حال تلاش می کنیم سوآپ گاز را با کشورهای دیگر نیز در دستور کار قرار دهیم. زیرا با این توافق تمام نیازهای کشور برآورده نمی شود. با توجه به اینکه بسیاری از کشورها علاقه مند هستند که نیازهای خود را از طریق ایران تامین کنند، ما نیز می توانیم از این قدرت نهایت استفاده را ببریم.

* درآمد 20 میلیارد دلاری از تولید و صادرات محصولات پتروشیمی در سال جاری

رئیس کمیسیون انرژی مجلس در آخرین بخش از سخنان خود به صادرات محصولات پتروشیمی اشاره کرد و افزود: از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران تاکنون توانسته فرآورده های نفتی خود را صادر کند. امسال 20 میلیارد دلار از صنعت پتروشیمی درآمد داریم که بخشی از آن از صادرات پتروشیمی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: چشم انداز آینده کشور برای درآمدهای بخش پتروشیمی در سال 1404 افزایش درآمدها به حدود 37 میلیارد دلار است. همچنین پیش بینی می شود در سال 1406 درآمدهای صنعت پتروشیمی به 50 میلیارد دلار افزایش یابد که در صورت اجرای این برنامه، حوزه پتروشیمی عامل تولید و صادرات در بخش تولید خواهد بود و ارزش زیادی برای کشور خواهد داشت. ضمن اینکه تامین نیازهای داخلی در کنار صادرات این محصولات موجب افزایش توان انرژی ایران خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید