توسعه خدمات مرکز ملی تبادل اطلاعات را رصد می کنیم/ تبادل اطلاعات بین دستگاه های اجرایی یکی از عوامل اصلی پیشگیری از فساد است.


ساعت: 15:07
تاریخ انتشار: 06/09/1401
کد خبر: 1894162

جواد محد با تاکید بر ارتقای سطح هوشمندی در دستگاه های اجرایی گفت: بحث توسعه خدمات سرای ملی را با جدیت دنبال می کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصاد نیوز، جواد محد امروز چهارشنبه در مراسم افتتاحیه سامانه پنجره واحد آمایش سرزمینی استان کرمانشاه به موضوع دولت الکترونیک و دولت هوشمند و زوایای آن اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از کارکردهای اصلی این موضوع بحث پیشگیری از وقوع جرم است.

معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات افزود: سامانه پنجره واحد آمایش سرزمین یکی از پروژه های اولویت دار است که سال گذشته با توجه به تاکید وزیر بر حوزه هوشمندسازی فرآیندها به عنوان یکی از پروژه های اولویت دار در وزارت ارتباطات به تصویب رسید. عناصر اصلی در پیشگیری از وقوع جرم و پیشگیری از فساد در بخش خدمات دستگاه کلید خورد.

وی خاطرنشان کرد: معتقدیم برخی از مشکلات و مسائل از جمله در حوزه ارائه خدمات و مجوزها، برداشت های بی رویه از منابع آبی و بهره برداری بی رویه از اراضی راه حل های فناورانه دارد و با فناوری قابل رفع است.

موحد تصریح کرد: در سال های اخیر یک نفر به راحتی می توانست برود و یک دسته چک 50 صفحه ای بگیرد و هزاران پرونده برای دستگاه قضایی تنظیم کند. در نهایت سیستم قضایی مجبور شد با آنها برخورد کند. اگر آنها را به سمتی ببریم که نظارت قبلی بر آنها باشد، بخشی از مشکلات و مسائل کاهش می یابد.

وی ادامه داد: اکنون با اتفاق افتادن بحث اعتبار سنجی بر اساس داده ها، روشی که برای ارائه دسته چک به کار بردیم به میزان بسیار بالایی کنترل شد و به این نتیجه رسید که اعتباری که به فرد داده می شود بر اساس آن قابل بررسی است.

موحد بیان کرد: در دولت هوشمند، زیربنای ما مدیریت داده است، یعنی تصمیم گیری بر اساس داده هایی که در کشور داریم و تصمیم گیری در ارائه خدمات و مجوزها بر اساس این داده ها و به حداقل رساندن نقش عامل انسانی در انجام کار. فرآیندها با استفاده از فناوری ها و تکنیک های هوش مصنوعی، می توانیم این کار را انجام دهیم.

معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات گفت: اصلاح فرآیند نیز یکی از عوامل کلیدی است، یعنی اگر همان فرآیند سنتی را به الکترونیکی تبدیل کنیم، طبیعتاً ایراداتی که دارد را نیز می‌توان وارد کرد. رد الکترونیکی، بنابراین در اینجا مهندسی مجدد فرآیندها بسیار مهم است و برای این امر در دولت از سال گذشته اقدامات کلیدی را در دستور کار قرار داده ایم.

وی تصریح کرد: بحث توسعه مرکز ملی تبادل اطلاعات را با جدیت دنبال می کنیم و معتقدیم تبادل اطلاعات بین دستگاه های اجرایی یکی از عوامل اصلی پیشگیری از فساد است.

محد خاطرنشان کرد: کمبود اطلاعات در دستگاه ها به دلیل کمبود اطلاعات وجود دارد که منجر به فساد و تشکیل پرونده و در نهایت ایجاد مشکل می شود.

وی ادامه داد: مادر یکی از زیرساخت های اشتراک گذاری مرکز ملی مبادلات که در سال های اخیر ایجاد شده است، امسال توانستیم تعداد سرویس های اشتراک گذاری داده بین دستگاه های اجرایی را افزایش دهیم که بیش از 2.5 میلیارد مبادله دارد. در بین دستگاه های اجرایی ایجاد کردیم.

موحد گفت: هرچه این تبادل داده بیشتر شود، سطح هوشمندی دستگاه ها و راهکارهای داده محور افزایش می یابد.

معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات اذعان داشت: یکی از پروژه های دیگری که با دستور ویژه رئیس جمهور به عنوان پروژه های زیربنایی اجرا شد و در تلاش برای تکمیل آن هستیم، موضوع پرتال ملی مجوز بود که یک نقش عمده ای در دستگاه های اجرایی در زمینه فساد اداری دارد.

وی افزود: کاهش نقش انسانی در ارائه مجوزها و خدمات نیز بسیار حائز اهمیت است زیرا منجر به مبارزه با فساد می شود لذا در سطح دولت به دنبال آن هستیم.

موحد تصریح کرد: بیشترین فسادی که در حوزه مجوزها و خدمات داریم مربوط به حوزه زمین و امور اراضی است و ماموریت واحد آمایش سرزمین کاهش این تعداد است.

وی خاطرنشان کرد: برای تحقق سیستم پیشگیرانه در این حوزه، جست‌وجوی زیرساخت‌های نظارتی هوشمند را در دستور کار قرار داده‌ایم و امیدواریم به زودی بتوانیم تصاویر ماهواره‌ای جدید (خیام) را در مدار دریافت کنیم و رصد هوشمند مستمر انجام دهیم. . و در کمترین زمان ممکن مشکل را شناسایی و در اختیار متولیان هر حوزه قرار دهیم.

موحد تصریح کرد: یکی از پروژه های کلیدی دیگری که در دولت به آن نگاه می کنیم بحث پنجره واحد خدمات دولت هوشمند ملی است که معتقدیم در نهایت باید کار دولت را در قالب یک طرح به مردم برساند. پورتال، تا همه مردم بتوانند ارتباط دوسویه و تعاملی با دولت داشته باشند و از ظرفیت مردم در همه ابعاد و حوزه های مختلف حکومتی استفاده کنند.

معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات افزود: در قانون بودجه 1401 در تبصره 7 ماده 1 این کار را انجام دادیم و همه دستگاه ها باید خدمات خود را به صورت کاملا الکترونیکی در قالب پنجره واحد ارائه می کردند و این پورتال. به پنجره واحد ملی مرتبط است

وی از مسئولان اجرایی خواست تا پایان شهریورماه پنجره واحد سراسری خدمات هوشمند دولت تشکیل شود و ادامه داد: طبق بررسی های انجام شده در استان کرمانشاه، این پنجره واحد در حوزه خدمات محلی تشکیل نشده است در حالی که در برخی از استان ها پیشرو است و استان های صنعتی نیز پنجره های سرمایه گذاری را برای کاهش موانع سرمایه گذاری در استان ایجاد کردند.

محد گفت: امیدوارم هر چه زودتر این پنجره واحد در استان شکل بگیرد تا بتوانیم با همکاری واحدهایی که خدمات بومی دارند آنها را به پنجره واحد ملی متصل کنیم.

وی تصریح کرد: این تعامل در سطح کلان نیز با همگرایی سران قوا به دقت رصد می شود و در آینده نزدیک شاید تا پایان شهریور ماه از طریق این پورتال به تمامی خدمات نیرو و مردم دسترسی داشته باشیم. از آن سود خواهد برد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید