ایران عملیات تبادل گاز در ترکمنستان را آغاز کرد

ساعت: 15:19
تاریخ انتشار: 14/10/1400
کد خبر: 1797261

قرارداد مبادله گاز ترکمنستان از ایران به آذربایجان از روز شنبه (13 آذر) اجرایی شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عملیات تبادل سه جانبه ترکمنستان، ایران و آذربایجان که در حاشیه پانزدهمین اجلاس سران همکاری های اقتصادی (اکو) امضا شد، از 16 آذرماه آغاز شد. بر اساس این قرارداد، ایران سالانه 1.5 تا 2 میلیارد متر مکعب گاز ترکمنستان را به آذربایجان صادر خواهد کرد.

جواد اوجی وزیر نفت در روز امضای این قرارداد گفت: امضای این قرارداد گامی رو به جلو در روابط انرژی دو کشور بود و این توافقنامه به تامین سوخت پایدار زمستانی برای خراسان رضوی، شمالی و شمالی کمک می کند. استان های جنوبی، گلستان و سمنان.

بدیهی است یکی از فرصت های ایران برای افزایش سهم خود از بازار جهانی گاز و تبدیل شدن به هاب گاز منطقه، آذربایجان است و به نظر می رسد ایران با امضای قرارداد سوآپ سه جانبه قدم اول را برداشته و آینده را می توان از طریق آن محقق کرد. دیپلماسی سازنده و فعال از سوی دیگر موقعیت استراتژیک ایران نزدیک به دارندگان بزرگ ذخایر گازی به ما این امکان را می دهد که به سایر کشورهای همسایه که سهم 10 درصدی از تجارت جهانی گاز را به خود اختصاص می دهند فکر کنیم تا بتوان از منابع این کشورها برای تولید گاز استفاده کرد. تجارت در منطقه ای با ایران مرکزی.

با تمام این اوصاف، بسیاری از ناظران اقتصادی داخلی و خارجی می گویند برگ برنده ایران استفاده از فرصت های ترانزیتی است، گویی راهبرد آمریکا برای انزوای ایران از این مسیر به بن بست رسیده است. این مبادله کشورهای منطقه مرزی شمال را به این کشور وابسته می کند که این امر موجب تقویت روابط سیاسی و ثبات سیاسی در منطقه می شود.

مدیر سابق امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران درباره این قرارداد می گوید: اگرچه حجم قرارداد مبادله گاز ترکمنستان از ایران به آذربایجان زیاد نیست، اما آغاز آن باید مساعد باشد، زیرا با رفع مشکلات اقتصادی و افزایش تولید نفت و گاز ایران نه تنها می تواند تامین کننده نفت و گاز خود باشد، بلکه می تواند مسیری امن و مطمئن برای انتقال نفت و گاز به کشورهای همسایه به اشکال مختلف باشد.

حجت الله غنیمی فرد معتقد است: اگر دیپلماسی انرژی را به عنوان یک حرفه، فعالیت و مهارت روابط بین الملل بدانیم، قرارداد تبادل گاز در این قالب و در راستای دیپلماسی انرژی کشور خواهد بود.

ترکمنستان و دولت وقت افغانستان یک بار برای همیشه تلاش کردند تا با اجرای پروژه انتقال گاز تاپی ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند، ایران را از معادلات گاز منطقه حذف کنند. اکنون وضعیت تغییر کرده است و دولت های ذینفع به این واقعیت پی برده اند که باید مدت زیادی منتظر اجرای تاپی باشند. سرمایه گذاری های جدی هم نیاز است و حالا هیچ سرمایه گذاری نمی خواهد وارد شرایط مبهم منطقه شود. در هر صورت، این اولین پنجره راهبردی گاز ایران به همسایگانش است. این یک قدم کوچک است، اما همیشه مسافت های طولانی با گام های کوچک وجود دارد.

ترکمنستان برای ورود به بازارهای صادراتی به آب های آزاد دسترسی دارد و ایران گزینه مهمی است زیرا می تواند به راحتی به آب های جنوب دسترسی داشته باشد و گاز خود را صادر کند و اگر در آینده این اتفاق بیفتد ما نیز از آن بهره مند خواهیم شد. شد.

بدون شک قرارداد تبادل گاز پایان ماجرا نخواهد بود. اگر این قرارداد به مرور زمان هوشمندانه مدیریت شود، در آینده دستاوردهای ارزشمندی برای کشور به همراه خواهد داشت. از تنش در منطقه و باز شدن راه های ارتباطی.

اما ایران با بیش از 34 تریلیون متر مکعب ذخایر گاز (دومین دارنده ذخایر گاز در جهان) در منطقه ای قرار دارد که تقاضا برای این سوخت ارزشمند و پاک روز به روز در حال افزایش است و ایران می تواند بازار تشنه خود را سیراب کند. منطقه بررسی اظهارات کارشناسان نیز نشان می دهد که وزارت نفت گام درستی برداشته است که با ادامه آن ایران از «فروشنده انرژی» به «مرکز انرژی» تبدیل می شود. این توافق اولین گام دولت سیزدهم بود.

انتهای پیام/


منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید