احتباس گاز در زمستان نداریم/ زیرساخت های ایران برای تبادل گاز آماده است

ساعت: 11:38
تاریخ انتشار: 14/9/1400
کد خبر: 1790943

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران با تاکید بر اینکه در فصل زمستان ماندگاری گاز نخواهیم داشت، گفت: زیرساخت های انتقال گاز ایران ظرفیت تعویض گاز را دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهدی جمشیدی دانا با اشاره به اینکه هم اکنون روزانه حدود 800 میلیون مترمکعب گاز تازه در شبکه انتقال گاز منتقل می شود، گفت: امسال حداکثر انتقال گاز در آبان ماه و حدود 844 میلیون مترمکعب در روز بوده است. “

وی تاکید کرد: البته ظرفیت انتقال گاز در شبکه بیشتر است و می تواند روزانه تا 900 میلیون متر مکعب گاز را حمل کند.

جمشیدی دانا با اشاره به اینکه تمامی تعمیرات اساسی شبکه انتقال گاز کشور در شش ماهه نخست امسال انجام شد، افزود: ”

به گفته مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران در حال حاضر 200 دستگاه توربوشارژر در 37 هزار کیلومتر خط لوله در حال بهره برداری است.

وی ادامه داد: تمام تلاش می شود تا در پیک مصرف از واحدهای یدکی استفاده شود تا عملیات انتقال گاز انجام شود تا گازی در مبادی تولید نباشد و گاز گرفته نشود.

جمشیدی دانا با تاکید بر اینکه در دی و بهمن با کاهش دما، مصرف و تولید گاز افزایش می یابد، گفت: آذرماه نسبت به سال های گذشته گرمتر است اما پیش بینی می کنیم در زمستان هوا سردتر باشد.

وی افزود: حتی در صورت کاهش دما نیز مشکلی برای گازرسانی به ویژه در حوزه خانگی وجود نخواهد داشت.

مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران با اشاره به قرارداد تبادل گاز ایران، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان ادامه داد: زیرساخت های انتقال گاز کشور بسیار بیشتر از حجم قرارداد سوآپ است و حتی در مرز ترکمنستان نیست. و نه در مرز آذربایجان مشکلی برای تامین گاز وجود دارد.

به گزارش ایرنا، مصرف گاز در صنایع خانگی، تجاری و غیر هسته ای امسال نسبت به زمان مشابه پارسال (هفته سوم آبان) حدود 100 میلیون مترمکعب در روز افزایش می یابد.

افزایش مصرف گاز در ابتدای فصل سرما در حالی رخ داد که پارسال در اوج مصرف (بهمن) مصرف گاز خانگی به 565 میلیون مترمکعب در روز رسید.

این موضوع که نگران افزایش مصرف در بخش خانگی و به دنبال آن تعطیلی گاز نیروگاه ها و صنایع بزرگ بود، وزیر نفت را بر آن داشت تا اعلام کند 50 درصد گاز خانگی با 25 درصد پرمصرف ها مصرف می شود. مشترکان سوخت سوء استفاده شده، جریمه این مشترکان را اعلام کنند.

زیرا ادامه روند فعلی مصرف گاز در کشور منجر به این می شود که در سال های 1400-1403 میزان تولید و مصرف گاز در کشور یکسان شده و مجبور به واردات شویم.

شاخص شدت انرژی ایران دو برابر میانگین جهانی است و تنها در بخش خانگی و اداری معادل دو فاز پارس جنوبی (112 میلیون مترمکعب) اتلاف گاز وجود دارد.

انتهای پیام/
منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید