راهبردهای مدیریت عدم تعادل گاز با احیای قرارداد تبادل گاز با ترکمنستان


ساعت: 12:09
تاریخ انتشار: 1401/01/15
کد خبر: 1819422

نایب رئیس کمیسیون انرژی در گفت و گو با خبرنگار دانا گفت:

وی ادامه داد: دولت سیزدهم موفق ترین دولت در مدیریت بهینه مصرف گاز بود، چرا که در زمستان سال گذشته افت شدید گاز نداشتیم، اما با احیای قرارداد تبادل گاز با ترکمنستان و اقدامات خوبی از جمله سیاست های تعرفه ای تدریجی. وی گفت، اثرات مثبت آن مثبت خواهد بود.

قاسم ساعدی نایب رئیس کمیته انرژی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص عملکرد دولت سیزدهم در حوزه حاکمیتی و اقدامات مدیریتی صنعت گاز از جمله تعرفه های بالا و تاثیر آن در مصرف بهینه، گفت: دولت آقای رئیسی در حوزه نفت و نفت گام های مهمی برداشته است. گاز صادرات گاز به ویژه سازمان مصرف گاز. امسال با کمترین افت فصل سرما به ویژه در حوزه مصرف داخلی را پشت سر گذاشتیم، نشان داد که گروه مطالعاتی تشکیل شده در حوزه مدیریت پمپ بنزین ها برای پوشش گازرسانی به نیروگاه ها و مراکز صنعتی عملکرد مثبتی از خود نشان داد.

ساعدی با بیان اینکه دولت سیزدهم در مدیریت گاز نتیجه قابل قبولی دارد، گفت: به نظر من دولت سیزدهم موفق ترین دولت در زمینه مدیریت مصرف گاز و مصرف بهینه گاز نسبت به دولت های گذشته است. سال گذشته علاوه بر قطعی برق، قطعی گاز و تلفات جدی گاز داشتیم، اما با احیای قرارداد تبادل گاز با ترکمنستان و اقدامات خوب در زمینه تولید و بهینه سازی مصرف گاز، استفاده بهینه و حداکثری از گاز زیرزمینی. ظرفیت، کنترل پر کردن مجدد، سیاست تعرفه پله های پرمصرف و مدیریت گاز پسماند طراحی خوب را تضمین می کند.

نایب رئیس اول کمیسیون انرژی مجلس در خصوص افزایش تعرفه مشترکان بالارده گفت: باید بین هزینه های پرداختی مشترکان بالارده و پایین رده تفاوت وجود داشته باشد. به هر حال فرهنگ ما اسلامی است و خداوند رستگاری را در قرآن به عنوان یک اصل ذکر کرده است; در هر جامعه بشری، اگر مسئولان شاخص ها و عوامل تکلیف را مشخص نکنند، ممکن است شهروندان جامعه این اصل را رعایت نکنند و اصل صرفه جویی به فراموشی سپرده شود و سرفصل ها بیش از حد معمول شود; بنابراین دولت با سیاست هایی مانند تعرفه های تدریجی برای مصرف کنندگان پرمصرف، مردم را ملزم به رعایت موازین اسلامی می کند که منطقی است.

ساعدی با اشاره به قرارداد تبادل گاز ایران و ترکمنستان گفت: متأسفانه در دولت گذشته نابسامانی های سیاسی و اقتصادی داشتیم که چالش هایی را در روابط ایران و ترکمنستان ایجاد کرد که هم به ایران و هم به ترکمنستان لطمه زد و به تعهدات ایران در قراردادها آسیب وارد کرد. اما دولت سیزدهم مصمم به ترمیم روابط، رونق صادرات و واردات و احیای تعهدات دو کشور بود؛ زیرا ترکمنستان همسایه ایران است و در مسائل ترانزیتی و اقتصادی ما نقش اساسی دارد، بدتر شدن روابط با این کشور توجیهی ندارد و فرآیندهایی برای عادی سازی روابط شناسایی شده است که قابل قبول است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید